Hundratusen guld i World of Warcraft

100 000 guld i World of Warcraft

De senaste månaderna har jag spelat relativt mycket World of Warcraft (Warlords of Draenor + Legion). Genom åren har jag spelat i perioder, efter att jag 2009-2010/2011 spelade flera tusen timmar. Hur som helst, häromdagen nådde jag ett mål med mitt spelande: 100,000 guld.

För dig som aldrig spelat WoW kanske det är svårt att förstå vad ett mål likt detta betyder för självkänslan. För det är just det senare som motiverat mig genom de tråkiga bitarna, att jag var på väg mot ett högt uppsatt mål och att det skulle innebära både berg och dalar.

Jag nådde milstolpen 100,000 guld genom att kombinera PvE med handel på auktionshuset. Mina två professions var Leatherworking och Skinning. Om jag jobbade fokuserat en timma kunde jag få in material nog för att generera några tusen guld. Ibland kunde jag genom förädling av materialet kunna få ut det dubbla värdet.

En annan metod som jag använde var att göra många små vinster. Jag kunde satsa 10,000 guld på en item och sälja den för 11-12,000 guld. Jag skriver ”en item” även om det kunde handla om att köpa en stor billig batch, splitta den och höja priset för de enskilda delarna. Inte sällan köpte jag i veckorna och sålde på helgerna, när efterfrågan var högre.

Inför patch 7.1.5 satsade jag på Obliterum. Med ett försäljningspris på ca 1300 guld per styck kunde jag räkna ut hur mycket av t.ex. Ancient Healing Potion som jag behövde köra genom ”the forge” för att generera 1-3 Obliterum Ash. 100 Ash = 1 Obliterum. Min vinstmarginal låg i runda slängar på 25-40%. Vinsten per timma låg på ca 10,000 guld.

För att kunna kombinera WoW med jobbet som hemma-man har spelandet skett till 99% efter att barnen har lagt sig. Spelandet har också skett efter att WordPress-jobb varit producerade. Vissa dagar har spelat lite mitt på dagen för att kunna jobba för min arbetsgivare och mina kunder på kvällarna. Ett litet pusslande helt enkelt.

Till skillnad från tidigare spelperioder har jag den här gången känt ett mycket svagare beroende. Förmodligen för att jag redan upplevt allt som är ”wow med WoW”. Visst är Legion välbyggt men mekanismerna är desamma som tidigare. PvE-mekanismerna är mer dynamiska och PvP-mekanismerna har tweakats genom åren.

Jag valde att spela en Marksman Hunter (Lone Wolf) och slutade spela när 7.1.5-patchen kom. För dig som hängt med så innebar 7.1.5 en betydande ”nerf” av MM Hunter. Min upplevelse är att Focus-generation minskade, särskilt märkbart i ”boss encounters” där DPS är viktigt att leverera i jämn ström. Det fick till följd att det blev svårare att göra mycket DPS (Damage per Second). Det fattades helt enkelt kraft att portionera ut DPS.

När det här publiceras har jag nyligen raderat WoW från datorn. Detta för att kunna fokusera några månader på arbete och uppdrag, saker som genererar riktigt ”guld” och som är så mycket viktigare än World of Warcraft. Fast ja, jag kommer att installera spelet igen vad det lider. En gång WoW, alltid WoW.