Vida Webben ur Björn Sennbrinks perspektiv

Allt relaterat till webben..

Hade du radion påslagen på förmiddagen idag? Medierna i P1 gästades av PM Nilsson, Yrsa Stenius och Isabella Löwengrip.

Rubriken för samtalet var förskjutningen av makt från traditionella medier till bloggosfären. PM Nilsson kallade bloggosfärens arbete med FRA för “kvalificerad opinionsbildning” och “klassisk och lysande kampanjjournalistik ala Strömstedt”.

Yrsa Stenius om bloggarnas makt; “en dröm för varje upplysningsfilosof”. Vidare om att bloggarna är ett “underbart komplement till traditionell media, som källa och pådrivare”.

Read more

En sak jag funderat på ett tag är vad som kan anses vara en äkta blogg. Wikipedia har säkert en bra förklaring men den webbplatsen suger som referenskälla. Därför listar jag lite egna argument för vad bloggare bör uppfylla för att kunna klassas som “äkta”.

Att blogga är modernt, alla gör det och vissa med stor monetär framgång. Dagstidningar svämmar över av “bloggar” där betalda journalister publicerar allt som inte var bra nog att gå i tryck. Aftonbladet tar dessutom bloggarna ett steg längre och kopierar företeelsen BlondinBella med “Wendela“. Dock med en äldre målgrupp än gläfsande chihuahuor.

I mina ögon så är du en äkta bloggare om du:

  • Berättar vem du är
  • Berättar vad du representerar
  • Håller fast vid dina ståndpunkter
  • Inte vacklar när du stöter på patrull

Read more

Ett framgångsrikt bloggande förutsätter att du har en plan för hur ditt framtida författande ska te sig. Här är en lång artikel om en strategi för ditt bloggande.

Research
När du har en klar (nåja) bild av vad du ska skriva om kommer research-fasen. Om du inte vet vad andra skriver om, på vilket sätt och till vilka målgrupper kan det bli svårt att nå ut med ditt budskap. Ett annat ord för research är omvärldsanalys.

Jag har valt att läsa 10-20 bloggar utöver andra webbplatsers artiklar för att hänga med vad bloggosfären tar upp. Mitt mål är inte att kopiera andras framgång, utan snarare lyfta ämnen som känner att jag kan utveckla utifrån mina kunskaper. Exakt vilka målgrupper som min blogg vänder sig till är dock något som jag fortfarande funderar kring.

Read more

En företagsblogg är enkel att sätta upp, det är lika lätt att administrera användare och det är busenkelt att blogga om vad som händer i företaget.

En företagsblogg behöver varken vara dyr eller krångligt att skapa samt administrera. Flera företag har dock en felaktig inställning som handlar om att allt som har att göra med internet är:

  • Onödigt
  • Dyrt
  • Tidskrävande

Read more