Fler användare ger bättre tjänster, eller?

Om en webbtjänst har många användare, vilket värde tillför det och för vem?

Vi tar Google Plus som exempel. Hysterin vet inga gränser, alla ska in och testa det senaste från Google. Nu är dock Plus ingen revolution såsom Wave var men det är ändå något nytt och som kanske kanske kan bli en utmanare till Facebook och Twitter. Jag vet iallafall flera hundra utvecklare och PR-människor som ”betatestar” Google Plus i dessa dagar, internationellt rör det väl sig om tiotusentals personer som undrar varför Google slog på stora trumman när allt de levererade var en utökad Google-profil?

Här har vi således en tjänst som har många användare, vilket värde tillför det tjänsten?
Förutom att servrarna får jobba hårdare så finns nyttan i att många samtida användare som med sitt mer eller mindre individuella beteende på tjänster, framkallar datamängder vidare analys och därmed förhoppningsvis en bättre tjänst. Att tjänsten är gratis bidrar nog till att Google Plus får anses skapa ett värde, men just nu mer för Google än för användarna i sig.

En annan tjänst som alla numer känner till är Facebook, en tjänst för relationsbyggande på ett privat och ett professionellt plan eller i en kombination. Facebook har sinnessjukt många användare (750,000,000 enligt Wikipedia) och Facebook är kanske inte lika vanlig i en familj som en TV men jag sätter en femkrona på att timmar spenderade vid Facebook på allvar kan konkurrera med antalet timmar spenderade framför TV:n.

Facebook har många användare, vilket värde tillför det tjänsten?
Facebook är, precis som Google Plus, gratis och värdet består imo i möjligheterna att finna och bygga relationer. Facebook är som en utökad telefonbok, med annonser. En del skulle hävda att annonserna tillför Facebook en extra dimension, en dimension som skapar värde för användarna (de får ta del av relevanta erbjudande, konsumera och må bra). Andra skulle hävda att annonserna är störande och att de inte tillför ett värde.

Det här inlägget publicerades 6 mars, 2009 och vad du kan läsan ovan är inledningen på en uppdatering påbörjad 13 juli, 2011. Det kommer mera..