Allt relaterat till webben..

LiveStreaming: Katch blockerades av YouTube och HBO gav sig på Periscope

Live-streamingen via Meerkat och Periscope rullar vidare med nya hinder att överkomma. Katch, en slags inspelningstjänst för Meerkat blockades av YouTube i ca. ett dygn den gångna helgen och HBO har bett Periscope att inte tillåta streams som visar Game of Thrones.

Katch/Seen.co fick se sitt YouTube-konto blockerat i helgen. Det är oklart exakt varför de blockades inleddes men det troliga är att YouTube fick kalla fötter efter att HBO gått på Periscope om att inte tillåta upphovsrättsskyddat innehåll i de streams som tjänsten förmedlar mellan sina användare.
Läs mer

Mer Meerkat

Den hypade appen Meerkat, som låter dig streama video live via Twitter, har fått nya kompisar: Meerkatch, Meerkat Streams, Meerkat Roulette och #lookats

Meerkat, som jag skrev om för några dagar sen är den senaste coola appen som alla vill använda. Den lanserades i samband med South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas och appen har laddats ner mer än 100,000 gånger. Twitter-kontot för Meerkat har redan fler än 220,000 följare.

Meerkat Streams (http://meerkatstreams.com/) är en webbtjänst som samlar ihop streams och som gör det enkelt för dig att växla mellan olika streams. Menyvalet ”Upcoming” tycker jag är det mest intressanta. Där visas schemalagda streams med nedräkning. Du behöver fortfarande appen för att titta på streams.

Läs mer

Meerkat – Livestreama via Twitter

Meerkat är namnet på en app som lanserades i slutet av februari. Appen låter dig streama live från din mobiltelefon och liknar till sin uppbyggnad Bambuser m.fl. med skillnaden att ingen video sparas för visning senare.

Det som gör Meerkat så bra är att appen integrerar med Twitter (så pass att de inledningsvis blev avstängda av mighty T) och att länken till din stream auto-tweetas till dina följare. Det finns även en funktion för schemaläggning av streamandet, så att du kan rigga enheten och börja streama ett visst klockslag.
Läs mer

Topp-3: Sessioner på egna sajter

För att hålla mig alert och för att utforska vad som fungerar på nätet driver jag flertalet egna sajter + en webbtjänst. Med avstamp i Google Analytics (sessionslängd 30 minuter) presenterar jag här de tre sajter som under 2014 hade flest ”besökare”.

1) Webbtjänsten ”surfa anonymt”
Strax över 53,000 sessioner. Jag köpte tjänsten hösten 2013 och den rankade redan då i topp på flera relevanta fraser kring anonym surfning. Hösten 2014 förnyade jag certifikaten och la tjänsten på en något annorlunda konfigurerad VPS hos Digital Ocean. Resultatet förvånade mig och detta är idag den sajt/tjänst som har flest besökare (6500-7000 sessioner senaste 5 månaderna).

2) Bloggen ”BjornSennbrink.se”
Strax över 34,000 sessioner. Den här bloggen har jag arbetat målmedvetet med i över ett år nu. Jag är en fena på att finna uppslag till texter och om jag bara kunde hålla mig borta från Twitter skulle det bli än bättre. Målsättningen första kvartalet 2015 är minst ett publicerat inlägg per arbetsdag.

3) Motorsajten ”SUV TEST”
Knappt 31,000 sessioner. SUVTEST.se rankade i topp bra länge, före de stora motortidningarna och kvällspressen. Teknikens Värld knep förstaplatsen på ”suvtest” under sista kvartalet 2014. Jag har dessutom lagt min tid på annat än biltester de senaste månaderna. Komplettering av SUV-testerna med pressinfo tror jag bidrog till att sajten tappade placeringar. Jag är trots detta mycket nöjd med hur SUVTEST.se presterade under 2014.

Du som arbetar med Google Analytics vet att sessionslängd är ett trubbigt värde att ta beslut utifrån. Det går dessutom att manuellt ange sessionslängd varför utebliven transparens kring dataunderlaget bidrar att tolkningarna skiljer sig åt beroende på vad du vill uppnå med datapresentationen. Data från 1/1 2014 till 31/12 2014.

De fem populäraste 2014-texterna

2014 är slut. När det här skrivs ligger jul- och nyårsfirandet bakom oss. Budgeten och kommunikationsplanen för 2015 är påbörjad, det är dags att blicka tillbaka på året som gick.

Baserat på data från Google Analytics kan jag idag presentera de fem mest lästa texterna som publicerades på BjornSennbrink.se under 2014:

1) Örebro Race Day F1
(http://bjornsennbrink.se/f1-bil-caterham-orebro/)
Marcus Ericsson blev första svenska Formel 1-föraren på 23 år och för att uppmärksamma det arrangerades Race Day. Att få se och höra en tvättäkta F1-bil rusa fram i över 200 km/h genom Rudbeckstunneln i Örebro är svårt att beskriva med ord. Ett fantastiskt event och om några år kanske vi får se ett helt racelopp inne i Örebro?

2) Bluff: “Kundnöjdhetsundersökning”
(http://bjornsennbrink.se/bluff-kundnojdhetsundersokning/)
Det verkar finnas ett aldrig sinande behov av att söka information om e-postbluffar. Jag skrev ett inlägg om Telia-bluffen våren 2013 och har fortsatt lyfta fram phisingförsöken som dimper ner i inboxar hos svenskarna. Svenska storföretag uppges som avsändare och fenomenet återkommer i vågor.

3) Bluff: “Ditt kreditkort är suspenderat”
(http://bjornsennbrink.se/bluff-ditt-kreditkort-ar-suspenderat/)
Bensinkort är populärt i Sverige, inte undra på att trafiken till mitt blogginlägg om bluffen med OKQ8 som fejkad avsändare hamnade högt på läslistan 2014. Precis som med Blocket-bluffen var det ett stort företag som uppgavs som avsändare, vilken tyvärr nog fick en del att klicka och se sig blåsta på en smärre summa pengar.

4) Bli konsult och utrota arbetslösheten
(http://bjornsennbrink.se/bli-egenkonsult/)
Jag skriver gärna om hur jag ser på konsultrollen, särskilt ställt i relation till hur det är att vara anställd. Det fjärde mest lästa inlägget (som publicerades 2014) är en uppmaning till att bli konsult. Alla kan något. Alla har ett val.

5) Tvångs-fertilisering – Lösningen på kvinnofällan?
(http://bjornsennbrink.se/tvangs-fertilisering-losningen-pa-kvinnofallan/)
En text av en gästbloggare. Tvångsfertilisering föreslås som lösning på kvinnofällan. Jag valde att publicera texten eftersom dess andemening ligger mig varmt om hjärtat. Det kommer fler inlägg under 2015 på samma tema.

Fyra verktyg som gör dig till en bättre marknadsförare av innehåll

Det finns en uppsjö med intressanta och användbara verktyg för dig som arbetar med innehållsmarknadsföring. Ett verktyg för samordning är Uberflip.

Uberflip handlar inte om att välta Uber-bilar utan är ett verktyg där du skapar en hubb, en plats på webben som samlar allt innehåll som du distribuerat via bloggar och kanaler inom social media.

Uberflip ger dig en fjorton dagar lång testperiod innan du måste betala för att fortsätta använda tjänsten. För knappt 200 dollar per månad får du standardpaketet. Det är en hel del pengar men så får du också ett eget social media room.

Läs mer