Björn Sennbrink om WordPress och webbutveckling.

Bloggen hackad…

Lagom till lucia eller där omkring blev alla mina sajter hackade. Alla blev hackade. Alla sajter låg hos FS Data, inklusive den här bloggen varför den nu saknar flera inlägg från 2016 + samtliga bilder.

Jag brydde mig inte om att luska närmare i vad som hände. Jag vet med mig att de hackade sajterna hos FS Data åsidosatts de senaste månaderna.

Visst har jag loggat in ibland och uppdaterat plugin, eftersom WordPress uppdateras automatiskt. Kanske missade jag en plugin-uppdatering eller så var det ett intrång hos webbhotellet.

Jag raderade flera stycken helt, brydde mig inte om att ta några backuper eftersom det inte hjälpte att radera alla filer och ersätta dessa med nya (WordPress-mappen). Det fick mig att tänka på något i databasen.

Hur som, nu finns BjornSennbrink.se och flera andra domäner hos Loopia. Jag har kvar kontot hos FS Data och kommer säkert att använda det igen någon gång. Kanske när sajterna blir hackade hos Loopia?

Case: SUVTEST – Innehåll

SUVTEST är namnet på min motorsajt där jag skriver om fordon i det populära SUV-segmentet. Jag startade sajten hösten 2013 och den är idag ett webbmagasin som rankar sinnessjukt bra på Google. Ofta före de större aktörerna.

SUVTEST är en produkt av biltestande jag gjorde våren och sommaren 2013 för en annan aktör. Bilarna kom till mig via andra, något som ändrades 2014 när jag själv tog kontakt med bilhandlare och generalagenter.

Det ska sägas att det har krävts många hundra timmars jobb för att komma dit jag är idag. Har du kontakter kan det gå snabbare, är du som jag en örebroare på långt avstånd från Stockholm och pressbilarna är det förenat med mer väntetid och högre kostnader att driva en motorsajt som inte bara skriver nyheter.

Besökare till min motorsajt kommer oftast till dessa sidor:
1) Gumball 2015-texten.
Att det finns en text om Gumball på SUV-sajten var ett strategiskt val. Jag ville nå ut till motorintresserade och berätta om min SUV-sajt. Texten fanns från början på BjornSennbrink.se och flyttades lagom till att Gumball skulle starta. Jag hade redan innan flytten flera toppositioner på Google och trafiken kom. Just nu finns drygt 19,000 sidvisningar kopplade till den texten.

2) Mercedes GLK-texten.
Jag hade den här bilen i några timmar en vårdag 2014 då jag fotade samt filmade bilen helt kort. Jag hade parkerat strax söder om Hallsberg efter att ha kört runt i Sydnärke på kurviga vägar. Videoklippet fick snabbt tusentals visningar och har i skrivande stund fler än 7,500 visningar.

Att GLK-texten fortsätter att få trafik beror som jag ser det på att SUV-texternas livslängd sträcker sig över flera år. Först är texten aktuell när bilen är ny eller bara funnits ett tag. Texten förbli senare aktuell eftersom bilarna blir begagnade. Köpare av begagnade bilar vill läsa om vad motorjournalisterna tyckte när bilen var ny. Med tanke på det är det värt att investera i produktion nu eftersom livslängden är så lång.

3) Bästa SUV:en-texten.
Den här artikeln listar de vanligaste SUV:arna som du kan köpa för 100K. Att jag adderade ett belopp berodde på att jag såg hur SUVTEST visades för sökningar (Search Console) där belopp ingick. Konkurrensen för den här texten är primärt en artikel hos Expressen som skriver på ett liknande vis. Expressen prioriterar dock sid- och annonsvisningar varför min långa text på en enda sida rankar bättre, kan jag tro.

4) Outlander-texten från 2013.
En av de första bilarna som jag testade har genom åren dragit till sig massor av trafik. Såg du skämtet där? Hur som helst, det här är en text som jag redigerat om och om igen. Jag märkte att jag rankade för Mitsubishi själva och det funderade som en morot att bibehålla positionen. Tyvärr stod sig inte texten i det långa loppet. Att testa och skriva om en enda bil när andra har mångdubbelt antal artiklar om samma fordon bidrog till att jag förlorade. Å andra sidan hade jag väldigt roligt med såväl bilen som med texten efteråt.

Att skriva om bilar på SUVTEST skiljer sig inte jättemycket mot hur jag arbetat på Zanzibar-sajten. Jag skrev där att Zanzibar har två regioner som ska finnas med i varje artikel. Läs på slutet i den bloggposten för en förklaring. På ett liknande vis är det att skriva om bilar. Först finns nyhetens behag, prestanda, siffror osv. Senare kommer det praktiska och även det känslomässiga.

Precis som med Zanzibar-resor så är bilköp en stor investering. Då vill du förmodligen känna att du köper rätt bil, du vill inte slanta tusenlappar för något som riskerar att göra dig besviken. Det är som mina texter kommer in i bilden. Det finns ett behov av att läsa vad oberoende recensenter anser och ansett. Det är därför du besöker TripAdvisor och kollar alla omdömen innan du bokar ditt hotell på Zanzibar.

OBS: Jag jobbar inte för bilindustrin, jag får inte betalt av bilindustrin för att testa bilar och det finns ingen som bestämmer vad jag ska publicera. Tycker jag att Chevrolet Captiva är dynga skriver jag det. Det finns tillräckligt med andra så kallade motorjournalister som skriver inställsamt. Det blir bara trist att läsa. Hos mig får du Zero Bullshit när det kommer till SUV-tester.

6 SEO-tips för innehållsanalys

SEO-tillägget ”SEO by Yoast” är ett måste-plugin för WordPress-sajtinnehavare. I nuvarande version finns det en innehållsanalys med förslag på vad du kan förbättra innan du publicerar ett nytt inlägg.

För att få full pott ska du börja med att ange ett nyckelord som du vill optimera för t.ex. ”Mercedes GLC” som jag använde för ett tidigare publicerat inlägg.

1 – Minst en länk
Det är bra att länka vidare till andra webbplatser eller varför inte lägga till en intern länk? Välj en ankartext som inte innehåller nyckelordet som du optimerar inlägget för. Det kan skrivas i samma mening som länken finns. Om du inte vill länka till en sajt vars innehåll du inte är helt hundra på, ange rel-nofollow för länken.

2 – Bild med alt-text som innehåller sökordet
Bilder livar upp och kompletterar en text. När du lägger in bilden i WordPress finns det möjlighet att ange en alt-text. Den alt-texten visas om bilden av någon anledning inte laddas fram. Nyckelordet ska finnas i alt-texten.

3 – Nyckelord finns i permalänken
Permalänk är samma sak som webbadress eller sökväg. Det är adressen till det WordPress-inlägg som dina besökare kommer till. Placera nyckelordet i permalänken. Exempel: http://bjornsennbrink.se/suv-test-nya-mercedes-glc/ – Mercedes GLC är nyckelordet för den permalänken.

4 – Nyckelordet förekommer inom en Hx-tagg
Hx-taggar kan användas för att skapa mellanrubriker eller en mer sammanfattande styckesindelning i WordPress-inlägg. Hx-taggarnas exakta utseende styr du via CSS-filen. Här får du kanske prova olika lösningar. Det kan vara svårt att få in nyckelordet på ett naturligt vis. Ett exempel på Hx tagg är H2. H3 är en annan.

5 – Skriv fler än 300 ord
Mer text, mer innehåll för Google att indexera och för dina besökare att ta del av. På motorsajten SUVTEST är de flesta texterna mer än 1000 ord långa. När det är kortare än så handlar det ofta om SUV-videos med tillhörande relativt korta beskrivning. Det bästa är att skriva upp emot 500 ord utan att det handlar om ren utfyllnad. Ha tålamod, skriv ett längre inlägg varje gång istället för många små korta.

6 – Placera nyckelordet tidigt i inläggets titel
Vi svenskar tycker om att skriva massor av ord innan nyckelordet. Jobba med talstreck och bindesstreck för att skapa en naturlig position tidigt i inläggstiteln. Tänk också på att skriva en titel som ska locka till klick. Tala till de potentiella besökarnas känslor. Att börja med en siffra är t.ex. en erkänt bra metod.

Varning för Telias webbhotell

Jag jobbar nu i november med en webbplats som runt jul ska flyttas till FS Data. Innan det sker är jag fast med Telia och det webbhotellet är det sämsta jag arbetat mot sen jag började med webbplatser i slutet av 1990-talet.

WordPress används på den aktuella webbplatsen och jag har gjort det optimeringsarbete som jag alltid brukar göra. WP Super Cache har varit aktiverat och htaccess har de regler som ska finnas för utgångstid mm. Detta minskade laddningstiderna från 1 minuter till i vissa fall bara några sekunder. Fast ibland blev laddningstiden upp emot 30 sekunder (ibland en hel minut) och en så långsam webbplats vill ingen besöka.

Läs mer

Gratis WP-tema (+child theme) eller Premium-tema?

Idag är utbudet av snygga så kallade premiumteman väldigt stort. ThemeForest är t.ex. en av flera marknadsplatser där duktiga temautvecklare säljer sina alster.

Den uppenbara fördelen med att köpa ett färdigt premiumtema är priset. Du får ett snyggt WordPress-tema till en bråkdel av vad det kan kosta att koda ett WP-tema från scratch – Perfekt för dig som inte vill anlita en konsult. Men räkna inte med att det alltid blir enklare i långa loppet eller att en konsult enkelt kan redigera ett tema från ThemeForest.

Gratis WordPress-tema
Den officiella temakatalogen innehåller i skrivande stund 2,243 (feb. 2013 fanns det 1,687 st teman). Utbudet är alltså enormt stort och de WP-teman som är medpackade i WordPress-mappen räcker för många väldigt långt. Det finns något för alla och jag själv bygger gärna vidare på teman som finns för fri nedladdning från http://wordpress.org/extend/themes/

Läs mer

Facebook-gruppen WooCommerce Sverige

Facebook-gruppen WooCommerce Sverige har varit min i knappt ett år. Idag tog jag beslutet att lämna gruppen till sitt öde, som jag hoppas är att någon kliver upp och tar adminrollen efter mig. Själv har jag tappat sugen efter en helg med hets och debatt.

Gruppens tillkomst skedde när det inte fanns en dedikerad diskussions/intresse/support-grupp för WooCommerce i Sverige. Eftersom jag precis hade gjort klart hela den svenska översättningen så passade det bra med en FB-grupp. Gruppen växte över förväntan och hade i januari 2014 fler än 370 medlemmar.

Jag testade under 2013 olika inställningar som syftade till att göra gruppens innehåll attraktivt. Jag har sett andra grupper växa och snabbt öka antalet medlemmar på bekostnad av kvalitet. Det försökte jag motverka. Jag försökte också arbeta med gruppen så att de som ställer frågor faktiskt får svar.

Läs mer