Allt om motorer (bilar)

Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Svenska bilhandlare är underrepresenterade på YouTube. Visst finns det reklamfilmer och några som presenterar sina bilar i den kanalen men särskilt många handlare är det verkligen inte.

Video är dessutom bra för dig som ska sälja begagnade bilar, en video säger mycket mer än vad bilder kan berätta om. De flesta har en mobiltelefon med videokamera och det är inte svårt att filma, redigera i t.ex. Windows Movie Maker och publicera på YouTube.

Att svenska bilhandlare inte använder YouTube mer än idag förvånar mig. Samtidigt har jag stor respekt för säljmetoderna och kan förstå att inte alla vill synas i det offentliga som det blir på YouTube. Vill man som handlare inte tvinga sina anställda till att bli publicerade kan man dock anlita en extern leverantör.

Jag har det senaste året kollat på massvis av olika klipp som handlar om försäljning av fordon, främst större fordon som husbilar och pickuper men även bilmodeller som mer liknar de modeller som rullar på svenska vägar. Det är t.ex. kul att höra Bob Barker i Texas köra samma manus varje gång, när han kränger husbilar.

En annan bilhandlare i USA som jag tycker om att kolla på säljer sina fordon via eBay: Jackson Lease Sales i Missisippi. Här med en 2012 års modell Ford SVT Raptor:

Sen har vi Sunset Motors Inc i Milan, mellan Nashville och Memphis, där varje presentation följer en mall precis som hos Bob Barker och hans husbilar i Texas. Här en presentation av en 2006 års modell av Chrysler 300 C SRT8:

På hemmaplan finns det några bilhandlare som använder YouTube där min favorit är 7H Bil i Kinna som är riktigt duktiga på att producera både informativa och snygga videoklipp av sina objekt (och det får jag inte betalt för att skriva). Här med en Maserati GranTurismo MC Stradale:

När det här skrivs (6 mars) går det att se en livefeed på http://experience.nissan.se/new-qashqai-unlocks-stockholm/ där Dogge Doggelito kör runt i Stockholm i nya Nissan Qashqai.

Kampanjen rullar(!) samtidigt i Köpenhamn på http://experience.nissan.dk/new-qashqai-unlocks-copenhagen/ där Mads Christensen är kändisen som svarar för snacket. copenhagenize.com kallar Mads för [the] self-proclaimed biggest braggart in Denmark, där ”braggart” på svenska blir ungefär ”skrytmåns”. Vi som sett Dogge sen han rappade om fint väder vet att killen gör vad han kan föra att överleva och det är bara respektera hans stil samt goda förmåga att hålla sig flytande, vare sig det handlar om att kränga cyklar, bilar eller doftljus.

Unlock-konceptet har körts av Nissan ett tag nu där Rogue-modellen, som delar plattformen med Qashqai, marknadsfördes på härligt amerikanskt vis med actionspäckade filmer (The Briefcase) och så en låskombination på det att lösa, för den som ville vinna bilen. Återstår att se om Nissan lyckas lirka upp svenskarna genom att köra livestreaming av Dogge när han kör runt i Stockholm.

På lördag 8 mars kan ni se pryl- och motorbloggaren Åsa Wallenrud (känd från TV) sittandes i bilen (http://wallenrud.se/nissan-och-dogge-samarbete-jag-hanger-pa/). Åsa ser ni för övrigt i Expressen TV med start 11 mars(?) där hon och Kjell ska ”hissa och dissa” olika prylar i #Prylorama.

När jag var mindre hände det en sommar att min mormor kom hem från USA och de hade med sig en bunt biltidningar. När detta begav sig var internet mest en fluga och för en ung kille var det trycksvärta på produkten av döda träd (papperstidningar) som jämte TV var den huvudsakliga källan till ny kunskap.

En tidning som jag läste om och om igen, fram till att den föll isär, var duPont Registry (The World’s Premier Luxury Marketplace). Den tidningen finns fortfarande och kan läsas online som sig bör i nutiden. Jag minns att jag räknade antalet Ferrari-bilar i den tidningen och hittade 200 st. Det var fantastiskt och kändes unikt. De svenska motsvarigheterna på den tiden var marknaderna för begagnat i Bilsport och Teknikens Värld (få eller inga Ferrari-bilar där).

Läs mer

Badge engineering, är en metod som funnits i bilvärlden i flera decennier. Det handlar i kort om att bygga en bil men att sälja den under olika märken. Bland småbilarna är t.ex. Peugeot 107, Citroen C1 och Toyota Aygo väldigt lika varandra. Det kan bero på att de tillverkas i samma fabrik och delar många komponenter. De kan rent av sägas vara samma bil. Badge engineering helt enkelt.

Badge engineering är ett skällsord. Badge engineering är också en begrepp som handlar om bilfabrikanter har en verklighet att förhålla sig till. Att utveckla och bygga samt marknadsföra och sälja bilar är en mycket komplicerad process men enorma mängder aktörer. Med en värld som är global så måste samarbeten ske för att biltillverkarna ska överleva. Badge engineering kan då ses som en nödvändighet istället.

Läs mer

Det finns flera tillfällen i livet då människor får ett större behov av att köpa en ny bil. Ett av de vanligaste är säkerligen då man är på väg att sätta ett nytt litet liv till världen. Inte bara ett större utrymme behövs utan även säkerheten spelar en extra stor roll. Lösningen blir att en ny bil med säkerhetslösningar i toppklass blir prioriterad. Vad är då viktigt när man undersöker säkerheten hos en bil? För att se några av de nya bilar som finns på marknaden klicka här (nya bilar).

När man testar säkerheten hos en bil undersöker man hur det påverkar både de som sitter i bilen och de som befinner sig utanför vid en eventuell olycka. Honda fokuserar mycket på säkerhet för både vuxna och barn och får övergripande höga betyg av Euro NCAP. Honda Civic fick exempelvis högsta betyg, fem stjärnor, när det gäller säkerheten.

Läs mer