Saab 9-5: Obalans efter byte av däck!

Nyligen lät jag Hedin bil i Örebro skifta mina vinterhjul till sommarhjul. Direkt när jag åkte hem upplevde jag en kraftig försämrad kontroll och stark obalans jämfört med hur det var att köra på vinterdäcken.

Mina vinterdäck sitter på 15 tum stora fälgar. Att gå från 195/65 till 235/35 på 19-tumsfälgar är en stor skillnad. Det var så jag valde att se på det till en början: Det jag upplevde var ovant, det skulle bli bättre senare.

Faktum är att jag körde flera mil med obalans och fick mordhålla ratten. Det resulterade i en jobbig värk i underarmen samt handleden som jag nu en vecka senare fortfarande lider av. Jag höll helt enkelt stenhårt i ratten för att inte köra av vägen.

När jag kört ca 10 mil på varierande underlag började jag experimentera med lufttrycket. När jag hämtade bilen efter hjulskiftet var det 3 kg i däcken. Jag höjde samtliga till 3,4 och upplevde ett visst mått av ökad kontroll.

Fast att köra med 3,4 blev också väldigt skumpigt och obalansen fanns kvar. Jag provade att sänka till 2,8 fram och ha 3,4 kilos tryck i bakdäcken. Jag körde en runda på drygt en mil. Det var som att köra i klister. Jag ökade till 3,25 fram och behöll 3,4 bak. Fortfarande ingen större skillnad.

Jag reklamerade tjänsten jag betalade för hos Hedin bil i Örebro. Inte för att jag trodde att balansering ingick i hjulskiftet utan för att jag inte upplevde detta innan BIVA/Hedin bil tog av sommarhjulen vintern 2016 (ja, jag har tummen mitt i näven och betalar hellre andra för att göra grovjobbet). Svaret blev:

Börja med att efterdra hjulen. Steg 1

Vid en hjulskiftning ska man normaltsätt inte kunna göra så att hjulen inte sitter centrerat
Fälgarna ska centerera på navet, så när man drar dit hjulbultarna/muttrarna så ska fälgarna hamna där dom ska.
Är det original fälgar?
Ibland när det inte är original fälgar och de inte passar på navet till 100% så kan man få detta problem.

Har du kollat ifall alla balanseringsvikter sitter kvar. Ibland så lossnar de under förvaringen. (gäller mest klistervikter)

OK. Inget namn under svaret. Jag släppte tanken på att Hedin bil skulle kunna lösa problemet…

Igår, efter dagislämningen, svängde jag förbi Centrala Gummi i Västhaga, Örebro. Jag beställde en balansering och fick en tid några timmar senare. Smidigt.

Jag måste säga att bemötandet hos Centrala Gummi var riktigt bra. Jag minns att jag var där för…17 år sen och gjorde hjulinställning på min Toyota Celica. Den gången blev det riktigt bra efteråt. Nästan så bra även denna gång.

Det var 40 grams obalans på höger fram, vilket verkligen kan förklara att ratten skakade så mycket. Jag frågade inte om de andra hjulen. Däremot blev jag upplyst om att två navringar var trasiga, så dessa byttes såklart.

Det borstades även friskt med stålborsten över anläggningsytan och försiktighet vidtogs när muttrarna drogs fast. Fälgarna har nämligen ställbart bultmönster:

Bra för den som vill köpa fälgar, de passar på flera bilars bultar. Fast det gör att du inte kan dra fast en skruv i botten och sen dra fast resterande. Du måste dra i två st lite försiktigt så att fälgen hamnar helt rakt på så att säga.

Resultatet blev över förväntan. Visst, det finns fortfarande lite obalans i vissa hastigheter och snabbare än 120 km/h ska jag inte köra ändå. Samtidigt är upplevelsen av obalans väldigt olika beroende på asfalten. Med bara fyra centimeters däck mellan nedre fälgkant och vägbana känns dessutom nästan alla ojämnheter.

Jag är riktigt nöjd med bemötande, arbete och pris hos Centrala gummi. Jag är inte nöjd med att Hedin bil ”missade” att upplysa mig om alla dessa bekymmer när de skiftat hjulen.

Fast å andra sidan hade de nog inte en chans att upptäcka några fel om det bara skiftade hjulen och inte provkörde efteråt.

Kanske något för framtiden, att erbjuda hjulskifte + provkörning och möjligheten att sälja in en balansering ovanpå?

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *