BJÖRN: Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.


Hur ser den skriftliga kommunikationen ut i ditt företag? Hur du kommunicerar med dina befintliga och potentiella kunder har stor betydelse för hur företaget uppfattas av dem.

Ett företag kommunicerar otroligt mycket i text. Allt du skriver är kommunikation – alla mejl, alla nyhetsuppdateringar, alla kundbrev, alla lathundar, alla webbtexter. Om din skriftliga kommunikation fungerar bra kan den bidra till ökad försäljning och ökat förtroende. Om den däremot fungerar dåligt kan den istället bidra till missade affärer och tappat förtroende.

Läs mer
Det här gör en digital marknadsförare

En digital marknadsförare med strategiskt och taktiskt/operativt ansvar kan arbeta med flera olika saker. Det är faktiskt en fördel att arbeta med flera saker. För att kunna arbeta effektivt (mer jobb per krona i lön) krävs ett brett mandat inom företaget. Att avgränsa en digital marknadsförare kan på sikt leda till onödiga utgifter.

All marknadsföring är digital, sägs det. Det stämmer inte. Visst, mycket av arbetet som sker rent operativt kan utföras med digitala tjänster: Ordbehandlare, grafikprogram, analystjänster, layoutprogram osv. Fast marknadsföring är även analog i den meningen att den digital marknadsföraren måste samverka och koordinera med sina kollegor.

Det finns ibland kommunikations- eller marknadsplaner, grafiska mallar, dokument om tonläge, språkval och bildval med mera som styr den digitala marknadsförarens arbete.

Att bara sitta vid datorn och producera samt publicera fungerar så länge du vet vad som ska göras och varför du gör det. Ett varför kan vara att få fler leads, mottagare av nyhetsbrev eller besökare till din webbplats.

Och även om du vet vad som ska göras kommer stunder när du måste förändra något i ditt arbete.

Eller kasta en produktion i papperskorgen.

Läs mer
Reducera spill för effektiv marknadsföring

Börja alltid med att beskriva nuläget. Det är inte svårt. Lista alla sätt du använder för marknadsföring. Det troliga är att du använder ett begränsat urval från nedanstående metodlista. Det troliga är även att du gärna använder metoder som du upplever resulterat i försäljning om och om igen.

Läs mer
Skapa en bättre LinkedIn-profil

LinkedIn är som du säkert känner till ett gigantiskt nätverk av professionella, tyckare, opinionsbildare osv. LI är idag vad Twitter och Facebook inte är; 99% seriöst. Här hittar du sällan eller aldrig bilder på vad folk äter, vad de gjorde i helgen (om det inte är jobbrelaterat) eller tyckande om ditten och datten.

Jag har haft konto på LinkedIn i flera år. Till och från har jag loggat in för att se mig om. LI har inte haft lockelsen hos sig om ett digitalt nätverk att inspireras av, att hämta kunskap hos eller att (försiktigt) marknadsföra sig inom.

De senaste tre månaderna har jag dock varit aktiv flera gånger varje dag. På LinkedIn idag finns det en ”feed”, ett flöde likt det på Facebook, som bjuder på en daglig dos av allt från bilder från nätverksträffar till motivationstips, till annonser för lediga jobb och inlägg om hur roligt det är att bredda sitt nätverka på LinkedIn.

Läs mer

Jakten. Att hela tiden göra bättre ifrån mig. Att kunna lära mig av tidigare uppdrag. Ta de lärdomarna in i nästa uppdrag. Små. Ständiga. Förbättringar. Av mig som webbkonsult. Av mig som egenföretagare. Det är saker som jag saknar från konsultrollen.

Detta har hänt: 2007 tog jag steget. Jag registrerade min enskilda firma och kunde börja ta uppdrag på riktigt. Där jag kunde fakturera som företagare gör. Inte behöva få riktig lön från min kund.

Hösten 2016 la jag fram ett förslag till en kund: Anställ mig. Låt oss jobba långsiktigt. Och så blev det.

Läs mer