Allt om motorer (bilar)

Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Ett halvår med en beg. Saab 9-5

Förra hösten köpte vi vår andra bil. Vi hade i flera år haft möjligheten att låna bilar, eftersom vi helt enkelt inte hade råd med en egen bil. Bilen som vi köpte i oktober 2016 var en Saab 9-5 2,3t 185. Det var den andra bilen eftersom sist vi köpte en begagnad bil var 2009, en manuellt växlad VW Passat VR6, en härlig men ack så törstig bil.

När det var dags att slå till på bil förra året hade vi tingat en bil hos Arthurssons Bil i Örebro. Glad i hågen for jag dit en lördag, hängde på låset och möttes av ”nej, den bilen såldes igår”. Samma sak, skulle det visa sig, hade tidigare drabbat en bekants son från Stockholm. Mao satt i system att lura sin blivande kunder?

Vi var beredda att betala 35 000 kr för en begagnad bil. Det blev en bil för bra mycket lägre än så till slut. En privatsäljare hade en 2004:a för 20 000 kr, nedsatt från 23 000 kr, jag prutade till 18 000 och fick den bil som körs nu. Anledningar till att det blev just denna bil:

Läs mer

GLC 43 AMG

Mercedes-AMG GLC 43: Skönsjungande glädjespridare förgyllde vardagspusslet

Förra hösten i oktober 2016 lånade jag en pressbil av Mercedes-Benz Sverige. Det var en GLC Coupé-SUV med pigg dieselmotor (250d). Jag körde ca 100 mil på en vecka och det var riktigt kul. Särskilt roligt var det eftersom det just då inte fanns några kunders bilar på vägarna. Samtidigt var det inte en bil att skryta med, den hade bara en diesel under huven.

När det här publiceras har jag nyligen lämnat åter en GLC 43 (lär dig om vad en SUV-coupé är). En seriöst cool crossover/SUV med taklinje som hos en coupé. Jag har haft en fantastisk vecka och kört närmare 150 mil. Alla i familjen har uppskattat bilen och den har väckt väldigt mycket uppmärksamhet. Jag har faktiskt inte fått så här mycket uppmärksamhet sen jag körde BMW 850.

  • 2017 Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
  • Biturbo-matad bensin-V6:a på 367 hk/520 Nm
  • 9-stegad automatlåda med manuellt läge
  • Funktioner för anpassad stötdämpning, motorgång och motstånd i ratten.
  • Grundpris 658 900 kr. Testbil 908 150 kr.

Namnet Mercedes-AMG till trots så körde jag inte en riktig AMG-modell. AMG-modellerna med V8 (63/63 S) är riktiga monster, tyvärr bortom min räckvidd just nu. Men detta spelade ingen roll när testbilen sjöng så ljuvligt och 0-100 gick på 5 sekunder.

Planen för våren 2017 var att testa två bilar. Jag avbokade dock den andra efter att vi köpt ny bostad. Det var tänkt att jag skulle köra nya E-klass All-Terrain över valborg.

Så brukar jag säga efter varje test: ”Nu kommer det att dröja innan jag lånar bil igen” och sen ett halvår senare suger det i biltestartarmen. Så vi får väl se om jag investerar tid och pengar i fler SUV-test här framöver.

Om inte annat för att fortsätta bygga på faktiskt det enda webbmagasinet i Sverige som uteslutande handlar om SUV:ar: SUVTEST.