Biltester och provkörningar

2010 Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel

Volkswagen Passat av 2010 års modell är en väldigt vanlig bil på svenska vägar. En kombination med bra totalekonomi, bra innerutrymmen och snåla motorer har gjort bilen till en tjänstebilsfavorit. Snarlik kvalitet som en Audi och billigare än en Volvo. Inte undra på att taxiåkerierna älskar bilen (eller hatar bilmodellen på grund av alla problem som varit med DSG-växellådorna).

DSG-lådan är omdiskuterad både bland företagare och privatpersoner. När den fungerar och hanterar de sju stegen framåt är den riktigt smidig. Men det finns skräckhistorier om hur lådan slutat portionera ut kraften till hjulen vid omkörningar. Särskilt taxibilar som har lådan i kombination med gasmotorn har haft många problem där lådor har bytts på rad.

Jag körde Passaten i fråga just som taxibil (2010-2011) och jag har inte råkat ut för stora problem annat än att det varit svårt att starta mjukt, det rycker gärna till vid start från stillastående och DSG-lådan har ibland en ovana att inte kunna hantera förändrade körstilar på ett bra sätt. Men när den fungerat har den varit rapp och komfortabel.

Läs mer

Testkörd: BMW X3 xDrive 35d

BMW X3 xDrive 35d är en mycket kompetent SUV, eller SAV på BMW-språk, som jag haft förmånen att ratta i en vecka. När det här publiceras är jag på väg till Stockholm för att lämna in bilen på BMW:s huvudkontor i Sollentuna.

Det är med blandade känslor som jag lämnar tillbaka X3:an som under en vecka bjudit på massor av körglädje, nytta och äventyr. Första natten med BMW:n drömde jag om Toyota RAV4 och det är väl talande för hur jag kände inför X3:an inledningsvis.

Toyotan må ha haft mycket sämre teknik men uppförandet på vägen i kombination med sina utrymmen har iallafall fått mig att tycka väldigt mycket om nya RAV4. X3:an var genomgående trängre invändigt än RAV4 men levererade dock något som RAV4 inte bjöd på: Sportbilsprestanda.

Läs mer

Provkörd: Chevrolet Captiva LTZ (2013)

Den här veckan är det (näst efter BMW X1) en Chevrolet Captiva LTZ som jag rattar och efter en kort provkörning nu ikväll ger jag mig på att blogga om bilen.

Första intrycket av Captivan är att den är typiskt amerikansk. Jag har kört den mycket större Chevrolet Tahoe och även om Captiva är mindre är det mycket i upplevelsen som är sig likt. En påtaglig skillnad är dock att Captivan har en liten dieselmotor och Tahoe har en V8-bensinmotor.

Vid stadskörning och normal landsvägskörning är det ett mysigt litet gung i bilen. När CarBuyer i England testade Captivan klagade de på just det. Det är bara en nackdel när hastigheten ökar eller om vägen är dålig = kontrollen över fordonet minskar. Fast jag gillart!

Ett mer utförligt test står att läsa på SUVTEST.se – Chevrolet Captiva LTZ

Provkörd: BMW X1 xDrive 18d

BMW är för Tyskland vad Citroen är för Frankrike. Tekniska och designmässiga lösningar som utmärker sig, där andra tillverkare verkar tävla om att likna varandra så mycket som möjligt.

Detta är särskilt intressant i dessa tider när konkurrenten Mercedes gått och stoppat in Dacia-motorer i sina VW Polo-liknande småbilar, och bara helt nyligen kommit med en modell (GLA) som är utsedd att konkurrera med X1:an.

BMW är också en av världens biltillverkare som inte ägnar sig åt uttalad badge engineering. Mini må vara en bil inom koncernen men du ser ingen Mini med BMW-gälar i fronten eller någon BMW hjälpligt omstöpt för att kunna säljas som en Mini. Det är sånt som gör att bilköparna flockas till märket år ut och år in.

Läs mer

2006 Toyota Avensis 2.2 D-4D

Toyota Avensis 2.2 D-4D är en på Toyota-vis genomgående välbyggd, relativt rymlig och komfortabel bil. En begagnad Toyota är för det mesta ett bra bilköp och här kan du läsa om hur det är att köra en 2006 års modell av Avensis med dieselmotorn D-4D på 2,2 liter och 177 hk/400 Nm.

Bilen som testats hade ca 17,000 mil på mätaren och var extrautrustad med Executive-paketet vilket betyder tonade sidorutor bak och bakåt, helskinn/läderklädsel, xenon-halvljus, halogen-dimljus, halogen-helljus, klimatanläggning med två zoner (fram), färddator av enkel modell, ingen skärm med inbyggd GPS eller liknande. Skinn/läderinklädda dörrsidor och på armstödet mellan framstolarna bidrar till att höja komforten. Ställbar ratt i alla ledder och elinställbara framstolar liksom elinställbara, uppvärmda och infällbara ytterbackspeglar. Elfönster hissar fram och bak med barnspärr (låsning av fönsterhissarna för baksätet).

Läs mer

2013 års Toyota RAV4 2.0 Active Style Multitronic S

Fjärde generationens Toyota RAV4 är i mina händer den här helgen och detta är den fjärde SUV:en som jag testkör i sommar.

Toyota själva kallar RAV4 för en MPV vilken utan akronymer blir Recreational Activity Vehicle – Multi-Purpose Vehicle. Det handlar alltså om en mångsidig bil som har många användningsområden och att den är lämplig för rekreation förslagsvis utefter eller på vägar som kräver högre markfrigång och fyrhjulsdrift.

Den testade bilen har en 2,0-liters bensinfyra med 111 kW/151 hk vid 6200 v/min och 195 Nm vid 4000 v/min. Växellådan är automatisk och steglös vilket omvandlat till Toyota-terminologi blir Multidrive S. Det finns paddlar på ratten för (snabb) manuell uppväxling och då finns det sju växlar framåt.

Den testade bilens Active-utförande inkluderar utöver standardutrustning; elektriskt manövrerbar baklucka, femekrade 18-tumsfälgar, infällbara sidobackspeglar, xenon och strålkastare med automatisk nivåjustering. För att få funktioner såsom körfils- och döda vinkels-varnare samt automatiskt helhjus, elstolar och skinnklädsel krävs ett steg upp till Executive-utförandet.

Bilen går tyst på alla underlag och är inte på långa vägar lika bullrig som Mitsubishi Outlander eller Hyundai ix35. En mjuk sättning i fjädringen i kombination med en märkbart bred bil ger ett smidigt uppförande på vägen. RAV4:an trivs lika bra på kurvig landsväg som på motorväg. Återstår nu att testa hur den uppför sig fullastad med fru och dotter i baksätet…


Läs om hela biltestet på http://www.facit.com/se/test-av-nya-toyota-rav4-20-multidrive-s/