Har ni en företagsblogg?

En företagsblogg är enkel att sätta upp, det är lika lätt att administrera användare och det är busenkelt att blogga om vad som händer i företaget.

En företagsblogg behöver varken vara dyr eller krångligt att skapa samt administrera. Flera företag har dock en felaktig inställning som handlar om att allt som har att göra med internet är:

  • Onödigt
  • Dyrt
  • Tidskrävande

Är verkligen en företagsblogg nödvändig?
Ja. Svaret är kanske aningen partiskt med tanke på att jag erbjuder webblösningar i olika former. Men det gör inte företagsbloggar desto mindre intressanta. Tvärtom. Här har du möjlighet att lära dig grunderna till hur du når framgång i ditt företagsbloggande!

Bloggar är som kvällspressen på internet. Det som hände förra veckan är inte intressant. Möjligen att företaget kan följa upp tidigare inlägg med förklarande inlägg men där bör gränsen dras. Blogginlägg är färskvara, precis som en produkt kan vara vid lanseringen.

En företagsblogg bör hanteras på samma sätt som en produkt med högt nyhetsvärde. Ett tillverkande företag som snabbt vill distribuera produkten till avsättningsmarknaden kanske köper flygfrakt istället för den normala bil- eller båttransporten. Samma förhållningssätt bör gälla gentemot en företagsblogg.

Företagsbloggen måste uppdateras direkt något viktigt inträffar. Det kan handla om allt från att en del ur produktsortimentet utgår eller tillkommer, till att en försäljningsfunktion (tänker främst på e-handel) kraschar eller att något mer akut inträffar t.ex. bränder/inbrott/affärssystemkrasch.

Varför lägga pengar på en blogg när vi har en webbplats?
Bra fråga. En webbplats kan utökas med en bloggfunktion. Om den tanken slår er är ni på rätt väg.

Företagsbloggen kan vara en integrerad del i en existerande webbplats. Bloggen ges därigenom en tydlig avsändare och minskar risken för misstolkningar kring vem som skriver om X samt varför.

Att lägga företagsbloggen under webbplatsen i sig är ett steg på vägen till att minska kostnaden för en företagsblogg. Ett annat sätt att hålla nere kostnaderna är att låta befintlig personal få fler arbetsuppgifter…

Vi har inte tid att blogga, vi vill sälja och tjäna pengar!
Sund inställning. Sälja är bra och tjäna pengar är ännu bättre. Men företagsbloggande syftar inte till att verka inskränkande på traditionella kommunikationskanaler med era kunder. Företagsbloggen förbättrar era kundrelationer, öppnar upp en ny kanal för kommunikation med såväl befintliga som framtida kunder.

Som beskrevs ovan, kan en företagsblogg integreras i er ordinarie webbplats. Ett synsätt på en företagsblogg är att se den som en ny försäljningsfunktion. Precis som ni lägger pengar på att rekrytera en ny säljare, kan ni investera pengar och tid på att skapa, uppdatera och utveckla en företagsblogg.

Sammanfattning

  • Att företagsblogga innebär att utöka antalet kanaler genom vilka företaget kan kommunicera med sina kunder och andra intressenter.
  • En företagsblogg måste ges samma uppmärksamhet som produkter ges vid lanseringar på marknaden.
  • En företagsblogg är enkel att integrera i en befintlig webbplats.
  • En företagsblogg är en naturlig del av dagens marknadsföring.

Uppdatering 5 januari, 2011
Urban Grotherus har publicerat ett inlägg om hur du väljer installationsplats av och plattform för din företagsblogg.

Uppdatering 6 september, 2010
PR-konsulten Jerry Silfwer har publicerats på The Brand-Man där han på ett mycket bra sätt argumenterar för den fortsatta nyttan för företag att ha en företagsblogg:

Plötsligt börjar bloggen att handla om företagets värld istället för att handla om företagsrelaterad information. Om Facebook har lärt oss något så är det att vi är extremt nyfikna på vad andra människor har för sig och hur de interagerar med varandra. En bra företagsblogg bygger ett universum kring sig, inte bara av sociala satelliter som LinkedIn och Slideshare, utan även av människor i form av prenumeranter och fans.

Uppdatering 9 oktober, 2008
Det här inlägget är uppmärksammat på Disruptives sida om svenska företagsbloggar.