Intresse för SUVTEST

För några veckor sen ringde en journalist till mig och ställde frågor om mitt SUV-projekt. Han som ringde har jobbat för bl.a. Vi Bilägare och jag kan tänka mig att de undrar vad det är för en kuf som rankar bättre än motortidningarna själva.

En fråga som återkom var huruvida SUV-sajten har en inriktning som journalistisk eller en mot marknadsföring. Jag har publicerat ett par texter på sennbrink.se om hur bilhandlare kan använda innehållsmarknadsföring och hur mitt SUV-projekt är ett exempel på hur de kan göra.

Mitt svar på frågan var att SUVTEST.se tjänar två syften: 1) Jag marknadsför mig själv och 2) jag skriver om SUV:ar i stil med hur motortidningar skriver. Visst vore det fantastiskt kul att få utöka verksamheten, att köra fler SUV:ar, skriva mer och få fler läsare. Jag skulle kunna ta risken, investera i detta och gör allt jag kan för att nå fler med mina SUV-tester. Det vill jag göra men som så mycket annat i livet är det en balansgång, där jag valt att investera i att hjälpa företag att lyckas med deras webbnärvaro, eftersom det betalar sig bättre just nu.

När jag publicerar innehåll på SUVTEST.se gör jag det utifrån olika slags källor. Pressmeddelanden är en bra källa för motornyheter, YouTube-klipp där andra testar SUV:ar tjänar som inspiration till en text och så publicerar jag ibland upplevelser jag får genom att köra bilarna själv. Min tvist är mitt sätt att skriva. Vissa bilbloggare är uppenbart ”mutade” eller så skriver de inställsamhet med förhoppningen att de ska få köra fler bilar. Jag nämner inga namn men ibland skiner det igenom rätt så ordentligt. Sen finns det de som skriver vad de faktiskt tycker, jag gör det.

Vi som är bilbloggare har tur om vi får låna pressbilar. Generalagenterna ställer krav på att platserna för publiceringar ska motsvara de etablerade aktörerna när det kommer till läsare och/eller besökare. Vi som privatpersoner behöver dessutom investera i försäkringar samt finna intäkter för de kostnader som ett biltest innebär. När jag körde BMW X3 förra hösten fick jag pressbilen via Facit.com och jag fick betala dieseln själv. När jag frågade Lexus om jag fick låna deras nya crossover NX blev det nobben. Då återstår bara bilhandlarna och det finns somliga som ställer upp (Veho Bil), andra säger blankt nej (Porsche Center).

Att driva en nischad webbplats är inga svårigheter när du som jag arbetar med webbplatser mest hela dagarna. Precis som med min ZanzibarGuide så är SUVTEST byggd med WordPress, verktyget som jag jobbat med sen våren 2008. Precis som med Zanzibar så är SUV:arna ett sätt för mig att behålla min edge gentemot WordPress och gentemot SEO såväl som det valda WordPress-temat. Det är träningsplattformar om du så vill.

SUV-sajten ligger just nu etta på Google när du söker efter ”suvtest” eller ”suv test” samt rankar väldigt bra vid några andra längre och mer specifika sökfraser t.ex. ”mercedes glk test” och liknande. En anledning till att min lilla SUV-sajt rankar bra är att motortidningarna har låst in sitt redaktionella innehåll i dyra PDF-filer.

SUVTEST.se är min lilla baby just nu. Zanzibar-sajten var länge det men det är svårt att hålla den uppdaterad med genomgående relevant information. Det är nu mer än 5,5 år sen jag och frugan firade smekmånaden där. Saker förändras och samtidigt är saker på Zanzibar alltid samma. Så på samma vis som ett återbesök till Zanzibar vore bra för att kunna fortsätta en (fortfarande) bra rankade reseguide kommer SUV-sajten på sikt att behöva ses över.