BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


En hybrid-SUV står på mångas önskelista. Somliga äger redan och vill byta, andra vill slippa tanka bensin eller diesel så ofta (samt komma undan med lägre fordonsskatt, köra i miljözoner mm).

2018/2019 är utbudet inte direkt klent, med flera hundra nya och begagnade SUV:ar som möter framtidens lagstiftning och ditt samvetes beslut om vilken SUV som är rätt köp (utan hänsyn tagen till debatten om elbilarnas totalutsläpp).

Tesla Model X

Den dyraste och kanske coolaste SUV:en som finns att köpa för pengar i Sverige. De elektriska måsvingarna till bakdörrarna är ett starkt argument till varför en Tesla Model X bör stå på din garageuppfart. Tveksam kvalitet och osäkerhet kring Teslas framtid talar mot Model X. Fast innan det senare blir något problem kommer du att kunna njuta av många sköna eldrivna mil och trots att det inte sitter en stjärna i fronten är detta att betrakta som en lyxbil eller rent av en sportbil. Väljer du 100D-modellen får du acceleration i par med en Ferrari F40. Du hittar begagnade exemplar från 900 000 kr till miljonen och uppåt.
Läs mer

Hummer H2 börjar bli till åren. Det har gjort att priset på begagnade exemplar letat sig ner under 200-tusen kronor. Du kan rent av hitta exemplar ner mot 150 000 kr. Det är med andra ord nåbart för oss vanliga dödliga att köra den coolaste SUV:en som någonsin rullat på svenska vägar.

Hummer H2 är som du förmodligen vet en uppföljare till den militäriskt inspirerade Hummer H1, som i sin tur byggde på M998 Humvee som USA:s militär använde. H2:an är byggd på GMT800-plattformen, samma som bl.a. Chevrolet Suburban och pickupen Silverado. All fakta om konstruktionen finner du på Wikipedia.

Under huven ruvar en enorm V8 på sex till 6,2 liter beroende på årsmodell. Effektuttaget började på 320 hk för de första årsmodellerna, ökade till 330 hk fr.o.m. 2004 års modell och ökade till 398 hk 2008-2009 innan bilen slutade tillverkas. Fyrstegad eller sexstegad automatisk växellåda erbjöds nybilsköpare.
Läs mer

När vi köpte Hjulius för knappt ett år sen hade bil stått still länge. Rost hade fått härja fritt och med tanke på var den bakre ljuddämparen sitter var det inte oväntat att den skulle ge upp förr eller senare.

Det som hände var att Hjulius rullade en sväng till Örebro. Inne i stan noterades ett något högre motorljud inne i kupén. Ett lunchmöte senare och när jag återvände till bilen stegade jag av en händelse bakom den (bilen).

Där hängde avgasröret så vackert i 45 graders vinkel ner mot marken. Ljuddämparen hade gjort sitt.
Läs mer

familjebuss

Hösten 2017 väntade vi vårt fjärde barn och hade på allvar börjat leta efter en större bil, en bil med fler än fem sittplatser. Blocket-appen gick varm och många var de sjusitsiga bilarna som övervägdes…

Och så en helg dök den upp: En VW-buss (Caravelle) med få ägare, bara drygt 20-tusen mil på mätaren, mörkblå med tonade rutor och den ovanliga VR6-motorn. Den köpte vi.

Nu har vi ägt och kört bilen under drygt 9 månader. Vi har förutom flera hundra mils vardagskörning gjort två längre resor, en till Kolmården och en till Västervik, 40 respektive 60 mil tur och retur.

Det vi verkligen uppskattat med familjebussen är dess utrymmen och flexibilitet samt förmåga att svälja nästan all last vi haft lust att få in.

Vi har hittat våra platser och alla har trivts bra under bilresorna. Det har aldrig upplevts som trångt, något vi ofta upplevde med vår gamla bil.

Det som jag som förare uppskattat med familjebussen är dess storlek, dess motorkraft och framkomlighet. Att köra runt med en kantig låda i tät trafik är mycket enklare än i en vanlig personbil. Det är bara i tajta svängar som bakhjulen ibland åkt upp på trottoaren. Det bär emot att likt en stor buss ta ut svängen för att resten av bilen ska följa efter. Du sitter i princip på vänster framhjul.

Och det bästa av allt: Vi har ännu inte varit på en bilverkstad för att laga något. Visst låter det lite konstigt om bilen ibland och visst borde dämparna bytas, men det ligger inte överst på inköpslistan.

För dig som läst hela vägen hit rekommenderas ett besök på FAMILJEBUSS-bloggen där du finner flertalet texter om vår ”Hjulius” och om du vill kan du följa livet med Hjulius på Instagram: @lifeofhjulius

Hjulius på Bilprovningen

Nyligen lät jag Bilprovningen i Lindesberg ta sig en titt på framvagnen och bakvagnen. Det kostade 160 kr. Väldigt överkomligt med tanke på att Möller Bil ville ha 1000 kr för att felsöka missljud. Resultaten av den tekniska undersökningen blev till belåtenhet.

Anledningarna till att jag ville felsöka Hjulius var två:

  1. Ett svårlokaliserat skrapljud vid skarp sväng, dovt skrapande, inte knackande eller malande. Jag tänkte på hjullager men samtidigt har jag kört andra bilar med trasiga hjullager och det brukar brumma mycket mer. Icke så på Hjulius.
  2. Viss svårighet att hålla bilen på rätt kurs i 80 km/h eller högre hastighet. Särskilt svårt vid stark vind. Fast å andra sidan är detta även något jag känt på jobbet, där jag ibland kör ett par Nissan NV300, ett skåp som gärna vandrar på vägen när det är olastat. Inte unikt således för Hjulius men värt att kolla upp

Läs mer