Förtydligande om WooThemes ändring av sin affärsmodell

WooThemes är ett företag som jag varit bekant men allt sedan jag började med WordPress våren 2008. I början var det teman främst och på senare år även plugins men fram för allt WooCommerce-tillägget. Visserligen en fork av Jigoshop men säg det program som inte kan göras bättre av andra?

WooThemes produkter har sällan tilltalat mig till hundra procent. Det har alltid funnits en aura av glättighet och likformighet över deras teman. Jag uppskattar teman som går att anpassa enkelt, utan att behöva gräva mig igenom hundratals rader med kod, där för att kunna ge ovana WordPress-användare inställningsmöjligheter, utan att behöva röra PHP-koden bakom. Fast å andra sidan har det känts tryggt att ha ett WP-tema som är uppbackat av till synes kompetenta utvecklare och ett företag vars produkter har stor internaionell spridning.

WooThemes e-handelstillägg WooCommerce och tillhörande extensions är vad jag lagt på pengar på under 2012 och 2013. Dels för eget bruk men också för kundjobb där mina tidigare kunder nu kommer att drabbas av oväntade merkostnader. Jag har uppskattningsvis spenderat knappt 1,000 dollar på extensions och plugins från WooThemes varav 2-300 dollars utlägg/investeringar nu riskerar att medföra oväntade merkostnader när WooThemes tidsbegränsar tillgången till uppdateringar.

Det finns andra kunder till WooThemes som lagt ut betydligt mer än så. En bloggpost på WP Tavern och dess kommentarsfält är intressant läsning. Jeff Chandler skriver: “As expected, not everyone is happy about the changes, especially customers who purchased products that would have unlimited support and upgrades and could be used on unlimited sites. Those customers will be grandfather-ed into the new licensing system where they will receive 2 years of support and upgrades. After that time expires, they will need to renew their license. License renewals will have a substantial discount attached to them but if the license expires, you’ll have to renew at full price.

Jeff skriver vidare om att WooThemes kommit till insikten om att “lifetime” och “unlimited” inte var en hållbar affärsmodell. Det håller jag med. Jag har själv ofta en begränsning i mina avtal idag. När jag var grön där på hösten 2008 hade jag vid ett tillfälle ingen begränsning. Jag levererade men fick inte betalt såsom jag önskade. Jag hade gjort misstaget att erbjuda ändringar fram till den punkt att kunden blev nöjd. Det är inte en långsiktigt hållbar modell för att driva företag.

Vad jag vänder mig emot har inget att göra med prisökningarna eller begränsningarna i antalet sajter som ett tema eller ett tillägg får användas på. Är det ett bra plugin som löser ett problem och jag slipper anlita någon att koda det åt mig, är det ofta värt investeringen. Det var så jag resonerade kring Sensei tidigare i somras. Det är ett plugin som används för att skapa utbildningstjänster och hundra dollar var det värt tyckte jag. Hade jag då vetat om att jag varje år skulle förnya hade jag kanske valt att bygga en egen lösning, särskilt med tanke på att WordPress 3.6 skulle komma med stöd för video inom kärnan samt att det inte är svårt att koda ett tema som begränsar access till vissa användare.

Jag vänder mig emot förändringen som begränsar min möjlighet att få fri tillgång till uppdateringar av tilläggen. Begränsar, kanske är fel ord här. Jag köpte Sensei under förvändningen om att uppdateringar av tillägget skulle komma till mig utan fler kostnader. Nu har det ändrats och jag ska förnya min licens årligen och betala för uppdateringarna, på samma sätt som exempelvis WPML (för översättning) är prissatt.

En liknelse: – Du köper en iPhone eller Android-telefon och du betalar tämligen mycket pengar för produkten, en gång. Du gör det delvis eftersom du vet att du kommer att få tillgång till uppdateringar i framtiden, utan att du behöver betala för det. Hade du vetat att framtida uppdateringar skulle kosta pengar hade du kanske inte köpt telefonen, eller hur?

Är det en riktigt bra telefon som du är väldigt nöjd med, eller om det är en dyr iMac som du verkligen investerat i och som skänker dig både glädje och i förlängningen pengarna-tillbaka tack vare vad du kan åstadkomma på din iMac, kan det vara värt att betala för uppdateringar.

Men skulle du kunna tänka dig en modell där du betala 60 procent av nypriset årligen för uppdateringar och där du riskerar att få betala fullpris igen varje år, skulle du missa att förnya under de två månader (som WooThemes talar om i sin bloggpost) då priset är nedsatt som en lite “token” till befintliga kunder?

Ja, säger säkert en del. Nej säger säkert de flesta. 60 procent är för mycket och inte alls i par med det mervärde som en förnyad licens ger.


Nu har jag tre frågor att ta ställning till:

  1. Hur påverkar detta mina kunder?
  2. Finns det alternativ till WooThemes?
  3. Kan jag lita på WooThemes?

Mina kunder påverkas negativt av WooThemes förändrade affärsmodell
De kunder som jag levererat WooCommerce-butiker till kommer att drabbas av en oväntad kostnad när det är dags att uppdatera vissa tillägg. Det rör sig om butiker med låg omsättning som beställt en ebutik för att kunna skala upp vid behov. De måste nu budgetera med ett par hundra dollar extra i utgifter årligen om de vill att deras ebutiker ska vara säkra. Det kommer sannolikt att upptäckas säkerhetshål i WooCommerce och även om dessa uppdateringar (just nu) är gratis så kommer anpassade tillägg såsom Table Rate Shipping att börja kosta pengar.

Det finns alternativ till WooThemes
Ja, det finns alternativ till WooThemes och det är bara att spendera en dag på CodeCanyon för att finna alternativ mjukvara. Fördelen med WooThemes har varit att alla deras produkter lirat så bra tillsammans. Det är som med Apple där allting bara fungerar utan att du behöver oroa dig för kompabilitetsproblem. På sätt och vis är det mitt eget fel som ibland låtit mig sugas in i WooThemes-sfären och begränsat mitt handlade där inne till att bara inkludera WooThemes-produkter.

Jag är van att arbeta med flera olika leverantörer och har fram för allt lärt mig att inte bygga en tjänst enbart runt ett plugin. Med Sensei gör jag ett avsteg från den policyn men det är för eget bruk (utbildning) och inget som kommer drabba någon annan än mig själv, samt min plånbok, när det är dags att slanta upp igen för en förnyad licens. Fast det kanske blir så efter de två åren jag fått av WooThemes (Any purchase made before today will be grandfather-ed into the new system with access to support and updates for 2 years), att jag då funnit ett alternativ till WooThemes för mina kommersiella tjänster?

Det går inte att lita på WooThemes
Jag litar inte på att WooThemes i framtiden kommer att leverera vad de sagt att de ska leverera. Jag förstår såklart att deras affärsmodell behöver förnyas och att det är många variabler som spelat in inför deras beslut att förändra sin affärsmodell.

Jag förstår även vikten av att ha en solid finansiell lösning på plats för att kunna säkerställa företagets fortlevnad. Det här är inte en ensam utvecklare på sin kammare utan ett företag med 30 anställda och (enligt dem själva) 100,000 kunder. Inte undra på att de stängde kommentarsfältet när antalet kommentarer på deras bloggpost närmade sig 500 st. Det finns bättre sätt än en bloggpost att arbeta med CRM.


Framtiden för WooThemes tror jag är ljus. De har gjort den här förändringen för att de vill leva vidare, kunna ha de finansiella resurserna som krävs för att investera och tanken på att WooThemes skulle behövs stänga ner är mycket mörkare än priset för en licensförnyelse.

Jag faller inte om WooThemes faller. Jag har inte gjort som en del andra och investerat tusentals dollar i teman och tillägg från WooThemes. Men det gör mig inte mindre irriterad. Jag har precis som tusentals andra köpt plugin på premisserna om att uppdateringar skulle komma till mig utan merkostnader.

Att WooThemes frångår tidigare löften och avtal är tillåtet om vi kikar i WooThemes Terms and Conditions. Frågan jag ställer mig är om de verkligen tänkt igenom detta ordentligt och om den initiala proteststormen kommer att leda till något bra för deras företag på lång sikt, eller om det här blir till den milstolpe som till slut leder till WooThemes förfall?


Länkar på ämnet:
Den här kommentaren av Eric Mesa är spot-on för hur jag resonerar kring den nu begränsade tillgången till framtida uppdateringar. WooThemes hade ett erbjudande som jag tog och betalade för. Nu har de ändrat erbjudandet och som plåster på såren ges jag två års tillgång till uppdateringar (och support). Jag köpte produkten eftersom jag inte ville behöva en återkommande licensavgift på årsbasis.

The WP Ninjas har publicerat ett blogginlägg om prissättning av primärt WordPress-tjänster. Det är ett inlägg som går bortom den aktuella WooThemes-diskussionen och bra läsning för dig som vill få ett vidare perspektiv vad tjänster bör kosta samt vilka variabler som ligger bakom en pris- eller affärsmodell.

3 thoughts on “Förtydligande om WooThemes ändring av sin affärsmodell”

  1. Ted Clayton says:

    I followed your link to this page, from the currently-active WooThemes thread on WPTavern.

    I did so, partly as a reflection of interest in solutions to the challenge of overcoming international language barriers. I wanted to see (in addition to your arguments), the arrangement in use for offering the translation.

    I didn’t use the Google facility. As soon as I looked at the solution, my assessment was that it would not meets the needs of the general reading public.

    As a general solution, it seems the public should be able to click a link to an already-existing translation of the article.

    Google is a great asset, and I use them heavily. But when we offer a translation to ‘all comers’ from another domain, it seems to me that it should ‘be there’, already.

  2. Björn Sennbrink says:

    To facilitate the need for a English “be there” solution I posted a longer blog post today, in English. You can read it at http://bjornsennbrink.se/woothemes-cannot-be-trusted/

  3. Marcus Tibesar says:

    Several months ago when WooThemes started to ‘decommission’ themes without warnings, I knew this Company was not true to their word. I was so upset with their lies that I said ‘goodbye’.

    WooThemes is sleezy and they haven’t been honest for a long time.

    They are constantly exposing their business woes to us and, I was just fed up with this immature behavior – they are very unprofessional.

    I joined StudioPress (Geneis framework) and wow, what a difference. I have been very happy and I even purchased their professional package because I trust them. Yes, I trust Brian Gardner the CEO of StudioPress.

    I learned a lesson with WooThemes – you must get to know the leadership of the Company before you invest heavily in that company.

    It was painful at first to leave WooThemes but now, I am SO glad I did.

    This recent round of price hikes is just one of many surprises they have sprung on their customers in recent years. They have continued to decommission additional themes and, they have changed their support policies over and over.

    Goodbye WooThemes; Hello StudioPress.

Comments are closed.