Allt om motorer (bilar) – Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Sex +1 bilar från Power Meet 2014

Power Meet gick av stapeln i helgen och på fredagen åkte jag dit tillsammans med Mary-Ester. På lördagen fick jag möjlighet att åka dit igen, utan barn. Det resulterade i flera hundra bilder och några dussin filmklipp.

Här visas sex stycken bilder från lördagen 5 juli:

Rod med husvagn

Rod med husvagn

Roadkill

Roadkill

Mustang + RAM + Cheva

Mustang + RAM + Cheva

Praktisk kombibil

Praktisk kombibil

Bilar & Tjejer

Bilar & Tjejer

Citroën 2CV

Citroën 2CV

Minnet av att ratta en supersportbil

Att få möjligheten att om än för en kort stund köra en supersportbil kan de flesta motorentusiaster hålla med om är något fyllt av känslor, förväntningar och framtida minnen. Just det senare är vad du kommer att leva med resten av livet och visst vill du leva ditt liv med fina minnen?

Vi bär med oss våra minnen hela livet (eller tills vi blir dementa på ålderns höst) och ett av mina egna bästa minnen var den gången jag fick möjlighet att ratta ett riktigt monster till bil. BMW byggde runt 1990 en serie med siffran 8 i början. Det fanns en V8 som hette 840 och en 850 med V12-motor. Jag körde den senare, BMW 850i, den med tolv cylindrar och ett djävulusiskt vrål när gaspedalen gick i botten.

Läs mer

Lyxig Mercedes-SUV provkörd

Att testa och skriva om SUV:ar var något jag gjorde en handfull gånger sommar-höst 2013. När asfalten blottlades i april sög det i bilbloggtarmen och jag ordnade en dag med tre SUV:ar från Veho Bil i Örebro.

En av de provade SUV:arna var Mercedes-Benz ML350 BlueTEC, den näst-största SUV:en i modellprogrammet och med en prislapp på ca 600,000 kr. Har du aldrig kört en nyare Mercedes ML kommer du att bli imponerad över hur lättkörd den är och om du kör en modell med luftfjädring blir livet genast lite vackrare.

Mercan har en V6-motor, en diesel på 258 hk och 620 Nm. Du kan köra som en vettvilling och varva ur motorn. Eller så tar du det mer varsamt och smyger iväg obemärkt tack vare det grymma vridmomentet. Noll till 100 km/h går på 7,5 sekunder via en sjustegad automatlåda.

Läs mer

Låg ränta på billån är inte allt

Bilhandlare som lockar med låg ränta måste ta in den minskade intäkten på ett eller annat vis. Ett sätt att locka till bilköp är att erbjuda en låg ränta på billånet och sen krydda lånet med aviavgifter, uppläggningsavgift mm.

Om du lånar 100,000 kr med 5 procentsränta vore det fantastiskt om 5 procent är den effektiva räntan. Så är sannolikt sällan fallet, den effektiva räntan blir högre än 5 procent på grund av olika slags avgifter. Detta är inte något som enbart bilhandlare använder sig av, även banker och andra kreditinstitut vill tjäna så mycket pengar som möjligt.

Om effektiv ränta plågar dig om natten kan du istället med gott mod se fram emot de rabatter som du får på bilförsäkringar, om du väljer rätt slags billån. Volvo säger t.ex. att du får en lägre premie på deras Volvia-försäkring om du samtidigt som du tecknar en bilförsäkring samtidigt lånar pengar till en bil. Volvo erbjuder även något som de kallar för räntetak, där räntan aldrig kan bli högre än ett par procentenheter från den ränta som gällde när du tecknade billånet.

Kräv detta för ditt billån

Bilförsäljningen må öka igen efter flera år av sjunkande försäljning och biltillverkare på fallrepet, men det ska inte hindra dig från att ställa krav när du lånar pengar. Är du inte helt desperat kan det löna sig att spela ut långivarna mot varandra, själv eller via en lånetjänst.

Effektiv ränta
Ska bara skilja sig marginellt från den ränta som gäller för finansieringen. Effektiv ränta är vad det blir när alla avgifter är medräknade. Om din finansieringslösning talar om en ränta på fem procent och en effektiv ränta på närmare tio procent bör du söka en annan bilfinansiering.

Läs mer

Privatleasing av bil

Leasingbil är något som företagare kunnat använda sig av i decennier. Det är en slags avancerad hyra av bilar med särskilda villkor. Du kan t.ex. låsa bilen till en fysisk person och minska månadskostnaden, du kan välja till servicepaket som visserligen höjer månadskostnaden men som kan vara viktigt om du t.ex. arbetar som resande utesäljare och är beroende av att alltid ha ett fungerande fordon.

Privatleasing är en relativt ny tjänster som kortfattat går ut på att du som privatperson ”hyr” en bil till en fast månadskostnad och att du lämnar tillbaka bilen när kontraktstiden är slut. Det är bra om du behöver en bil under en kortare period om endast några år och inte känner för att ta ansvaret som kommer med att äga en bil. BMW har t.ex. en privatleasingtjänst som heter Wrapped, där service ingår och du för 2995-3495 kr per månad kan välja mellan BMW 116i 5-d, BMW 116d 5-d samt BMW 118d 5-d. Det finns en begränsning i att du får köra max 1000 mil per år (36 månaders kontraktstid). Bränslet får du också betala själv.

Toyota kallar sin privatleasing för prenumeration och hos Toyota lägger du en deposition på 5-10,000 kr som du går tillbaka om allt är okej med bilen vid återlämnandet. Du ges även möjligheten att köpa bilen som du leasat under 24 eller 36 månader. När du väljer privatleasing hos Toyota ingår det bilförsäkring, service, reparationer (inom garantin). Du får dessutom Eurocare-vägassistans i tre år. Du betalar skatter och bränslet själv. En maxad RAV4 i tre år med 1500 mils årlig körsträcka går lös på ca 5,700 kr per månad. Värt att jämföra med ett billån?

Fler bilmärken som erbjuder privatleasing:
Volvo, Mercedes-Benz, Subaru och Renault.

Volkswagen har en bra video där privatleasing ställs mot billån, se http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/finansiering/privatperson.html

Privatleasing i relation till banklån och billån: http://teknikensvarld.se/banklan-avbetalning-eller-leasing-nar-du-ska-kopa-bil-117548/