Jag har provkört nya Alfa Romeo Stelvio – Snygg SUV med ett tveksamt förflutet

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio är en crossover-SUV från Italien och en Fiat Chrysler Automobiles-produkt. Redan här ringer varningsklockorna så att jag blir lomhörd. Fast jag ska inte låta förutfattade meningar ligga i vägen för en subjektiv tolkning av denna nya SUV. Nu kör vi!

Disclaimer: Bilen jag körde var en demobil. Jag hade lämnat in min svensktillverkade bil på verkstaden och slog ihjäl lite tid med att köra Stelvio. Det är alltså inte en pressbil jag fått låna, som så vanligt med andra bilar jag testat de senaste åren.

Alfa Romeo Stelvio: Körning

För att starta bilen trycker du på startknappen. Den sitter på ratten! Grå här, röd i mer motorstarka versioner.

Bilen har en fyra, diesel, ca 210 hk, automat, fyrhjulsdrift.

Växelväljaren påminner mig om den som sitter i BMW, fast här i ett enklare utförande.

Fördröjningen från det att jag rör spaken bakåt till att växel hoppar i är pinsamt lång.

Min gamla Saab från 2004 är snabbare på den punkten.

Ratten känns smal. Backspeglarna upplevs som enorma. Motorhuven är lång och bred. Det känns som att styra ett slagskepp med ett för litet roder.

Bilen har tre körprogram (dynamic, natural, advanced efficiency – dna). Sportläget är helt fel för den här motorn.

Ut ur startgroparna häver sig bilen framåt, fartökningen är imponerande, fast när jag släpper gasen motorbromsar Stelvio hårt. Första gången blir jag förvånad.

Jag förstår att sportläget är menat att användas i högre farter på kurvig väg. Även andra SUV:ar med sportläge blir lätt obekväma i stadstrafik. Detta beteende är inte unikt uselt för Stelvio.

De andra körprogrammen upplever jag som mer normala. A-läget känns bäst, då blir bilen något av en glidare. Att det krävs mer planering vid körningen är bara bra. Jag upplever en känsla av kontroll.

Alfa Romeo Stelvio: Exteriör

Det här är en snygg bil. Det är en fröjd att låta blicken följa linjerna från ytterbackspeglarna, framåt och ner mot den omissigenkännliga triangelformade grillen.

De två distinkta framlyktorna stirrar på dig likt en haj. Vasst och samtidigt följsamt. Släktskapet till t.ex. 156 är tydligt, här i en mer modern och upprätt tappning.

Det stora överhänget baktill bidrar även det till följsamheten. Tack vare ett något lägre skuret bakre hjulhus sväller aktern upp. Jag sticker inte under stolen med att jag gillar det. Det är snyggt.

Fast om design var tillräckligt för att sälja bilar, varför har Alfa Romeo fört en tynande tillvaro på den svenska bilmarknaden? Det här är nämligen inte första gången som Alfa Romeo trycker ut en stilig bil.

Hur står det till med Alfas byggkvalitet?

Säg Fiat och de flesta tänker nog spontant på driftsäkerhet, elfel och rost. Fiat äger Alfa Romeo. Fiat ingår dessutom i en koncern med bottenskrapet från USA: Chrysler/Dodge.

Den som köper en Alfa Romeo Stelvio får således en bil som härstammar från glättigt PR-material, en ”anrik” historia av att bygga ”sportiga” bilar, ett glest ÅF-nät och tveksam kvalitet bortom den snygga designen.

Alfa Romeo Stelvio säljs 2017 bl.a. av Hedin bil, så det där med glest ÅF-nät torde vara historia. Det glättiga och förljugna PR-materialet består. Återstår att sälja in bilen med hjälp av ”sportighet”.

Alfa kommer inte att lyckas, spår jag. De kommer att pumpa in miljarder in detta och kliva av banan med svansen mellan benen och dess tyska rivaler kommer att fortsätta kampen om köparens gunst.

Det är fånigt att påstå att Stelvios konkurrenter är BMW X3, Porsche Macan, Jaguar F-Pace och Mercedes GLC. Det här är inte SUV:en som Ferrari aldrig byggde, eller är den det?

För det finns ett stort argument som talar för att Stelvio är vad Ferrari aldrig byggde. Det argumentet är dubbelturbo-sexan med 510 hästkrafter. Den motorn tillsammans med Alfas historia av att utmärka sig när det kommer till chassiuppbyggnad torde bli en konkurrent till GLC 43, X3 M, Macan, SQ5 m.fl.

Jag föreslår att du provkör Stelvio själv innan du spottar på mina ord. Är du en Alfa Romeo Fan Boy kommer du att älska bilen. Är du en pris- och kvalitetsmedveten SUV-köpare tror jag att du precis som jag kommer rata bilen.

Dock ska nämnas att Stelvio imponerade på mig när det kom till utrymmen. Klassens största lastutrymme tillsammans med bra plats såväl fram som bak är saker som inte kan viftas bort.

Så även om jag baserat på en kort provkörning vågat mig på en lång utläggning om Stelvios brister förtjänar du att bilda dig en egen uppfattning om denna nya crossover-SUV. Gör det, dela dina upplevelser offentligt och sen ska jag gärna ta del av dina synpunkter om Alfa Romeo Stelvio.