Oj vilken höst!

Tack för att just du läser den här bloggposten. BjornSennbrink.se har verkligen fått stå tillbaka det senaste halvåret. Det har hänt så mycket på flera plan att jag inte funnit tiden att blogga såsom jag gjort förr. Men nu kör vi!

Nu i slutet av november har jag återvänt till Örebro. Vi bor kvar i Nora fast jag gör numer mitt jobb från ett kontor i Örebro. Researrangören Contour Air AB, som jag levererat till de senaste åren och varit anställd hos i drygt ett år nu, gav mig möjligheten att kombinera jobb och företagande från samma plats. Det tackade jag ja till direkt.

Den förändringen av arbetsplats markerar ett slut på 1,5 års roll som hemma-man. Förr arbetade jag på kvällar fast när vi blev sex personer i familjen fungerade det inte längre. En fyrabarnspappa är trött. Varje kväll. Även om kreativiteten blomstrat hela dagen…

För att rivstarta närvaron i Örebro har jag sökt och fått kontakt med andra företagare. LinkedIn är i fokus i detta och jag fick möjligheten att bli del av en referensgrupp för ett LinkedIn-workshop, producerade av en ny startup-hubb i Örebro: SCALE X – https://www.scalex.se

LinkedIn är idag inte längre en statisk CV-databas. Jag lär mig något nytt nästan varje dag genom att läsa vad som publiceras i flödet. Ett flöde likt det på Facebook fast utan vardagsproblem och gulliga katter.
Lägg till mig som kontakt på LI: https://www.linkedin.com/in/bjornsennbrink/

Möjligen att jag producerar en workshop själv (om BRA Webb) som kommer att säljas via SCALE X. Återstår att se om jag kan avgränsa mig och pussla in det arbetet i allt annat på mitt bord.

Nu i november fick jag även möjligheten att köra en ny SUV. Eller SUV och SUV, en pickup, som Mercedes lanserar nu i vinter: Mercedes-Benz X-klass. Baserad i mångt och mycket på Nissan Navara med en hel del inslag av vad vi är vana att uppleva i en Mercedes. Kanske den första premium-pickupen, kanske bara ännu en badge engineering-produkt.

Jag fick iallafall köra till Arlanda för att där vara med på pressvisningen med tillhörande catering och testkörning i konbana samt i terrängen. Testrapporten kommer vad det lider på SUVTEST.se

På hemmafronten är vi som sagt nu fler än fem. Det betyder att vår Saab är till salu. Vi har nämligen investerat i en folkabuss. En VW Caravelle med 17 år på nacken, med kraftfull V6-motor och bekväm automatlåda. En fullutrustad skapelse som levererades som ny till Dagens Nyheter en gång i tiden.

Jag kunde såklart inte hålla mig från att köpa ett passande domännamn: Familjebuss.se – där jag i början av 2018 öppnar upp för kunskap och erfarenheter kring att äga, köra samt leva med en folkabuss.

Att hitta en Caravelle i Sverige var ett riktigt hästjobb. Vi kollade på flera olika SUV:ar med sju sittplatser. Hittade inga vettiga som mötte våra behov av sittplatser OCH stort lastutrymme.

När den vi har nu dök upp blev det en snabb affär. En buss som stått i över ett år, som vi fick köpa nybesiktigad (anmärkning på trasigt p-ljus) och som bara rullat 20300 mil. Den pinnar på bra, alla får plats och även om den är törstig gör den precis det vi vill att vår större bil ska göra.

Och det är inte bara Volkswagen som jag får ratta. Jag har fått ett litet extrajobb som återkopplar till vad jag arbetade med innan jag förvandlades till kontorsråtta: Chaufför. Exakt var jag kör och vem jag kör är hemligt, men jag får iallafall komma iväg från datorn och jag får betalt för att köra bil!

Ovan: En sammanfattning av Björn Sennbrinks liv i november 2017 helt enkelt. För dig och för mig själv!