Du är på jakt efter ett litet kontor tillräckligt för att rymma dig, ett skrivbord, en dator och en skrivare? Det var jag våren 2014 och som av en händelse susade det förbi en möjlighet i mitt Twitter-flöde. Idag har jag haft mitt lilla kontor i ett halvår och vill idag dela med dig av saker du bör tänka på innan du skriver under hyreskontraktet.

Guiden är till för dig som har datorn som främsta arbetsredskap. Det har jag och sitter på ca 10 kvm. Det räcker för mina behov och det finns plats för 2-3 kunder här om det skulle bli aktuellt.

Börja med att fundera på hur du arbetar mest effektivt och om du kan leva med att andra företagare finns nära inpå:

  • Klarar du av att koncentrera dig på jobbet i ett öppet kontorslandskap eller behöver du kunna stänga dörren om dig ibland?
  • Är din verksamhet hemlig eller tål dina affärer att någon annan hör vad du säger i telefon?
  • Vilka andra företagare kommer att sitta nära dig? Vad driver de för slags verksamhet? Har de ofta kundbesök?

Fortsätt med det praktiska:

  • Hur många kvadratmeter klarar du dig på? Hyreskostnaden samvarierar ofta med golvytan.
  • Hur snabbt internet erbjuds du och vad kostar det?
  • Finns det möjlighet att ta emot kunder, på ditt rum eller i ett konferensrum?

Icke att förglömma: Det bekväma:

  • Finns det ett lunchrum där du kan förvara din matlåda?
  • Ingår kaffe om dagarna eller får du bekosta det själv?
  • Ingår städning eller måste du släpa med dig en dammsugare?
  • Finns det begränsningar i på vilka tider du får vara på kontoret?

För egen del som trivs jag mycket bra med mitt kontorsutrymme. De företagare om omger mig jobbar främst med sina datorer och varuhissen rör sig sällan (den låter väldigt mycket). Det är bara när bokförlaget får leverans eller ska skicka många kartonger med böcker på en gång. Kontorskollegorna har sällan kundbesök och bara i undantagsfall blir det lite livat här. Då är det skönt att det finns ett par dörrar som jag kan stänga för att skärma av mig.

När det är dags för kaffe eller mat beger jag mig ett par trappor ner i huset. Lunchrummet är tajt och det är lågt i tak (jag slår i huvudet minst en gång i veckan). Samtidigt är tiden med övriga företagare i lunchrummet guld värd. Ibland pratar vi jobb men oftast blir det vardagliga saker. Det går inte att jämföra öht med att jobba hemma. 

Jag hoppas att dagens text gett dig mer kött på benen inför ditt beslut att hyra ett litet kontor.