Allt om motorer (bilar) – Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Nissan Unlock Stockholm med Dogge 6-8 mars

När det här skrivs (6 mars) går det att se en livefeed på http://experience.nissan.se/new-qashqai-unlocks-stockholm/ där Dogge Doggelito kör runt i Stockholm i nya Nissan Qashqai.

Kampanjen rullar(!) samtidigt i Köpenhamn på http://experience.nissan.dk/new-qashqai-unlocks-copenhagen/ där Mads Christensen är kändisen som svarar för snacket. copenhagenize.com kallar Mads för [the] self-proclaimed biggest braggart in Denmark, där ”braggart” på svenska blir ungefär ”skrytmåns”. Vi som sett Dogge sen han rappade om fint väder vet att killen gör vad han kan föra att överleva och det är bara respektera hans stil samt goda förmåga att hålla sig flytande, vare sig det handlar om att kränga cyklar, bilar eller doftljus.

Unlock-konceptet har körts av Nissan ett tag nu där Rogue-modellen, som delar plattformen med Qashqai, marknadsfördes på härligt amerikanskt vis med actionspäckade filmer (The Briefcase) och så en låskombination på det att lösa, för den som ville vinna bilen. Återstår att se om Nissan lyckas lirka upp svenskarna genom att köra livestreaming av Dogge när han kör runt i Stockholm.

På lördag 8 mars kan ni se pryl- och motorbloggaren Åsa Wallenrud (känd från TV) sittandes i bilen (http://wallenrud.se/nissan-och-dogge-samarbete-jag-hanger-pa/). Åsa ser ni för övrigt i Expressen TV med start 11 mars(?) där hon och Kjell ska ”hissa och dissa” olika prylar i #Prylorama.

Bilhandlare borde använda video mer för att sälja nya och begagnade bilar

När jag var mindre hände det en sommar att min mormor kom hem från USA och de hade med sig en bunt biltidningar. När detta begav sig var internet mest en fluga och för en ung kille var det trycksvärta på produkten av döda träd (papperstidningar) som jämte TV var den huvudsakliga källan till ny kunskap.

En tidning som jag läste om och om igen, fram till att den föll isär, var duPont Registry (The World’s Premier Luxury Marketplace). Den tidningen finns fortfarande och kan läsas online som sig bör i nutiden. Jag minns att jag räknade antalet Ferrari-bilar i den tidningen och hittade 200 st. Det var fantastiskt och kändes unikt. De svenska motsvarigheterna på den tiden var marknaderna för begagnat i Bilsport och Teknikens Värld (få eller inga Ferrari-bilar där).

Läs mer

Vad är badge engineering?

Badge engineering, är en metod som funnits i bilvärlden i flera decennier. Det handlar i kort om att bygga en bil men att sälja den under olika märken. Bland småbilarna är t.ex. Peugeot 107, Citroen C1 och Toyota Aygo väldigt lika varandra. Det kan bero på att de tillverkas i samma fabrik och delar många komponenter. De kan rent av sägas vara samma bil. Badge engineering helt enkelt.

Badge engineering är ett skällsord. Badge engineering är också en begrepp som handlar om bilfabrikanter har en verklighet att förhålla sig till. Att utveckla och bygga samt marknadsföra och sälja bilar är en mycket komplicerad process men enorma mängder aktörer. Med en värld som är global så måste samarbeten ske för att biltillverkarna ska överleva. Badge engineering kan då ses som en nödvändighet istället.

Läs mer

Sitta säkert i Hondas nya bilar

Det finns flera tillfällen i livet då människor får ett större behov av att köpa en ny bil. Ett av de vanligaste är säkerligen då man är på väg att sätta ett nytt litet liv till världen. Inte bara ett större utrymme behövs utan även säkerheten spelar en extra stor roll. Lösningen blir att en ny bil med säkerhetslösningar i toppklass blir prioriterad. Vad är då viktigt när man undersöker säkerheten hos en bil? För att se några av de nya bilar som finns på marknaden klicka här (nya bilar).

När man testar säkerheten hos en bil undersöker man hur det påverkar både de som sitter i bilen och de som befinner sig utanför vid en eventuell olycka. Honda fokuserar mycket på säkerhet för både vuxna och barn och får övergripande höga betyg av Euro NCAP. Honda Civic fick exempelvis högsta betyg, fem stjärnor, när det gäller säkerheten.

Läs mer

BMW skänker 100 kr per provkörning

Nu har jag anmält intresse för att provköra en BMW. De har en kampanj nu där de skänker 100 kr per provkörning, upp till 1,200,000 kr.

Uppdat. 7/10: Läs om mina upplevelser med X1:an på SUV Test.

Den första BMW jag körde och faktiskt lånade i flera dagar, var en 320 (E30). Jag minns den som seg på låga varv och belönande på högre varvtal. Den VW Passat VR6 jag ägde för ett par år sen liknade BMW:n på det viset. Jag minns även en resa vi gjorde i den till Liseberg en gång och att denna lilla BMW var väldigt obekväm som långresebil. Men när den varvades gick den som ett skållat troll. Det lät bra ur den raka sexan också vill jag minnas.

Läs mer

Målgång för Facit.com:s #fulltankchallenge

Fulltankchallenge (full tank challenge) som jag skrev om häromdagen genomfördes den här veckan med lyckat resultat. Åsa Wallenrud och Håkan Nilsson pressade sig genom Europa på fyra dagar och bägge klarade resan på varsin full tank diesel.

Det är imponerande och med beröm godkänt att köra mer än 200 mil (resan från Stockholm till Köpenhamn inkluderad) på 4-5 dagar. Första dagen kördes 25 mil, andra dagen knappt 80 mil och på den tredje dagen körde de längre än 80 mil. Jag har själv kört till Umeå från Örebro och det tog en dag. Fatta att köra själv om än med bloggpartner intill i en annan bil, men ändå liksom?

Biltestet har visat att det biltillverkarnas siffror för bränsleförbrukning inte är uppe i det blå. Det går att ta sig nästan 200 mil på en tank diesel, något som skulle ha varit otänkbart bara för några år sedan. Och detta med två familjebilar, inte med några tvåsitsiga lättviktsbyggen utan den komfort vi förväntar oss av nya bilar idag.

– Motortidningen Auto Motor & Sport om utmaningen.