Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.

Koll på kostnaderna i företaget

Du har säkert hört uttrycket ”det är inte inkomsterna som gör dig rik, det är de små utgifterna”.

Det här med att se över kostnaderna är verklighet för alla företagare, webbkonsulter inräknade.

För att hålla nere kostnaderna i företaget köpte jag för ett par år sen en billig dator via Dustin. De hade en kampanj på en Dell Vostro som jag har för mig gick på 3000 kr plus moms. Bara genom att strunta i gigantisk hårddisk och kraftfullt grafikkort sparade jag säkert en tusing eller så.

Vidare har jag en mobiltelefon man kan ringa med. SMS finns och en liten kamera. Jag har medvetet valt bort tryckkänsligt glas, 5-11 megapixelskamera, minitangentbord och allt annat lull-lull. Hur mycket lägger du på mobiltelefoner varje år? Hur länge måste du jobba för att tjäna in vad du betalade för din iPhone?

Bärbar dator köpte jag en för några månader sen. Samma sak här som med den stationära, det blev en billig men samtidigt fullt duglig nog att hantera de dokument och WordPress-installationer jag använder den till idag. Dessutom valde jag bort mobilt bredband, vilket iofs har behövts några gånger sen dess..

TV, nej det har jag inte. Bil, ja det kör jag men den är gammal. Drar iofs 1,3 lit/mil men jag har inga stora lån på den och den har hållt ihop snart ett år. Resor? Tja, som fd taxiräv och lite allergisk mot kollektivtrafik så blir det en del taxiresor. Men buss fungerar också t.ex. när SJ står stilla i snön.

Så vad får jag ut av detta, förutom ”lön”? Jo, en stabilitet i mitt företag och privata ekonomi. Att inte tokspendera allt som kommer in är lite som att spara i aktier. Först händer ingenting, sen rör det på sig lite, det går upp, det går ner. Men det är inte becksvart i slutet av tunneln. Långt där borta skymtar en hägring: ”Kostnadskontroll ger belöningar på lång sikt!”

(Vill du lära dig mer om pengar, se ”Capitalism; A Love Story” @ Headweb)

Periodisk sammanställning för Adsense

En av de nya reglerna från och med årsskiftet som gäller för företagare handlar om den periodiska sammanställningen för varor och tjänster. Kör du Adsense på din blogg/webbplats är det här obligatorisk läsning.

För oss som använder eller har använt (undertecknad) Google Adsense är det här kanske något okänt. Jonny Elofsson tipsade oss dock om detta innan årsskiftet genom länkning till Anders Granströms blogginlägg om tre nya momsregler för internettjänster 2010.

Huvudregeln vid försäljning av tjänster till andra EU-länder är att du ska lämna den periodiska sammanställningen kvartalsvis. Du kan dock ansöka om att få redovisa månadsvis. Du ansöker genom att skicka in en skriftlig begäran till ditt skattekontor.

Om du har Adsense på din blogg eller hemsida och tar emot utbetalningar samt bokför dessa som momsfri försäljning inom EU, ska du lämna in en periodisk sammanställning för tjänster. Varje rapport ska in till Skatteverket kvartalsvis.