BJÖRN: Vida Webben – BjornSennbrink.se

Allt relaterat till webben, internet, webbtjänster mm.


Min blogg på BjornSennbrink.se har i skrivande stund över 500 publicerade inlägg + ett par tidsinställda inlägg, blogginlägg för senare publicering. Att jobba med schemaläggning är ett av mina tips för dig som vill kunna blogg med viss regelbundenhet.

Du och jag är inte samma person, vi lever inte samma liv. Därför kanske mina tips inte tilltalar dig, du kanske inte finner tid för att blogga på samma vis som jag. Trots våra skillnader hoppas jag att du som läsare kan finna inspiration och få idéer om hur du kan göra för att blogga regelbundet.

1 – Skapa många utkast. Låt din mobil fungera som postit-lapp för senare utveckling. Jag gör så. Om jag kommer på något att blogga om skriver jag ett kort mail till mig själv eller noterar några stödord i Anteckningar samt mailar de vidare till mig själv. Senare, när jag sitter vid datorn kan jag lyfta bloggidén till ett utkast. Ibland skriver jag ett långt utkast som utvecklas till ett publicerat inlägg. Ibland stannar det vid en idé som efter några månader hamnar i papperskorgen.

2 – Avsätt tid för bloggande. Det kan räcka med en timma per dag. På måndagar går du igenom dina utkast och påbörjar nya. På tisdagen eller onsdagen utvecklar du utkasten. Vissa inlägg är lättare att skriva än andra och blir till publicerade inlägg snabbt. Andra inlägg tar längre tid på sig innan du är nöjd.

3 – Försök inte vara perfekt hela tiden. Mitt rekord i sökandet efter perfektion är 1,5 år från utkast till att jag till slut slängde inlägget. Ämnet var länge viktigt för mig, en slags terapi efter tusentals timmars spelande av World of Warcraft.

Det inlägget, om huruvida spelberoende finns eller inte, blev aldrig klart. Jag lyckades inte komma fram vare sig i tanken eller i nedskrivna ord huruvida spelberoende är en giltig benämning av den som spelar mycket dataspel. Kanske skulle jag ha skrivit en bok istället?

4 – Publicera inte allting direkt. Sprid ut dina publiceringar. Tro inte att du ska kunna upprätthålla samma takt som kvällspressen. Det fungerar inte i längden om du inte funnit en nisch där du tjänar mycket pengar på alla dina blogginlägg. Jobba med schemaläggning. Tidsinställ dina blogginlägg.

Jag kör ut inlägg på måndagar och torsdagar just nu. Kanske ändrar jag på det någon gång. Huvudsaken är att jag (och du) inte publicerar allt direkt. Detta är ett tips särskilt riktat till dig som inte lyckas finna tiden att blogga regelbundet. Genom att sprida ut dina publiceringar kommer inte din blogg att stagnera mellan varje explosion av nya inlägg.

Fler bloggtips:

Nu när WordPress 5.0 har släppts och den nya block-redigeraren är på plats är det, på en Enfold-kraftsatt webbplats likt denna och tiotusentals andra, en befriande fröjd att se hur väl WP 5.0 fungerar med Enfold.

Det här blogginlägget är författat i den nya blockredigeraren och så här långt är det normalt för troligen de allra flest användare av WP 5.0 och Enfold. Det som är glädjande att se är hur Enfold-utvecklarna lyckats bygga ihop ”Gutenberg” (block-redigeraren) med Avia Builder. Du kan fortsätta arbeta med Enfold i WP 5.0 utan att behöva aktivera Classic Editor-tillägget, eller valfritt ”Disable Gutenberg”-plugin.

OBS: När du redigerar ett blogginlägg som du skapat med Enfold kommer du eventuellt att behöva konvertera dess innehåll till ett block. Om du redigerar ett inlägg och bara ser rubriken + ett block, klicka på prickarna i högra hörnet (inte uppe till höger i panelen, jag menar prickarna i modulen under rubriken). Där väljer du ”konvertera till block” och så ska allt i ditt blogginlägg visas. Detta har inträffat ibland på BjornSennbrink, dock inte vid varje redigering. Se vad jag menar i klippet nedan:

På bjornsennbrink.se, sennbrink.se, wpkunskap.se, LinkedIn och Facebook har undertecknat publicerat flera  artiklar under hösten 2018 som handlat om de frågetecken som tidigare fanns kring relationen WP 5.0 och Enfold-temat.

Dessa frågetecken har idag förvandlats till utropstecken, när det står klart att företaget bakom Enfold-temat valde en balansgång snarare än en revolution. Det är bra för framtiden att Enfold på sätt och vis är sammanbyggt med ”Gutenberg”, och att Enfold inte blev till en stand-alone-produkt.

Det enda som kommer att stå allena i framtiden är Enfold-temat innan det installeras på en WordPress-grund. Kriesi kommer att skrota alla tidigare teman, de kommer att ligga kvar några veckor på ThemeForest innan de försvinner för köp och nedladdning.

Kriesi skriver i bloggposten för Enfold 4.5.1 att de kommer att fortsätta utveckla Enfold och att alla tidigare teman kommer att rensas ut. De riktar, förståeligt, kritik mot hur ThemeForest säljer teman.

Istället för att tvinga kunder till att förnya licensen år efter år får Kriesi pengar en gång och flera gånger om kunder köper support. Långt ifrån alla köper support och då blir intäktsströmmen svag, vilket i sin tur leder till bristande ekonomiska muskler i utvecklingsarbetet.

Jag avslutar detta blogginlägg med ett frågetecken: Hur kommer Kriesi att utveckla Enfold och hur kommer betalmodellen att se ut?

En inte alltför vild gissning är att Kriesi slutar sälja Enfold-temat via ThemeForest, kör ett eget race i form av marknadsföring och försäljning samt inför en beständig koppling mellan kunders webbplatser och Kriesis servrar, för att säkerställa att kunden har en aktiv licens. Första åren troligen som en uppmaning till att uppgradera och om några år med funktionen betala-för-licensen-annars-går-din-sajt-sönder.

WordPress Gutenberg vs. Enfold

Om du loggat in kontrollpanelen för din WordPress-webbplats nyligen har du förmodligen lagt märke till notisen om Gutenberg – den nya redigeraren i WordPress.

Om du dessutom aktiverat Gutenberg och om du kör WP-temat Enfold har du förmodligen lagt märke till en viss inkompatibilitet dvs moduler du är van att se tillsammans visas inte alls. Detta beror på att Gutenberg och Enfold i skrivande stund är två byggstenar som inte passar ihop.

Vad är Gutenberg?

Gutenberg är namnet på alla de funktioner som du kommer att jobba med i skapande och redigering av inlägg samt sidor när du installerat WordPress 5.0 eller senare versioner. WP-redigeraren har inte ändrats på över 10 år och många tyckte att det var dags för en förändring. Om du vill testa Gutenberg idag kan du ladda ner och aktivera Gutenberg som ett tillägg.

Vad är Enfold?

Enfold har de senaste fem åren varit ett toppsäljande tema hos ThemeForest. Enfold är ett premium-tema med en layout-byggfunktion genom dra-och-släpp-teknik.

Fungerar Enfold med Gutenberg?

Ja, Enfold-temat fungerar med Gutenberg aktiverat på din WordPress-webbplats. Tänk dock på att redigering av layout på inlägg och sidor kan påverkas negativt av att ha Gutenberg aktiverat.

Uppdatering 7 december 2018: Nu har WP 5.0 släppts och Enfold-temat uppdaterats. Läs om hur de två komponenterna fungerar tillsammans.

Mitt råd är att du aktiverar Gutenberg och testar själv. Du kommer se att hantering av inlägg har ett nytt utseende, alla funktioner finns kvar.

För att behålla Enfold på din WordPress-webbplats och få Enfold att fungera som pre-Gutenberg måste du i skrivande stund (augusti 2018) aktivera den klassiska redigeraren.

För dig som vill läsa mer om WordPress-Gutenberg och vad det kan innebära för dig som användare och som inte är låst vid Enfold-temat, bege dig till wpkunskap.se

Bok om Adwords

Företag, företagare, ideellt engagerade, marknadsförare frilans och anställda – alla torde ha något att tjäna på att läsa boken Google Adwords för alla – det har jag gjort och här är min recension!

Bygg en pengamaskin fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken vägleds du genom AdWords grunder och genvägar av Michael Berman och Michael Wahlgren.

Läs mer

Det finns en uppsjö med intressanta och användbara verktyg för dig som arbetar med innehållsmarknadsföring. Ett verktyg för samordning är Uberflip.

Uberflip handlar inte om att välta Uber-bilar utan är ett verktyg där du skapar en hubb, en plats på webben som samlar allt innehåll som du distribuerat via bloggar och kanaler inom social media.

Uberflip ger dig en fjorton dagar lång testperiod innan du måste betala för att fortsätta använda tjänsten. För knappt 200 dollar per månad får du standardpaketet. Det är en hel del pengar men så får du också ett eget social media room.

Läs mer