Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

Januari 2012 blev jag med kort varsel ombedd att transportera några kartonger från Örebro till Oslo. Det var snabba puckar som gällde och jag skulle få låna en nyare stor bil. Det visade sig vara en Skoda Superb 2.0 (sedan) av 2009 års modell, med dieselmotorn på 170 hk, 350 Nm och DSG-automatlådan.

Jag hämtade bilen på kvällen och vintermörkret omfamnade den gråmetallic ”suppan” som jag hade till förfogande. Jag som kört Volkswagen Passat i taxiyrket kände igen mig direkt. Det jag lade märke till först var skenet bakom alla knappar och vred, där Passatens blå och röda nyanser var ersatta av ett vitt och grönt sken. Jag tonade ner innerbelysningen, la i driven och rullade sakta mot ett lager för lastning av kartonger.

Tidigt nästkommande dag steg jag upp och laddade för långresan som låg framför mig. På parkeringen stod bilen kvar och det var inga problem att komma igång trots den fuktiga vinterkylan som så ofta infinner sig där jag bor. Visst knattrade det en aning från dieselmotorn med det men väl uppe i fart var det inget som avslöjade dieselmotorn utöver det härliga vridmomentet.

Läs mer

Första generationens Renault Mégane kom hösten 1995 och ersatte Renault 19 även om mycket av innanmätet i Mégane kom från Renault 19. Det är dock inte något som en vanlig bilägare kommer att fundera särskilt mycket på. Möjligen att den silkeslena gången i en exempelvis en Toyota Corolla aldrig infinner sig i Mégane, något som kan störa dig som söker japanskt finlir. Njut istället av en fransk bil med tysk ordning på knapparna och en drivlina som är förvånansvärt tålig (för att sitta i en fransk bil).

Renault Mégane är en nätt liten bil som inte gör mycket väsen av sig. Du skulle rent av kunna kalla bilen för fransmännens svar på tyskarnas Opel Astra. En lagom bil som gör sitt jobb utan att sticka ut i mängden. Renault Mégane finns som sedan (omskriven här), halvkombi och kombi. Det finns bensin- och dieselmotorer samt manuella och automatiska växellådor.

Läs mer

En av bilarna som jag hade möjlighet att låna för knappt 10 år sen (huga är det så länge sen?) var en Mercedes-Benz 600 SEL (W140) av 1992 års modell.

Idag är den bilen tämligen gammal och omkörd av av andra bilmärken när det kommer till prestanda. Men det finns inget som kan förta upplevelsen av en limousine med sportbilsprestanda, som för den tiden var synnerligen få förunnade. En ny Mercedes 600 SEL kostade dryga miljonen svenska kronor.

Bilen jag körde hade kostat drygt 200,000 kr och bilen var ute till försäljning i höstas för strax under 70,000 kronor. För dessa pengar får du idag 99:or och nyare, även om 600-modellerna tenderar att vara aningen dyrare. En V12:a utan turbo eller kompressor finns inte på marknaden idag vad jag vet. Passa på innan de försvinner eller börja stiga i värde igen tack vare sin ålder.

Läs mer

En av bilarna som jag kört var en BMW 850 av 1991 års modell. Detta var en gång i tiden BMWs värstingmodell, en tvådörrars sportig GT-vagn med massor av kraft och superb långfärdskomfort. Plats för två och lite bagage, som jag rattade ett flertal tillfällen under 2006 på landsväg och i stadstrafik.

Idag är modellen att betrakta som på gränsen till veteranbil. Motorn är stor men den tunga bilen i övrigt gör prestandan till något du idag kan finna i en nyare VW Golf. Fast golfen kommer inte att få folk på gatan att vända sig om efter om du inte har hål på ljuddämparen..

Läs mer