Allt om motorer (bilar) – Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Vad är badge engineering?

Badge engineering, är en metod som funnits i bilvärlden i flera decennier. Det handlar i kort om att bygga en bil men att sälja den under olika märken. Bland småbilarna är t.ex. Peugeot 107, Citroen C1 och Toyota Aygo väldigt lika varandra. Det kan bero på att de tillverkas i samma fabrik och delar många komponenter. De kan rent av sägas vara samma bil. Badge engineering helt enkelt.

Badge engineering är ett skällsord. Badge engineering är också en begrepp som handlar om bilfabrikanter har en verklighet att förhålla sig till. Att utveckla och bygga samt marknadsföra och sälja bilar är en mycket komplicerad process men enorma mängder aktörer. Med en värld som är global så måste samarbeten ske för att biltillverkarna ska överleva. Badge engineering kan då ses som en nödvändighet istället.

Läs mer

Sitta säkert i Hondas nya bilar

Det finns flera tillfällen i livet då människor får ett större behov av att köpa en ny bil. Ett av de vanligaste är säkerligen då man är på väg att sätta ett nytt litet liv till världen. Inte bara ett större utrymme behövs utan även säkerheten spelar en extra stor roll. Lösningen blir att en ny bil med säkerhetslösningar i toppklass blir prioriterad. Vad är då viktigt när man undersöker säkerheten hos en bil? För att se några av de nya bilar som finns på marknaden klicka här (nya bilar).

När man testar säkerheten hos en bil undersöker man hur det påverkar både de som sitter i bilen och de som befinner sig utanför vid en eventuell olycka. Honda fokuserar mycket på säkerhet för både vuxna och barn och får övergripande höga betyg av Euro NCAP. Honda Civic fick exempelvis högsta betyg, fem stjärnor, när det gäller säkerheten.

Läs mer

BMW skänker 100 kr per provkörning

Nu har jag anmält intresse för att provköra en BMW. De har en kampanj nu där de skänker 100 kr per provkörning, upp till 1,200,000 kr.

Uppdat. 7/10: Läs om mina upplevelser med X1:an på SUV Test.

Den första BMW jag körde och faktiskt lånade i flera dagar, var en 320 (E30). Jag minns den som seg på låga varv och belönande på högre varvtal. Den VW Passat VR6 jag ägde för ett par år sen liknade BMW:n på det viset. Jag minns även en resa vi gjorde i den till Liseberg en gång och att denna lilla BMW var väldigt obekväm som långresebil. Men när den varvades gick den som ett skållat troll. Det lät bra ur den raka sexan också vill jag minnas.

Läs mer

Målgång för Facit.com:s #fulltankchallenge

Fulltankchallenge (full tank challenge) som jag skrev om häromdagen genomfördes den här veckan med lyckat resultat. Åsa Wallenrud och Håkan Nilsson pressade sig genom Europa på fyra dagar och bägge klarade resan på varsin full tank diesel.

Det är imponerande och med beröm godkänt att köra mer än 200 mil (resan från Stockholm till Köpenhamn inkluderad) på 4-5 dagar. Första dagen kördes 25 mil, andra dagen knappt 80 mil och på den tredje dagen körde de längre än 80 mil. Jag har själv kört till Umeå från Örebro och det tog en dag. Fatta att köra själv om än med bloggpartner intill i en annan bil, men ändå liksom?

Biltestet har visat att det biltillverkarnas siffror för bränsleförbrukning inte är uppe i det blå. Det går att ta sig nästan 200 mil på en tank diesel, något som skulle ha varit otänkbart bara för några år sedan. Och detta med två familjebilar, inte med några tvåsitsiga lättviktsbyggen utan den komfort vi förväntar oss av nya bilar idag.

– Motortidningen Auto Motor & Sport om utmaningen.

Följ #fulltankchallenge genom Europa

Full Tank Challenge är ett biltest som går ut på att köra så långt som möjligt på en tank diesel. Deltagande bilar är testvinnare och bilen som kom två i ett test nyligen, producerat av nybilsguide FACIT Sverige (där jag själv för övrigt publicerat gästbloggsinlägg om SUV:ar).

Åsa Wallenrud kör en Peugeot 508 (1,6 e-HDi MCP Active SKY Edition) och Håkan Nilsson kör en Volvo V60 D2. De startade i Stockholm 8 juli och körde ner till Köpenhamn till att börja med.

Håkan Nilsson och Åsa Wallenrud kör #fulltankchallenge - Foto: Erik Söderholm

Håkan Nilsson och Åsa Wallenrud kör #fulltankchallenge – Foto: Erik Söderholm

Full tank i bägge bilar och nollställd trippmätare innan de körde vidare mot Rödby för färjan över till Puttgarten. Första stoppet blev i Lübeck och när det här skrivs befinner sig bilarna i Tyskland någonstans bland alla vägarbeten på Autobahn.

Den andra dagsetappen är mastodontlånga 80 mil från Lübeck i Tyskland till Nancy i nordöstra Frankrike. Resan bör ta ca åtta timmar effektiv körning. Dag tre är planen att färden ska ta bilarna hela vägen söderut till Saint-Tropez, Frankrike. Den sista körsträckan är 83 mil lång…

Att testa en bil

Att testa en bil är inte helt lätt. Du måste för det första ha kört många olika bilar i olika väglag, på dagen och på natten. Du måste dessutom kunna fånga dina upplevelser i farten (ho-ho) och väl hemma ska alla intryck formas till ord som målande beskriver dina åsikter så att andra har nytta utav dem.

De flesta bilar är helt okej och nya bilar är med några få undantag riktigt bra. Jämför du en 10-15 år gammal bruksbil med en ny bil så inte bara luktar den nya bilen bättre, den är också bättre på många punkter jämfört med din gamle slitvarg.

Det kanske inte stämmer om du kör en BMW 740 och sätter dig i en Nissan Micra men du förstår vad jag menar. Nya bilar liksom bara funkar och om inte skulle de förmodligen vara svårsålda.

Läs mer