Allt relaterat till webben..

Marknadsfört Facebook-inlägg: 400 kr nådde 25,000 användare

Nästan varje kväll innan jag lägger mig brukar jag kolla på olika motorklipp på YouTube. Förutom biltester gillar jag att kolla på motorcades och nyligen fick svenskarna uppleva en av världens coolaste kortéger när Obama besökte Stockholm.

På YouTube har jag för tillfället tre kanaler och på kanalen CarTestr har jag publicerat de bästa videoklippen som jag spelade in i somras när jag testade bilar. Därför kändes det helt rätt att använda CarTestr för att skapa en spellista med andras videoklipp från Obamas motorcade.

När jag hade 25 klipp i spellistan publicerade jag ett inlägg om spellistan på Sennbrink Kommunikations Facebook-sida och valde därefter att boosta inlägget. Jag satt ett tak på 400 kr och resultatet var över förväntan.

Jag fick en ”paid reach” på 25,230 (totalt ), 606 st klick på länken till spellistan och 1,321 st ”video plays”. Jag noterar idag att direkt uppspelning av första klippet i spellistan felaktigt meddelar att videoklippet inte finns. Det gör det visst det och kanske är det Facebook själva som inte hanterar inbäddningen på rätt sätt?

Tidigare när jag marknadsfört inlägg på Facebook har jag satt ett tak om 100 kr. Det har resulterat i en ”paid reach” om ca 5000 Facebook-användare. En ökning med 300 kr till totalt 400 kr resulterade i en högre räckvidd än om du multiplicerat 5000 (100 kr) med fyra.

Lästips: Kräng med finess på Facebook (av Daniel Erkstam)

Dags för domän-yra

Varje höst och tidig vinter brukar de svenska webbhotellen köra kampanjer där du kan registrera domännamn under .se för några kronor.

Binero kör just nu en kampanj där du betalar 9 kr inkl moms första året.
City Networks kampanj innebär att du kan betala 5 kr inkl moms först året.
Finns det fler kampanjer? Kommentera.

Att det körs kampanjer för domännamn brukar trigga samtal från bankerna. Det hände mig för några år sen när jag en natt satt och köpte domännamn för 1-4 kr. På morgon ringde säkerhetsavdelningen på Swedbank och undrade över de små oregelbundna transaktionerna som skett på mitt konto. Så om banken ringer dig får du helt enkelt förklara att du är en domänpundare.

Idag är också dagen då kontrollen över .nu-domänerna tas över av Stiftelsen för Internetinfrastruktur, organisationen som svarat för driften av .se-domänerna. Det är en välkommen förändring. En stor nyhet i samband med detta är att den skyhöga avgiften för överlåtelser dvs ägarbyte sänks eller rent av slopas. Det kunde tidigare kostar upp emot 2500 kr att göra en överlåtelse varför andrahandsmarknaden för domännamn under .nu var tämligen begränsad.

Wbbhotellet FS Data meddelar på sin blogg att kostnaden för överlåtelse av .nu-domäner nu(!) är noll kronor!