Örebro kommun sov när vattenläcka drabbade tusentals

Vi blev nyligen utan värme i elementen och utan varmvatten i kranen. Sånt är aldrig roligt och min första tanke var att kolla om Örebro kommuns kommunikationsavdelning hade någon information om saken. Det hade de inte. Det var på kvällen. På natten när jag gjorde mat till lillan kollade jag Örebro kommuns webbkanaler igen, fortfarande ingen information… – Jag börjar undra om Örebro kommun har de resurser som krävs för att hålla sina medborgare informerade eller om de helt enkelt skiter i det?

Varmvatten är inte en lyx, det är en nödvändighet. Vi har en dotter på snart sex månader och att torka rent med kallvatten vid blöjbyte är inte så kul för henne. Ljummet vatten är dessutom mycket bättre än kallvatten när det kommer till att få helt rent.

Varmvatten är dessutom väldigt skönt när man ska duscha. Det går att duscha i kallvatten, det gjorde vi på Zanzibar 2009, men du som provat vet att det egentligen är plågsamt. När det inte finns varmvatten är det svårare att handdiska osv. När varmvattnet uteblir får det alltså en del konsekvenser.

Örebro kommun drabbades för ett tag sen av ett stort problem med vattentornet Svampen. En toalett ovanpå vattenreservoaren hade läckt och sprickor i betongen ledde avloppsvattnet rakt ner i den tank som förser örebroarna med vatten. När det hände blev det kaos i butikerna. Buteljerat vatten sålde slut på nolltid och bl.a. ICA Maxi fick köra fram en långtradare med vatten: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rusning-efter-vatten-i-orebrobutiker_3368726.svd

Det som hände, eller kanske inte hände, när avloppsläckan pågick i mars 2014 var att Örebro kommun var väldigt långsamma med att meddela sina medborgare om vad som försiggick. Det var pressen som stod för informationsförmedlingen och Örebro kommun var tyst som muren. Man kan ju börja undra om Örebro kommuns personal vet att samhället existerar även efter 16:00?

När varmvattnet försvann den här gången kollade jag på Eon’s webbplats för att ta reda på om de hade ett pågående avbrott. Det hade de. Fast det stod inte på deras webbplats. Ett mindre avbrott som berörde några områden där vi bor, sa tjejen i telefonen.

På natten kom värmen i elementen tillbaka, men varmvattnet kom först på morgonen. Under hela avbrottet bemödade sig kommunikationsavdelningen på Örebro kommun sig inte med att uppdatera vare sig orebro.se, Twitter eller Facebook med att det fanns ett problem. En kort notis på NA.se var det enda som informerade medborgarna.

Orebro.se utan notis om vattenproblem

Så frågan är:

  • Vad är det på Örebro kommun som agerar flaskhals?
  • Vad är det som gör att Örebro kommun inte anser att det är viktigt att meddela allmänheten om avsaknad av varmvatten?
  • Vad ska behöva inträffa för att Örebro kommun ska uppdatera i sina kanaler, är det månne att incidenterna måste inträffa inom ordinarie arbetstid?

Jag är privatkund hos en leverantör av internettjänster. Det företaget har en klausul i sitt avtal där de friskriver sig från ansvar för händelser bortom deras kontroll. Att varmvattnet inte fanns i vår kran berodde enligt NA.se på att Eon sökte efter en vattenläcka. Örebro kommun tror jag ser på saken på ett liknande vis som Alltele gör: Det som de själva inte producerar, det behöver de inte heller berätta något om. Fast det går stick i stäv med vad som sägs om kommunal vattenförsörjning.

Det ligger väl ändå på Örebro kommun att leverera dricksvatten i rätt temperatur och att meddela berörd allmänhet när oplanerade störningar inträffar?