Allt om motorer (bilar) – Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Saab 9-5: Obalans efter byte av däck!

Nyligen lät jag Hedin bil i Örebro skifta mina vinterhjul till sommarhjul. Direkt när jag åkte hem upplevde jag en kraftig försämrad kontroll och stark obalans jämfört med hur det var att köra på vinterdäcken.

Mina vinterdäck sitter på 15 tum stora fälgar. Att gå från 195/65 till 235/35 på 19-tumsfälgar är en stor skillnad. Det var så jag valde att se på det till en början: Det jag upplevde var ovant, det skulle bli bättre senare.

Faktum är att jag körde flera mil med obalans och fick mordhålla ratten. Det resulterade i en jobbig värk i underarmen samt handleden som jag nu en vecka senare fortfarande lider av. Jag höll helt enkelt stenhårt i ratten för att inte köra av vägen.

Läs mer

Ett halvår med en beg. Saab 9-5

Förra hösten köpte vi vår andra bil. Vi hade i flera år haft möjligheten att låna bilar, eftersom vi helt enkelt inte hade råd med en egen bil. Bilen som vi köpte i oktober 2016 var en Saab 9-5 2,3t 185. Det var den andra bilen eftersom sist vi köpte en begagnad bil var 2009, en manuellt växlad VW Passat VR6, en härlig men ack så törstig bil.

När det var dags att slå till på bil förra året hade vi tingat en bil hos Arthurssons Bil i Örebro. Glad i hågen for jag dit en lördag, hängde på låset och möttes av ”nej, den bilen såldes igår”. Samma sak, skulle det visa sig, hade tidigare drabbat en bekants son från Stockholm. Mao satt i system att lura sin blivande kunder?

Vi var beredda att betala 35 000 kr för en begagnad bil. Det blev en bil för bra mycket lägre än så till slut. En privatsäljare hade en 2004:a för 20 000 kr, nedsatt från 23 000 kr, jag prutade till 18 000 och fick den bil som körs nu. Anledningar till att det blev just denna bil:

Läs mer

Hur jag förbereder ett SUV-test och hur jag jobbar med materialet (video, text, bilder) efteråt

Du känner kanske till att jag driver SUVTEST (suvtest.se), ett webbmagasin om SUV:ar och crossover-bilmodeller? Hur som helst, jag kommer nu i april och maj 2016 att köra två nya Mercedes-SUV:ar- Den första SUV:en (GLS) har jag suktat efter i två år, ända sen jag körde den mindre ML 350 våren 2014. Den andra SUV:en är en ny modell, en SUV-coupé (GLE 400) med V6-turbomotor på 333 hk.

Det som sker när jag fått mina datum är att jag kollar på tonvis av YouTube-klipp om de aktuella modellerna. Jag laddar ner instruktionsböcker och kollar på hundratals bilder.

Jag vill få en känsla för bilen innan jag tar plats vid ratten. Min fru blir tokig på mig eftersom bilar är det enda som jag pratar om. Jag vill visa henne bilder och videoklipp. Hon är måttligt road kan jag tro.

Läs mer

Sweden Car Blogger´s Awards

Sweden Car Blogger´s Awards (SCBA) gick av stapeln 26 september 2015. Jag deltog under mina alter-egon CarTestr och SUVTEST. Särskilt det senare, SUVTEST, har det senaste halvåret blivit en riktig succé, med upp emot och vissa månader över 7000 besökare. Det pågående SUV-trenden lockar allt fler att samla på sig kunskap om SUV:en som praktisk familjebil.

Sweden Car Blogger´s Awards var ett initiativ från tidig sommar 2015 av Joakim Westman. Joakim driver motorbloggen BytaBil.net och slängde ut en idé om att göra ett samlat test nu under hösten. Flera teknik- och motorbloggare inklusive undertecknad nappade direkt på idén. SCBA var primärt ett socialt arrangemang för alla deltagare samtidigt som vi testade riktigt bra bilar.

De stora motortidningarna kör regelbundet sina tester och deras budgetar överstiger vida vad det här kostade (transport, lunch och P-biljett samt indirekta kostnader för videokamera, mobil och dator).

Låg budget behöver dock inte betyda dåligt resultat. Tvärtom snarare, med sju av Sveriges mest populära motorbloggare på en och samma plats blir resultatet att deltagande generalagenter får se sina bilar omskrivna på minst sju olika sajter.

Deltagare:
BytaBil.net
SUVTEST/CarTestr
Åsa Wallenrud
Högsta Växeln
Motorapa
Fixarfarsan
Autohype

Testade bilar:
BMW 118d, Mini Cooper S, Skoda Octavia RS TDI, Volkswagen GTI, Subaru Levorg, Kia cee’d GT-line, Volvo V40 T3.

Mina texter, bilder och videoklipp kommer att publiceras på bl.a. cartestr.com, biltest-kategorin @ BjornSennbrink.se, YouTube-kanalen CarTestr och säkert på någon mer sajt.

Köra bil till Disneyland Paris

Jag tog nyligen en intensivkurs i vad som är viktigt att tänka på vid bilkörning från Sverige till Frankrike. Förutom en bra bil finns det regler kring fordon och avgifter som vi inte har i Sverige.

Det är ca 180 mil till Paris om du kör från Stockholm. Du kör E4:an till Helsingborg och vidare söderut till Malmö. Det tar drygt fem timmar exklusive raster. Ta in på hotell i Malmö och spara pengar jämfört med dyrare Danmark. Delresan är ca 60 mil.

Dag två kör du till Hamburg. Välj själv om du vill köra via Rödby-Puttgarden (ca 37 mil, fem timmar) eller via Stora Bält-bron, Odense, Kolding, Flensburg och söderut i Tyskland (ca 50 mil, fem timmar). Tar du färjan över till Puttgarden kostar den 100 Euro. Alternativvägen är längre men kostar dig bara 225 danska kronor (broavgift). En kontantbiljett för färd över Öresundsbron kostar 460 kr.

Läs mer

6 saker som gör inspelning av bil-videoklipp så mycket bättre

Jag hade våren, sommaren och hösten 2013 förmånen att få testa SUV:ar. Det var fantastiskt roligt och i samma veva började jag filma som komplement till de tusentals bilderna jag tog. Här ger jag dig tips på sex saker som du ska tänka på när du filmar en bil för senare publicering.

1) Du måste ha gott om tid
Minst fem timmar krävs med bilen för att du ska hinna rigga upp, filma och göra omtagningar. Bäst blir det om du har bilen flera dagar eller en vecka. Då kan du byta miljöer, finna ro att filma ur många olika vinklar och filma såväl stillastående som körning. Jag har vid några tillfällen haft bilar i endast några timmar och då finns det inte tid för manus, omtagningar och att tänka ut bra miljöer.

Läs mer