Allt om motorer (bilar) – Utställningar, marknadsföring, körkort, trafik etc.

Trovärdighet hos en motorskribent vs. motorjournalist

Nyligen befann jag mig i en Facebook-tråd där mina åsikter om Alfa Romeo Stelvios ratades baserat på att jag är en privatperson och inte en motorjournalist. Först blev jag lite förnärmad, sen landade jag i det och börjat fila på den här bloggposten. Kritik är bra, det gör mig bättre.

Om jag förstod kritiken rätt så var jag inte trovärdig som recensent eftersom min partiskhet och bristande objektivitet präglade hur jag beskrev Alfa Romeo Stelvio efter provkörningen nyligen. Nu har jag funderat flera varv kring detta och kommit fram till följande:

1) Ja, det må så vara att en eller flera personer anser att jag inte är trovärdig, eftersom jag inte är en motorjournalist med pressleg och därmed bunden att följa pressetiska regler och andra förordningar som kan sägas styra hur journalister ska arbeta. Motorjournalister anställda av stora mediehus torde vara bundna av samma regelverk. Rätta mig om jag har fel.

2) Ja, det må så vara att jag med min lilla SUV-sajt inte anses trovärdig i ögonen hos de som jämför mig med motorjournalister. För det är det som jag tror sker här. Jag blir jämförd med en motorjournalist. För att om du ställer mig och min provkörning av Stelvio mot ett test nere i alpmiljö utförd av en motorjournalist som testat bilar de senaste 20 år, kan till och med jag se att den senares recension väger tyngre än vad jag tycker efter en kort svängom.

Trovärdighet för mig handlar om transparens:

  • Att jag är tydlig med att jag, Björn Sennbrink, är avsändaren för SUVTEST som drivs under min firma Sennbrink Kommunikation. Huruvida jag är privatperson eller inte är en definitionsfråga. Om alla privatpersoners åsikter skulle avfärdas blir det inte mycket sagt här i världen.
  • Att jag är tydlig med att jag inte är en motorjournalist. Jag kallar mig motorskribent.
  • Att jag är tydlig med under vilka förutsättningar jag fått tillgång till en bil. Jag lånar bilar. Jag får inte betalt. Om så sker i framtiden kommer det att framgå.
  • Att jag håller mig till någorlunda korrekt svenska i artiklarna.
  • Att jag inte lovprisar en bil utan att ha argument för det. Är något bra så skriver jag det.
  • Att jag inte kritiserar en bil utan att ha belägg för det. Är något dåligt så skriver jag det.
  • Att det är jag och mina upplevelser tillsammans med mina erfarenheter som färgar det jag väljer att publicera. Jag är inte objektiv i sin renaste form. Jag bedriver inte forskning. Jag är partisk och har föreställningar som bidrar till mina vinklingar.

Vad är en motorjournalist?

Definitionen av en motorjournalist är enligt MJK (Motorjournalisternas Klubb): Den som ”till professionen är motorjournalist” och som ”har kontinuerligt uppdrag i något av de förekommande medierna.” Citaten hämtade från MJK:s sida för medlemsansökan.

En motorjournalist är således en person som är journalist till yrket och som specialiserat sig på att skriva om bilar. En motorjournalist kan dock vara samma sak som en motorskribent. Det är nämligen inte olagligt att utge sig för att vara journalist, än mindre motorjournalist.

Vad är en motorskribent?

De senaste 4-5 åren har det startats flera webbmagasin av privatpersoner (inte sällan med firma bakom) som lånar, testkör och publicerar sina upplevelser av pressbilar samt demobilar. Motorbloggare är en benämning på dessa personer, motorskribenter är en annan titel.

En motorskribent, eller motorbloggare, är till skillnad från en motorjournalist inte bunden av pressetiska regelverk. Det finns å andra sidan inga föreningar, organisationer eller företag som samordnar eller utövar kontroll över vad motorskribenter publicerar. Alla är sina egna.

Motorjournalister och motorskribenter jobbar på sätt vis med samma saker. Skillnaden ligger i styrningen av professionen journalist och icke-styrningen av motorskribenter. Skillnader finns även för i vilken omfattning biltest sker, vad som testas, av hur många, hur länge och med vilka bakomliggande resurser. Inte sällan har motorskribenter färre ekonomiska muskler än vad motorjournalister och deras redaktioner sitter på. Bägge lånar eller hyr bilar av importörer eller generalagenter för att köra, testa, fota, och skriva artiklar för fri eller betald distribution i tryckt och/eller online.

Problem och hinder som motorskribenter möter handlar just nu om att det saknas erfarenhet av att testa bilar. Jag kan påstå att jag är kunnig som biltestare efter tre års verksamhet med SUVTEST. Det vore en överdrift. Jag är fortfarande en novis, en lekman, som saknar all den erfarenhet som motorjournalister i traditionell motorpress har.

Fast alla har vi varit barn i början. Vi med intresset och förmågan att bygga något som kretsar kring biltestande tycker jag förtjänar en chans. Även om det ibland sker på ett vis som avfärdas med att vi inte är trovärdiga. Alla kommer inte att uppskatta oss uppstickare, som generalagenter faktiskt lånar ut pressbilar till. Monopolet som motorpressen haft i många år har brutits. Det är inte konstigt att fotsoldaterna attacker. Vi pissar på motorpressens revir.

En del motorskribenter satsar hårdare än andra. Jag kan på rak arm räkna upp en handfull motorskribenter som jag tror gärna skulle se sin verksamhet växa. Tyvärr är vi alla konkurrenter i dagsläget och utan en stark samordnare och investerare ser jag inte hur motorskribenter inom rimlig framtid kan gå i samlad trupp mot motorpressens högkvarter.

Frågan som kvartstår är dock: Är motorjournalister alltid mer trovärdiga än motorskribenter?

Min personliga uppfattning är att motorskribenter åtnjuter trovärdighet hos tiotusentals bilintresserade. En del av dessa bilintresserade hyser säkerligen samma mått av trovärdighet inför artiklar skrivna av de till professionen verksamma motorjournalisterna.

Det finns för mig inte två läger, där ena lägret avfärdar den ena typen av skribent/journalist och hyllar den andra typen av skribent/journalist.

Detta är dock ren spekulation från min sida. Kanske om vi gör hembesök ala Expressen och frågar alla varför de tycker som de gör att vi förstår detta?

Svaret på frågan om trovärdighet är alltså: Nja, det beror på vem du frågar. Det beror också på var i köpcykeln som en läsare befinner sig. Har de nyss köpt bil? Ska de byta bil? Ska en släkting byta bil?

Det beror också på syftet med valet att läsa vad en motorjournalist eller motorskribent tyckt om en bil. Somliga kanske slösurfar, leta svar på ett fel på sin bil, söker en beskrivning av hur en lampa ska bytas. En del kanske till och med aktivt söker efter testrapporter som innehåller liknelser i varje mening.

Listan med frågor kan bli hur lång som helst och även om vi fick alla svaren skulle vi inte förstå allting.

Jag har i över ett dygn försökt fundera ut det definitiva svaret på frågan om en motorjournalist alltid är mer trovärdig än en motorskribent.

Jag erkänner; jag vet inte.

Det är för många okända variabler i rörelse. Jag kan inte bli helt objektiv inför all den mängd svar som finns där ute.

Kanske att svaret går att finna inom forskningen, någon psykolog som funnit vad det är hos människor som gör att de bedömer X som trovärdigt?

Saab 9-5: Obalans efter byte av däck!

Nyligen lät jag Hedin bil i Örebro skifta mina vinterhjul till sommarhjul. Direkt när jag åkte hem upplevde jag en kraftig försämrad kontroll och stark obalans jämfört med hur det var att köra på vinterdäcken.

Mina vinterdäck sitter på 15 tum stora fälgar. Att gå från 195/65 till 235/35 på 19-tumsfälgar är en stor skillnad. Det var så jag valde att se på det till en början: Det jag upplevde var ovant, det skulle bli bättre senare.

Faktum är att jag körde flera mil med obalans och fick mordhålla ratten. Det resulterade i en jobbig värk i underarmen samt handleden som jag nu en vecka senare fortfarande lider av. Jag höll helt enkelt stenhårt i ratten för att inte köra av vägen.

Läs mer

Ett halvår med en beg. Saab 9-5

Förra hösten köpte vi vår andra bil. Vi hade i flera år haft möjligheten att låna bilar, eftersom vi helt enkelt inte hade råd med en egen bil. Bilen som vi köpte i oktober 2016 var en Saab 9-5 2,3t 185. Det var den andra bilen eftersom sist vi köpte en begagnad bil var 2009, en manuellt växlad VW Passat VR6, en härlig men ack så törstig bil.

När det var dags att slå till på bil förra året hade vi tingat en bil hos Arthurssons Bil i Örebro. Glad i hågen for jag dit en lördag, hängde på låset och möttes av ”nej, den bilen såldes igår”. Samma sak, skulle det visa sig, hade tidigare drabbat en bekants son från Stockholm. Mao satt i system att lura sin blivande kunder?

Vi var beredda att betala 35 000 kr för en begagnad bil. Det blev en bil för bra mycket lägre än så till slut. En privatsäljare hade en 2004:a för 20 000 kr, nedsatt från 23 000 kr, jag prutade till 18 000 och fick den bil som körs nu. Anledningar till att det blev just denna bil:

Läs mer

GLC 43 AMG

Mercedes-AMG GLC 43: Skönsjungande glädjespridare förgyllde vardagspusslet

Förra hösten i oktober 2016 lånade jag en pressbil av Mercedes-Benz Sverige. Det var en GLC Coupé-SUV med pigg dieselmotor (250d). Jag körde ca 100 mil på en vecka och det var riktigt kul. Särskilt roligt var det eftersom det just då inte fanns några kunders bilar på vägarna. Samtidigt var det inte en bil att skryta med, den hade bara en diesel under huven.

När det här publiceras har jag nyligen lämnat åter en GLC 43 (lär dig om vad en SUV-coupé är). En seriöst cool crossover/SUV med taklinje som hos en coupé. Jag har haft en fantastisk vecka och kört närmare 150 mil. Alla i familjen har uppskattat bilen och den har väckt väldigt mycket uppmärksamhet. Jag har faktiskt inte fått så här mycket uppmärksamhet sen jag körde BMW 850.

  • 2017 Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
  • Biturbo-matad bensin-V6:a på 367 hk/520 Nm
  • 9-stegad automatlåda med manuellt läge
  • Funktioner för anpassad stötdämpning, motorgång och motstånd i ratten.
  • Grundpris 658 900 kr. Testbil 908 150 kr.

Namnet Mercedes-AMG till trots så körde jag inte en riktig AMG-modell. AMG-modellerna med V8 (63/63 S) är riktiga monster, tyvärr bortom min räckvidd just nu. Men detta spelade ingen roll när testbilen sjöng så ljuvligt och 0-100 gick på 5 sekunder.

Planen för våren 2017 var att testa två bilar. Jag avbokade dock den andra efter att vi köpt ny bostad. Det var tänkt att jag skulle köra nya E-klass All-Terrain över valborg.

Så brukar jag säga efter varje test: ”Nu kommer det att dröja innan jag lånar bil igen” och sen ett halvår senare suger det i biltestartarmen. Så vi får väl se om jag investerar tid och pengar i fler SUV-test här framöver.

Om inte annat för att fortsätta bygga på faktiskt det enda webbmagasinet i Sverige som uteslutande handlar om SUV:ar: SUVTEST.

Hur jag förbereder ett SUV-test och hur jag jobbar med materialet (video, text, bilder) efteråt

Du känner kanske till att jag driver SUVTEST (suvtest.se), ett webbmagasin om SUV:ar och crossover-bilmodeller? Hur som helst, jag kommer nu i april och maj 2016 att köra två nya Mercedes-SUV:ar- Den första SUV:en (GLS) har jag suktat efter i två år, ända sen jag körde den mindre ML 350 våren 2014. Den andra SUV:en är en ny modell, en SUV-coupé (GLE 400) med V6-turbomotor på 333 hk.

Det som sker när jag fått mina datum är att jag kollar på tonvis av YouTube-klipp om de aktuella modellerna. Jag laddar ner instruktionsböcker och kollar på hundratals bilder.

Jag vill få en känsla för bilen innan jag tar plats vid ratten. Min fru blir tokig på mig eftersom bilar är det enda som jag pratar om. Jag vill visa henne bilder och videoklipp. Hon är måttligt road kan jag tro.

Läs mer

Sweden Car Blogger´s Awards

Sweden Car Blogger´s Awards (SCBA) gick av stapeln 26 september 2015. Jag deltog under mina alter-egon CarTestr och SUVTEST. Särskilt det senare, SUVTEST, har det senaste halvåret blivit en riktig succé, med upp emot och vissa månader över 7000 besökare. Det pågående SUV-trenden lockar allt fler att samla på sig kunskap om SUV:en som praktisk familjebil.

Sweden Car Blogger´s Awards var ett initiativ från tidig sommar 2015 av Joakim Westman. Joakim driver motorbloggen BytaBil.net och slängde ut en idé om att göra ett samlat test nu under hösten. Flera teknik- och motorbloggare inklusive undertecknad nappade direkt på idén. SCBA var primärt ett socialt arrangemang för alla deltagare samtidigt som vi testade riktigt bra bilar.

De stora motortidningarna kör regelbundet sina tester och deras budgetar överstiger vida vad det här kostade (transport, lunch och P-biljett samt indirekta kostnader för videokamera, mobil och dator).

Låg budget behöver dock inte betyda dåligt resultat. Tvärtom snarare, med sju av Sveriges mest populära motorbloggare på en och samma plats blir resultatet att deltagande generalagenter får se sina bilar omskrivna på minst sju olika sajter.

Deltagare:
BytaBil.net
SUVTEST/CarTestr
Åsa Wallenrud
Högsta Växeln
Motorapa
Fixarfarsan
Autohype

Testade bilar:
BMW 118d, Mini Cooper S, Skoda Octavia RS TDI, Volkswagen GTI, Subaru Levorg, Kia cee’d GT-line, Volvo V40 T3.

Mina texter, bilder och videoklipp kommer att publiceras på bl.a. cartestr.com, biltest-kategorin @ BjornSennbrink.se, YouTube-kanalen CarTestr och säkert på någon mer sajt.