Björn Sennbrink om WordPress och webbutveckling

2007 startade Björn firman Sennbrink Konsult, sedemera Sennbrink Kommunikation – Här finner du ett axplock av erfarenheter, kompetens och insikter som kretsar kring WordPress och webbmarknadsföring.

Nu när WordPress 5.0 har släppts och den nya block-redigeraren är på plats är det, på en Enfold-kraftsatt webbplats likt denna och tiotusentals andra, en befriande fröjd att se hur väl WP 5.0 fungerar med Enfold.

Det här blogginlägget är författat i den nya blockredigeraren och så här långt är det normalt för troligen de allra flest användare av WP 5.0 och Enfold. Det som är glädjande att se är hur Enfold-utvecklarna lyckats bygga ihop “Gutenberg” (block-redigeraren) med Avia Builder. Du kan fortsätta arbeta med Enfold i WP 5.0 utan att behöva aktivera Classic Editor-tillägget, eller valfritt “Disable Gutenberg”-plugin.

OBS: När du redigerar ett blogginlägg som du skapat med Enfold kommer du eventuellt att behöva konvertera dess innehåll till ett block. Om du redigerar ett inlägg och bara ser rubriken + ett block, klicka på prickarna i högra hörnet (inte uppe till höger i panelen, jag menar prickarna i modulen under rubriken). Där väljer du “konvertera till block” och så ska allt i ditt blogginlägg visas. Detta har inträffat ibland på BjornSennbrink, dock inte vid varje redigering. Se vad jag menar i klippet nedan:

På bjornsennbrink.se, sennbrink.se, wpkunskap.se, LinkedIn och Facebook har undertecknat publicerat flera  artiklar under hösten 2018 som handlat om de frågetecken som tidigare fanns kring relationen WP 5.0 och Enfold-temat.

Dessa frågetecken har idag förvandlats till utropstecken, när det står klart att företaget bakom Enfold-temat valde en balansgång snarare än en revolution. Det är bra för framtiden att Enfold på sätt och vis är sammanbyggt med “Gutenberg”, och att Enfold inte blev till en stand-alone-produkt.

Det enda som kommer att stå allena i framtiden är Enfold-temat innan det installeras på en WordPress-grund. Kriesi kommer att skrota alla tidigare teman, de kommer att ligga kvar några veckor på ThemeForest innan de försvinner för köp och nedladdning.

Kriesi skriver i bloggposten för Enfold 4.5.1 att de kommer att fortsätta utveckla Enfold och att alla tidigare teman kommer att rensas ut. De riktar, förståeligt, kritik mot hur ThemeForest säljer teman.

Istället för att tvinga kunder till att förnya licensen år efter år får Kriesi pengar en gång och flera gånger om kunder köper support. Långt ifrån alla köper support och då blir intäktsströmmen svag, vilket i sin tur leder till bristande ekonomiska muskler i utvecklingsarbetet.

Jag avslutar detta blogginlägg med ett frågetecken: Hur kommer Kriesi att utveckla Enfold och hur kommer betalmodellen att se ut?

En inte alltför vild gissning är att Kriesi slutar sälja Enfold-temat via ThemeForest, kör ett eget race i form av marknadsföring och försäljning samt inför en beständig koppling mellan kunders webbplatser och Kriesis servrar, för att säkerställa att kunden har en aktiv licens. Första åren troligen som en uppmaning till att uppgradera och om några år med funktionen betala-för-licensen-annars-går-din-sajt-sönder.

WordPress Gutenberg vs. Enfold

Om du loggat in kontrollpanelen för din WordPress-webbplats nyligen har du förmodligen lagt märke till notisen om Gutenberg – den nya redigeraren i WordPress.

Om du dessutom aktiverat Gutenberg och om du kör WP-temat Enfold har du förmodligen lagt märke till en viss inkompatibilitet dvs moduler du är van att se tillsammans visas inte alls. Detta beror på att Gutenberg och Enfold i skrivande stund är två byggstenar som inte passar ihop.

Vad är Gutenberg?

Gutenberg är namnet på alla de funktioner som du kommer att jobba med i skapande och redigering av inlägg samt sidor när du installerat WordPress 5.0 eller senare versioner. WP-redigeraren har inte ändrats på över 10 år och många tyckte att det var dags för en förändring. Om du vill testa Gutenberg idag kan du ladda ner och aktivera Gutenberg som ett tillägg.

Vad är Enfold?

Enfold har de senaste fem åren varit ett toppsäljande tema hos ThemeForest. Det är ett tema som används på samtliga av Sennbrink Kommunikations webbplatser. Enfold är ett premium-tema med en layout-byggfunktion genom dra-och-släpp-teknik.

Fungerar Enfold med Gutenberg?

Ja, Enfold-temat fungerar med Gutenberg aktiverat på din WordPress-webbplats. Tänk dock på att redigering av layout på inlägg och sidor kan påverkas negativt av att ha Gutenberg aktiverat.

Uppdatering 7 december 2018: Nu har WP 5.0 släppts och Enfold-temat uppdaterats. Läs om hur de två komponenterna fungerar tillsammans.

Mitt råd är att du aktiverar Gutenberg och testar själv. Du kommer se att hantering av inlägg har ett nytt utseende, alla funktioner finns kvar.

För att behålla Enfold på din WordPress-webbplats och få Enfold att fungera som pre-Gutenberg måste du i skrivande stund (augusti 2018) aktivera den klassiska redigeraren.

På Sennbrink Kommunikations företagsblogg har jag publicerat en lite längre text om relationen Enfold och Gutenberg. Gå dit och läs om relationen mellan Gutenberg-redigeraren och Enfold-temat.

För dig som vill läsa mer om WordPress-Gutenberg och vad det kan innebära för dig som användare och som inte är låst vid Enfold-temat, bege dig till wpkunskap.se

SUVTEST är namnet på min motorsajt där jag skriver om fordon i det populära SUV-segmentet. Jag startade sajten hösten 2013 och den är idag ett webbmagasin som rankar sinnessjukt bra på Google. Ofta före de större aktörerna.

SUVTEST är en produkt av biltestande jag gjorde våren och sommaren 2013 för en annan aktör. Bilarna kom till mig via andra, något som ändrades 2014 när jag själv tog kontakt med bilhandlare och generalagenter.

Det ska sägas att det har krävts många hundra timmars jobb för att komma dit jag är idag. Har du kontakter kan det gå snabbare, är du som jag en örebroare på långt avstånd från Stockholm och pressbilarna är det förenat med mer väntetid och högre kostnader att driva en motorsajt som inte bara skriver nyheter.

Besökare till min motorsajt kommer oftast till dessa sidor:
1) Gumball 2015-texten.
Att det finns en text om Gumball på SUV-sajten var ett strategiskt val. Jag ville nå ut till motorintresserade och berätta om min SUV-sajt. Texten fanns från början på BjornSennbrink.se och flyttades lagom till att Gumball skulle starta. Jag hade redan innan flytten flera toppositioner på Google och trafiken kom. Just nu finns drygt 19,000 sidvisningar kopplade till den texten.

2) Mercedes GLK-texten.
Jag hade den här bilen i några timmar en vårdag 2014 då jag fotade samt filmade bilen helt kort. Jag hade parkerat strax söder om Hallsberg efter att ha kört runt i Sydnärke på kurviga vägar. Videoklippet fick snabbt tusentals visningar och har i skrivande stund fler än 7,500 visningar.

Att GLK-texten fortsätter att få trafik beror som jag ser det på att SUV-texternas livslängd sträcker sig över flera år. Först är texten aktuell när bilen är ny eller bara funnits ett tag. Texten förbli senare aktuell eftersom bilarna blir begagnade. Köpare av begagnade bilar vill läsa om vad motorjournalisterna tyckte när bilen var ny. Med tanke på det är det värt att investera i produktion nu eftersom livslängden är så lång.

3) Bästa SUV:en-texten.
Den här artikeln listar de vanligaste SUV:arna som du kan köpa för 100K. Att jag adderade ett belopp berodde på att jag såg hur SUVTEST visades för sökningar (Search Console) där belopp ingick. Konkurrensen för den här texten är primärt en artikel hos Expressen som skriver på ett liknande vis. Expressen prioriterar dock sid- och annonsvisningar varför min långa text på en enda sida rankar bättre, kan jag tro.

4) Outlander-texten från 2013.
En av de första bilarna som jag testade har genom åren dragit till sig massor av trafik. Såg du skämtet där? Hur som helst, det här är en text som jag redigerat om och om igen. Jag märkte att jag rankade för Mitsubishi själva och det funderade som en morot att bibehålla positionen. Tyvärr stod sig inte texten i det långa loppet. Att testa och skriva om en enda bil när andra har mångdubbelt antal artiklar om samma fordon bidrog till att jag förlorade. Å andra sidan hade jag väldigt roligt med såväl bilen som med texten efteråt.

Att skriva om bilar på SUVTEST skiljer sig inte jättemycket mot hur jag arbetat på Zanzibar-sajten. Jag skrev där att Zanzibar har två regioner som ska finnas med i varje artikel. Läs på slutet i den bloggposten för en förklaring. På ett liknande vis är det att skriva om bilar. Först finns nyhetens behag, prestanda, siffror osv. Senare kommer det praktiska och även det känslomässiga.

Precis som med Zanzibar-resor så är bilköp en stor investering. Då vill du förmodligen känna att du köper rätt bil, du vill inte slanta tusenlappar för något som riskerar att göra dig besviken. Det är som mina texter kommer in i bilden. Det finns ett behov av att läsa vad oberoende recensenter anser och ansett. Det är därför du besöker TripAdvisor och kollar alla omdömen innan du bokar ditt hotell på Zanzibar.

OBS: Jag jobbar inte för bilindustrin, jag får inte betalt av bilindustrin för att testa bilar och det finns ingen som bestämmer vad jag ska publicera. Tycker jag att Chevrolet Captiva är dynga skriver jag det. Det finns tillräckligt med andra så kallade motorjournalister som skriver inställsamt. Det blir bara trist att läsa. Hos mig får du Zero Bullshit när det kommer till SUV-tester.

SEO-tillägget “SEO by Yoast” är ett måste-plugin för WordPress-sajtinnehavare. I nuvarande version finns det en innehållsanalys med förslag på vad du kan förbättra innan du publicerar ett nytt inlägg.

För att få full pott ska du börja med att ange ett nyckelord som du vill optimera för t.ex. “Mercedes GLC” som jag använde för ett tidigare publicerat inlägg.

1 – Minst en länk
Det är bra att länka vidare till andra webbplatser eller varför inte lägga till en intern länk? Välj en ankartext som inte innehåller nyckelordet som du optimerar inlägget för. Det kan skrivas i samma mening som länken finns. Om du inte vill länka till en sajt vars innehåll du inte är helt hundra på, ange rel-nofollow för länken.

2 – Bild med alt-text som innehåller sökordet
Bilder livar upp och kompletterar en text. När du lägger in bilden i WordPress finns det möjlighet att ange en alt-text. Den alt-texten visas om bilden av någon anledning inte laddas fram. Nyckelordet ska finnas i alt-texten.

3 – Nyckelord finns i permalänken
Permalänk är samma sak som webbadress eller sökväg. Det är adressen till det WordPress-inlägg som dina besökare kommer till. Placera nyckelordet i permalänken. Exempel: http://bjornsennbrink.se/suv-test-nya-mercedes-glc/ – Mercedes GLC är nyckelordet för den permalänken.

4 – Nyckelordet förekommer inom en Hx-tagg
Hx-taggar kan användas för att skapa mellanrubriker eller en mer sammanfattande styckesindelning i WordPress-inlägg. Hx-taggarnas exakta utseende styr du via CSS-filen. Här får du kanske prova olika lösningar. Det kan vara svårt att få in nyckelordet på ett naturligt vis. Ett exempel på Hx tagg är H2. H3 är en annan.

5 – Skriv fler än 300 ord
Mer text, mer innehåll för Google att indexera och för dina besökare att ta del av. På motorsajten SUVTEST är de flesta texterna mer än 1000 ord långa. När det är kortare än så handlar det ofta om SUV-videos med tillhörande relativt korta beskrivning. Det bästa är att skriva upp emot 500 ord utan att det handlar om ren utfyllnad. Ha tålamod, skriv ett längre inlägg varje gång istället för många små korta.

6 – Placera nyckelordet tidigt i inläggets titel
Vi svenskar tycker om att skriva massor av ord innan nyckelordet. Jobba med talstreck och bindesstreck för att skapa en naturlig position tidigt i inläggstiteln. Tänk också på att skriva en titel som ska locka till klick. Tala till de potentiella besökarnas känslor. Att börja med en siffra är t.ex. en erkänt bra metod.

Idag är utbudet av snygga så kallade premiumteman väldigt stort. ThemeForest är t.ex. en av flera marknadsplatser där duktiga temautvecklare säljer sina alster.

Den uppenbara fördelen med att köpa ett färdigt premiumtema är priset. Du får ett snyggt WordPress-tema till en bråkdel av vad det kan kosta att koda ett WP-tema från scratch – Perfekt för dig som inte vill anlita en konsult. Men räkna inte med att det alltid blir enklare i långa loppet eller att en konsult enkelt kan redigera ett tema från ThemeForest.

Gratis WordPress-tema
Den officiella temakatalogen innehåller i skrivande stund 2,243 (feb. 2013 fanns det 1,687 st teman). Utbudet är alltså enormt stort och de WP-teman som är medpackade i WordPress-mappen räcker för många väldigt långt. Det finns något för alla och jag själv bygger gärna vidare på teman som finns för fri nedladdning från http://wordpress.org/extend/themes/

Read more