Biltester och provkörningar

Test: Bandvagn 206

Bandvagn 206 är ett midjestyrt terrängfordon som trivs bäst på blöta myrar, i djup snö, på berg och i annan eländig terräng. Skogsbolag och räddningstjänster förlitar sig på BV-206 när de ska ut i terrängen.

Bakgrund
Jag utbildades på BV 206 i lumpen 1996/1997 (I20, Umeå) och ingick i stab- och trossplutonen. En månad in valde jag att kliva av lastbilsgruppen och utbildade mig på bandvagn istället. Det var vi som transporterade bränsle och mat till ”fronten”, och körde ”skadade” tillbaka till sjukvårdsplatsen.

Läs mer

2009 Skoda Superb 2.0 TDI CR

Januari 2012 blev jag med kort varsel ombedd att transportera några kartonger från Örebro till Oslo. Det var snabba puckar som gällde och jag skulle få låna en nyare stor bil. Det visade sig vara en Skoda Superb 2.0 (sedan) av 2009 års modell, med dieselmotorn på 170 hk, 350 Nm och DSG-automatlådan.

Jag hämtade bilen på kvällen och vintermörkret omfamnade den gråmetallic ”suppan” som jag hade till förfogande. Jag som kört Volkswagen Passat i taxiyrket kände igen mig direkt. Det jag lade märke till först var skenet bakom alla knappar och vred, där Passatens blå och röda nyanser var ersatta av ett vitt och grönt sken. Jag tonade ner innerbelysningen, la i driven och rullade sakta mot ett lager för lastning av kartonger.

Tidigt nästkommande dag steg jag upp och laddade för långresan som låg framför mig. På parkeringen stod bilen kvar och det var inga problem att komma igång trots den fuktiga vinterkylan som så ofta infinner sig där jag bor. Visst knattrade det en aning från dieselmotorn med det men väl uppe i fart var det inget som avslöjade dieselmotorn utöver det härliga vridmomentet.

Läs mer

1999 Renault Mégane Classic

Första generationens Renault Mégane kom hösten 1995 och ersatte Renault 19 även om mycket av innanmätet i Mégane kom från Renault 19. Det är dock inte något som en vanlig bilägare kommer att fundera särskilt mycket på. Möjligen att den silkeslena gången i en exempelvis en Toyota Corolla aldrig infinner sig i Mégane, något som kan störa dig som söker japanskt finlir. Njut istället av en fransk bil med tysk ordning på knapparna och en drivlina som är förvånansvärt tålig (för att sitta i en fransk bil).

Renault Mégane är en nätt liten bil som inte gör mycket väsen av sig. Du skulle rent av kunna kalla bilen för fransmännens svar på tyskarnas Opel Astra. En lagom bil som gör sitt jobb utan att sticka ut i mängden. Renault Mégane finns som sedan (omskriven här), halvkombi och kombi. Det finns bensin- och dieselmotorer samt manuella och automatiska växellådor.

Läs mer

Biltest: Mitsubishi Pajero Wagon (årsm. 2002)

Hösten 2006 körde jag ca 150 mil med en Mitsubishi Pajero Wagon (3.2 DiD) och här berättar jag om min upplevelser, enligt modell i Biltest-kategorin.

Tyvärr tog jag ingen bild av bilen i fråga men den var nästan i standardutförande. Den enda extrautrustningen var en kromad frontbåge med extraljus. Bilen var svart invändigt och utvändigt, med reservhjulet hängandes på bakluckan och även om Pajero är en SUV med skinnklädsel så var detta raka motsatsen mot den sportigare Mercedes 430 ML jag körde några år senare.

Pajero för mig betyder stor bil med mycket bra köregenskaper på ojämnt underlag. Med andra ord, en SUV som trivs bäst i terrängen eller på grusvägar i skogen. Det här är ingen bil du köper för bekväma transporter på landsväg. Möjligen att det senare användningsområdet kan vara relevant om du söker en relativt billig och uppblåst SUV att hålla andra mottrafikanter på avstånd med. Bilen har en hungrig front, breda axlar och en inte alltför slätstruken bakdel.

Jag använde bilen för att flytta min föräldras bohag från Pålsboda till Örebro. För det ändamålet var den riktigt bra. Det finns alltid saker vid en flytt som inte riktigt passar i en kartong eller lastbil, utan som vill ha en relativt ombonad färd från A till B för att inte gå sönder i flytten. När flytten var avklarad rattade jag bilen mot Kilsbergen och Villingsbergs skjutfält..

Läs mer

1992 Mercedes-Benz 600 SEL

En av bilarna som jag hade möjlighet att låna för knappt 10 år sen (huga är det så länge sen?) var en Mercedes-Benz 600 SEL (W140) av 1992 års modell.

Idag är den bilen tämligen gammal och omkörd av av andra bilmärken när det kommer till prestanda. Men det finns inget som kan förta upplevelsen av en limousine med sportbilsprestanda, som för den tiden var synnerligen få förunnade. En ny Mercedes 600 SEL kostade dryga miljonen svenska kronor.

Bilen jag körde hade kostat drygt 200,000 kr och bilen var ute till försäljning i höstas för strax under 70,000 kronor. För dessa pengar får du idag 99:or och nyare, även om 600-modellerna tenderar att vara aningen dyrare. En V12:a utan turbo eller kompressor finns inte på marknaden idag vad jag vet. Passa på innan de försvinner eller börja stiga i värde igen tack vare sin ålder.

Läs mer

BMW 850 (-91) är en raritet och ett muskelknippe du inte ska missa

En av bilarna som jag kört var en BMW 850 av 1991 års modell. Detta var en gång i tiden BMWs värstingmodell, en tvådörrars sportig GT-vagn med massor av kraft och superb långfärdskomfort. Plats för två och lite bagage, som jag rattade ett flertal tillfällen under 2006 på landsväg och i stadstrafik.

Idag är modellen att betrakta som på gränsen till veteranbil. Motorn är stor men den tunga bilen i övrigt gör prestandan till något du idag kan finna i en nyare VW Golf. Fast golfen kommer inte att få folk på gatan att vända sig om efter om du inte har hål på ljuddämparen..

Läs mer