Staden Örebro – miljöerna, människorna och lokalpolitiken.

Ett förtätat Örebro är ett flaskhalsarnas Örebro

Örebro är som många andra städer i Sverige. Vi har ett vägnät som till största delen är till för motorfordon (bilar, lastbilar, bussar, motorcyklar). Vi har även ett stort nätverk av cykelbanor och gångbanor, ofta kombinerade. Framtiden för Örebros bilister ser mörk ut eftersom illusionen om cykelstaden tyvärr verkar ha fått fotfäste i programnämnd samhällsbyggnad.

Trafikleder blir stadsgata – först ut Trädsgårdsgatan (felstavat gatunamn), står det i åtgärdslistan som publicerats hos Kristdemokraterna i Örebro m.fl.

Trädgårdsgatan i Örebro är en trafikled, en bred gata med trottoarer på bägge sidor. Det saknas cykelkörfält och trafiken är i stunder väldigt tät. Hastighetsbegränsningen är 50 km/h. Söderut är det två filer fram till Rudbecksgatan. Norrut är det tvåfiligt förutom mellan Nygatan och Stortorget där det är enfiligt. Husfasaderna är avgränsade mot trottoarerna med några meters gräsmatta.

Läs mer

Farmer Event använder namn på beslutsfattare i sina YouTube-reklamfilmer

YouTube är en kanal som jag konsumerar nästan dagligen. Jag har själv ett par kanaler med sammanlagt runt 100 st klipp med 50-60,000 visningar. Video är ett bra komplement till texter och bilder, och så är det också ett av de bästa sätten för att hålla koll på vad som händer i motorvärlden (så att jag kan uppdatera min SUV-sajt).

Idag vill jag dock visa upp en metod där YouTube används för att (förhoppningsvis) nå fram till beslutsfattare i Örebro-regionen. Somliga skulle kalla detta för spam men vad Farmer Event gjort med sina reklamfilmer tycker jag är genialiskt. De har laddat upp 21 st klipp där videoklippens titlar är namnet plus arbetsplatsen för beslutsfattare i Örebro-regionen:

Läs mer