Ett halvår med en beg. Saab 9-5

Förra hösten köpte vi vår andra bil. Vi hade i flera år haft möjligheten att låna bilar, eftersom vi helt enkelt inte hade råd med en egen bil. Bilen som vi köpte i oktober 2016 var en Saab 9-5 2,3t 185. Det var den andra bilen eftersom sist vi köpte en begagnad bil var 2009, en manuellt växlad VW Passat VR6, en härlig men ack så törstig bil.

När det var dags att slå till på bil förra året hade vi tingat en bil hos Arthurssons Bil i Örebro. Glad i hågen for jag dit en lördag, hängde på låset och möttes av ”nej, den bilen såldes igår”. Samma sak, skulle det visa sig, hade tidigare drabbat en bekants son från Stockholm. Mao satt i system att lura sin blivande kunder?

Vi var beredda att betala 35 000 kr för en begagnad bil. Det blev en bil för bra mycket lägre än så till slut. En privatsäljare hade en 2004:a för 20 000 kr, nedsatt från 23 000 kr, jag prutade till 18 000 och fick den bil som körs nu. Anledningar till att det blev just denna bil:

Två privatägare varav den första ägaren körde bilen i 10 år. Regelbundet servad och alla kvitton för de senaste 5 åren. Dämpare runt om bytta, bussningar bytta, avgassystem bytt, Ferrita-brummande baktill. Inga missljud vid provkörningen. Ett trevligt bemötande av säljaren. Medföljande vinterdäck på fälg. Snygga 19-tums sommarfälgar i mycket bra skick.

För pengarna fick vi en helt okej rymlig familjebil. Vi har haft tre bilbarnstolar varav två bak så det är riktigt tajt. Lastutrymmet har svalt allt vi haft behov av att lasta och vi har känt att bilen trots en del brister fungerat för våra behov.

Bilen köptes i första hand för att kunna göra två saker:
Minska restiden till och från dotterns dagis.
Minska restiden till och från mataffären.

Fram till att vi köpte bilen skedde dessa resor med stadsbuss och taxi (hem från ICA, billigare än att äga bil). När vi köpte bilen minskade våra restider från 8 till 1,5 för dagisresorna. Tack vare bilen kunde vi dessutom åka längre bort till en billigare mataffär, den restiden minskade med ungefär hälften, eftersom vi körde längre.

Komforten har varit förvånansvärt hög. Alla som kört Saab 9-5 kan vittna om bekväma stolar och relativt tyst gång väl uppe i fart. Att köra med 19-tummare på grov svensk asfalt är dock inte lika behagligt som med originalfälgar. Fast ska man vara fin får man lida pin. Det är lika mysigt att gå fram mot bilen varje gång när 19-tummarna är på.

Under hela vintern 2016/2017 körde jag bilen på 15-tummare. De medföljande vinterdäcken var inte helt hundra så vi köpte nya. 15-tumsfälgar med 195/65 sänkte bilen en aning. Det har jag bittert fått erfara på väg in i tvätthall, över en del farthinder och när jag ideligen dragit pannan i taket vid insteget. Fast bilen fick en härlig brukskänsla över sig och pinnade på bra genom snömodden trots en något lägre sättning.

Som bruksbil är Saab 9-5 fortfarande ett vettigt köp. Även de bilar som likt vår har det äldre utseendet. Bilen är lättkörd med automatlådan och den är pigg om du låter turbon ladda lite. Fullgas från stillastående är inget vidare eftersom lådan inte är som pigg att växla som mer moderna automatlådor. Då är det bättre att ge lagom med gas för att låta lådan hänga med i fartökningen. Att öka från 50 till 70 till 100 är alltid behagligt med den här bilen.

Visst, skatten är hög (3500) och en försäkring går på nästan lika mycket. Och ja, bilen är ganska törstig då jag snittat på litern per mil, lite högre på vintern (1,1) och så blir det mest stadskörning. Trots detta känns några deciliter hit eller dit inte som viktigt, inte med tanke på hur lite vi kört med bilen.

Att stirra sig blind på bränsleförbrukningen är dessutom att missa såväl användningsområdet som totalkostnaden. Vi hade kunnat köpa en bil med en lägre förbrukning och kanske istället missa komfort, lastförmåga eller säkerhet.

Hösten 2017 kommer vår bil att säljas. Vi har bestämt oss för att köpa en större bil. Nu när barnen växer upp en Saab 9-5:an för liten, särskilt i baksätet som kanske var okej för 13 år sen men som idag är för litet. Det lutar åt en MPV även om vi inte uteslutit en större tysk eller amerikansk SUV. Vill vi ha det bra när vi åker bil eller vill vi plågas i en trängre bil bara för att den är snålare på soppa?