Jobb och företagande – BjornSennbrink.se

Tankar, vägledning etc. kring arbetsmarknad och egenföretagande.

Björn Sennbrink Digital Marknadsförare

En digital marknadsförare med strategiskt och operativt ansvar kan arbeta med flera olika saker. Det är faktiskt en fördel att arbeta med flera saker. För att kunna arbeta effektivt (mer jobb per krona i lön) krävs ett brett mandat inom företaget. Att avgränsa en digital marknadsförare kan på sikt leda till onödiga utgifter.

All marknadsföring är digital, sägs det. Det stämmer inte. Visst, mycket av arbetet som sker rent operativt utföras med digital tjänster: Ordbehandlare, grafikprogram, analystjänster, layoutprogram osv.

Fast marknadsföring är även analog i den meningen att den digital marknadsföraren måste samverka och koordinera med sina kollegor.

Att bara sitta vid datorn och producera samt publicera fungerar så länge du vet vad som ska göras.

Och även om du vet vad som ska göras kommer stunder när du måste förändra något i processen.

Eller kasta en produktion i papperskorgen.

Läs mer

Bok om Adwords

Företag, företagare, ideellt engagerade, marknadsförare frilans och anställda – alla torde ha något att tjäna på att läsa boken Google Adwords för alla – det har jag gjort och här är min recension!

Bygg en pengamaskin fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken vägleds du genom AdWords grunder och genvägar av Michael Berman och Michael Wahlgren.

Jag som använder Adwords professionellt varje dag (ja, varje dag) upplever boken som en språngbräda gentemot kunder och arbetsgivare. Istället för att jag ska försöka mig på beskrivningar av de olika arbetsmomenten har jag nu en bok att hänvisa till.

För egen del ser jag användningsområden där bokens innehåll kan appliceras på texter på sennbrink.se för försäljning, rådgivning och support. Så boken må tala till ”alla” men även professionella konsulter kan ha nytta av den mer än som manual.

Det som gör boken bra enligt min mening är att den tidigt ber dig sätta upp mål med din annonsering. Om målet är att driva trafik till din webbplats inser du förmodligen att du också måste pyssla om din webbplats. Det gillar jag (eftersom jag erbjuder B2B-tjänster inom optimering av webbplatser för ökad försäljning mm).

Att driva trafik via Adwords till en webbplats som inte konverterar kan vara slöseri med pengar. Fast å andra sidan får du in besökare som kan lära sig om vad du erbjuder och konvertera genom att besöka en butik, beställa via e-post eller telefon. Så helt bortkastat är det inte att annonsera via Google Adwords.

  • Bokens titel är ”Bygg en pengamaskin” och det är såklart inte trolleri. Du investerar i en ”maskin” som med rätt inställningar ger mer pengar än din initiala investering åter. Grundläggande ROI, Return on Investment.
  • Bokens författare förutsätter att du har pengar att spendera på annonsering. Det är sunt. Att annonsera kostar pengar. Räkna med minst 1000-5000 kr per månad beroende på bransch och målsättning.
  • Har du lägre kapital än så att lägga på marknadsföring behöver du jobba med andra kanaler t.ex. inom social media för att nå ut med ditt erbjudande eller budskap (för ideella organisationer).

Det som gör boken värd att köpa är dess lättillgängliga kunskap, på svenska. Det är dessutom en bok som du kan återvända till om du behöver kontrollera något innan du gör en inställning i ditt Adwords-konto.

Det som gör att du kan avstå boken är att du kan få all den här kunskapen genom att försöka själv. Jobba med Adwords några månader, spendera några tusenlappar och läs massor av bloggtips. Då behöver du kanske inte boken.

Disclaimer: Jag fick en kopia av boken för att recensera den. Ingen annan ersättning till mig har getts för att skriva den här bloggposten. Du kan köpa boken hos Adlibris.

Reducera spill för effektiv marknadsföring

Börja alltid med att beskriva nuläget. Det är inte svårt. Lista alla sätt du använder för marknadsföring. Det troliga är att du använder ett begränsat urval från nedanstående metodlista. Det troliga är även att du gärna använder metoder som du upplever resulterat i försäljning om och om igen.

Steg 1: Synliggör dina metoder för marknadsföring

Här är en lista med kanaler som du kan använda för marknadsföring. Eftersom du läser den här texten torde en eller flera av nedanstående metoder vara välkända för dig. Gör en egen lista som innehåller de kanaler som du använder och de kanaler som du använt tidigare.

  • Personliga möten (rådgivning, försäljning)
  • Gruppmöten (rådgivning, försäljning)
  • Instagram (företagsprofil, marknadsförda inlägg)
  • Facebook (företagssida, boostade inlägg)
  • Tidningsannonser (print, dagspress, facktidningar)
  • Nätverkande (frukostevent, LinkedIn mm)
  • Webbplats (med eller utan Call to Action)
  • Sökordsannonsering (Google Adwords)
  • Nyhetsbrev
  • Blogg
  • Radioreklam
  • YouTube
  • Monitor ovanför kassor i mataffär
  • Affischer på stan
  • Word of mouth
  • Utbildningsträffar
  • Informationsträffar
  • Butiksevent

Steg 2: Vad kostar din marknadsföring idag?

Det här kan vara knivigt att ta fram. Många småföretagare är så upptagna med verksamheten att det inte finns tid att sitta ner för en kostnadsanalys. Så länge resultatet på årsbasis är positivt är all marknadsföring = bra marknadsföring. Oavsett vad det kostar.

Fast det finns de småföretagare, troligen du inräknad, som har en bra koll på vad marknadsföring kostar. Metoder som genom åren visat sig ge allt färre besökare till webbplats, till butik eller informationsträffar – har ersatts av metoder med ökad kontroll över kostnaderna.

Ett exempel på det senare är hur annonser i lokalpress ersatts av ökad budget för digital marknadsföring på t.ex. Facebook, Instagram och Google Adwords – metoder för marknadsföring där du ges en mycket bättre detaljkontroll över kostnader, räckvidd och engagemang än vad du ges om du annonserar i en tidnings pappersutgåva.

För att hålla det enkelt i början: Lägg samman de belopp du betalat under de sista 12 månaderna, eller för förra året. Då får du en första kostnadskontroll för din marknadsföring. Därefter kan du börja addera tiden du spenderat på utformningen, produktion, publiceringen, optimeringen, distributionen och uppföljningen av din marknadsföring.

En nulägesbeskrivning som innehåller metoder och kanalval samt kostnader är första steget mot minskat missbruk av budgeten för marknadsföring och ett minskat slöseri av tid. Att beskriva nuläget är enkelt. Det enda som krävs av dig är tid och kunskap. Håll det enkelt, skriv en lista rakt upp och ner, strunta i att skapa en snygg rapport. Skapa ett förenklat underlag att bygga vidare på.

Jag är frilansande konsult inom webbmarknadsföring, brukar jag svara på frågan om vad jag jobbar med. Nu senaste i konversationer med ett par nya ansikten under LunchIn i Örebro.

LunchIn, för dig som inte känner till det, är sammankomster där LinkedIn-användare med vänner äter lunch. Det är lite som TweetUps-sammankomster var för 10 år sen, om du var med på den tiden. Förutsättningslösa möten över en bit mat som de flesta är sugna på mitt på dagen.

Jag har varit på två LunchIn och kommer säkert att gå på flera i framtiden. För en frilansande konsult är det guld värt att få träffa andra, potentiella kunder, i en relativt avslappnad miljö. Det vi har gemensamt är att vi vill ta vår LinkedIn-aktivitet ett steg framåt och mötas i verkligheten.

Lästips: Konkreta saker du kan göra för att förbättra din LinkedIn-profil och aktivitet

Läs mer

Skapa en bättre LinkedIn-profil

LinkedIn är som du säkert känner till ett gigantiskt nätverk av professionella, tyckare, opinionsbildare osv. LI är idag vad Twitter och Facebook inte är; 99% seriöst. Här hittar du sällan eller aldrig bilder på vad folk äter, vad de gjorde i helgen (om det inte är jobbrelaterat) eller tyckande om ditten och datten.

Jag har haft konto på LinkedIn i flera år. Till och från har jag loggat in för att se mig om. LI har inte haft lockelsen hos sig om ett digitalt nätverk att inspireras av, att hämta kunskap hos eller att (försiktigt) marknadsföra sig inom.

De senaste tre månaderna har jag dock varit aktiv flera gånger varje dag. På LinkedIn idag finns det en ”feed”, ett flöde likt det på Facebook, som bjuder på en daglig dos av allt från bilder från nätverksträffar till motivationstips, till annonser för lediga jobb och inlägg om hur roligt det är att bredda sitt nätverka på LinkedIn.

Läs mer