Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

En bekant till familjen är musiker och kör runt i en Citroën Berlingo Family av 2003 års modell. Han är dessutom båtmänniska med stora lastbehov och har funnit att en Berlingo är en bra bil för det. Jag har haft möjlighet att köra Berlingon på lands- och grusvägar i Örebro län, provkörning som ligger till grund för den här texten.

1) Berlingo är en ful bil
Om du tycker att Berlingo är en snygg bil har du dålig smak eller så är du kär i fransk bildesign. Själv tycker jag att Berlingo är en ful bil och inte blev det bättre upp i årsmodellerna, med alldeles för stort överhäng fram till ingen nytta.

Framifrån ser bilen lite uppsnofsad ut med sin blaffiga framlyktor och sin i övrigt tama framtoning. Vindrutan är stor som en ladugårdsvägg och en prima vindfångare, vilket du märker på motorvägen. Från sidan är det inte fullt så illa även om den knappast kan kallas för stilren. Berlingon ser ut som att den blir tjockare ju längre bakåt du tittar.

Sett rakt bakifrån dominerar den stora bakrutan och de små baklyktorna tenderar att ge med sig med åren, påbackade eller solblekta, värt att kosta på om du kör mycket i mörker eller bara inte vill se ut som att du kör sämsta skit som fanns hos bilhandlaren.

Read more

2011 års modell av Hyundai ix35 2,0 CRDi-R 4WD är en kompakt-SUV för dig som värderar pris framför superb komfort och ett brett användningsområde. Om du uppskattar det senare ska du kliva upp i pris och köpa en Mercedes GLK eller liknande.

Hyundai ix35 eller Kia Sportage (samma teknik, olika utseende) är mer av en crossover än en riktig SUV. Utseendet talar delvis SUV fast det är på jämnt underlag som bilen blommar ut. Om du enbart söker en bil där du sitter lite högre, samtidigt som du inte vill köpa en vanlig småbilskombi kan Hyundai is35 vara helrätt.

Hyundai ix35 är en liten bil och är du inte alltför storväxt kommer även dina kompisar att få plats i baksätet. Är du en storfraktare är det dock viktigt att du testar baksäte och lastutrymme ordentligt innan ett köp.

Read more

Volkswagen Passat av 2010 års modell är en väldigt vanlig bil på svenska vägar. En kombination med bra totalekonomi, bra innerutrymmen och snåla motorer har gjort bilen till en tjänstebilsfavorit. Snarlik kvalitet som en Audi och billigare än en Volvo. Inte undra på att taxiåkerierna älskar bilen (eller hatar bilmodellen på grund av alla problem som varit med DSG-växellådorna).

DSG-lådan är omdiskuterad både bland företagare och privatpersoner. När den fungerar och hanterar de sju stegen framåt är den riktigt smidig. Men det finns skräckhistorier om hur lådan slutat portionera ut kraften till hjulen vid omkörningar. Särskilt taxibilar som har lådan i kombination med gasmotorn har haft många problem där lådor har bytts på rad.

Jag körde Passaten i fråga just som taxibil (2010-2011) och jag har inte råkat ut för stora problem annat än att det varit svårt att starta mjukt, det rycker gärna till vid start från stillastående och DSG-lådan har ibland en ovana att inte kunna hantera förändrade körstilar på ett bra sätt. Men när den fungerat har den varit rapp och komfortabel.

Read more

BMW X3 xDrive 35d är en mycket kompetent SUV, eller SAV på BMW-språk, som jag haft förmånen att ratta i en vecka. När det här publiceras är jag på väg till Stockholm för att lämna in bilen på BMW:s huvudkontor i Sollentuna.

Det är med blandade känslor som jag lämnar tillbaka X3:an som under en vecka bjudit på massor av körglädje, nytta och äventyr. Första natten med BMW:n drömde jag om Toyota RAV4 och det är väl talande för hur jag kände inför X3:an inledningsvis.

Toyotan må ha haft mycket sämre teknik men uppförandet på vägen i kombination med sina utrymmen har iallafall fått mig att tycka väldigt mycket om nya RAV4. X3:an var genomgående trängre invändigt än RAV4 men levererade dock något som RAV4 inte bjöd på: Sportbilsprestanda.

Read more

Den här veckan är det (näst efter BMW X1) en Chevrolet Captiva LTZ som jag rattar och efter en kort provkörning nu ikväll ger jag mig på att blogga om bilen.

Första intrycket av Captivan är att den är typiskt amerikansk. Jag har kört den mycket större Chevrolet Tahoe och även om Captiva är mindre är det mycket i upplevelsen som är sig likt. En påtaglig skillnad är dock att Captivan har en liten dieselmotor och Tahoe har en V8-bensinmotor.

Vid stadskörning och normal landsvägskörning är det ett mysigt litet gung i bilen. När CarBuyer i England testade Captivan klagade de på just det. Det är bara en nackdel när hastigheten ökar eller om vägen är dålig = kontrollen över fordonet minskar. Fast jag gillart!

Ett mer utförligt test står att läsa på SUVTEST.se – Chevrolet Captiva LTZ