Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

2011 års modell av Toyota Avensis är en lagom familjebil. Kan du stå du ut med dålig förarstol och svampig styrning är Avensis värd att kolla närmare på om du söker alternativ till Volkswagen Passat, Honda Accord, Volvo V70 eller (beg.) Saab 9-5.

Jag har kört den aktuella Toyotan vid flera tillfällen på landsväg, motorväg, grusväg och i stadstrafk. En längre resa Örebro-Kolmården-Örebro har också legat till grund för den här köpguiden av en begagnad Toyota Avensis (2011 års modell).

Testbilens motor och växellåda
1,8 liters cylindervolym och 147 hästkrafter (ca 180 Nm i vridmoment) ut ur motorn via en steglös automatiskt växellåda (Multidrive S/CVT) är inte en racerbil. Den teknikkombinationen inbjuder snarare till lugnare körning. CVT-växellådan är dessutom en sak som kräver tillvänjning.

Läs mer

BMW:s kampanj tillsammans med Barncancerfonden lockade mig till den lokale handlaren igår. BMW skänker 100 kr per provkörning och eftersom jag ville prova X4 passade det bra med lite bilkörning innan jobbet.

BMW X4 är en mindre version av den svulstiga BMW X6. Precis som storebror så är karossen formad som en coupé, med ett sluttande tak efter B-stolparna. Karossen vilar på en SUV-grund (SAV på BMW-språk) vilket ger X4 ett säreget utseende olikt någon annan bil på marknaden idag.

Läs mer

BMW 428

Låg och bred. Hungrig front och följsam akter. BMW:s nya 4-serie är mer harmonisk och mer aggressiv än förra generationens coupé-modeller från den tyska premiumbiltillverkaren. På väg till kontoret idag tog jag svängen förbi Carlsson Bil i Örebro och provkörde två modeller.

BMW kör, precis som förra året, en kampanj nu i höst där de ger 100 kr per provkörning till Barncancerfonden. Förra året rattade jag en BMW X1 i ett helt dygn, idag fick jag köra BMW X4 och BMW 428 i en halvtimma vardera. Mina tankar kring nya BMW X4 kan du läsa på SUVTEST.se och här på BjornSennbrink.se fortsätter jag med 428:an, en redigt snabb och kompetent kärra för såväl snabba som komfortabla transporter.

Läs mer

Mercedes-Benz är ett bilmärke vars modeller jag rattat flitig genom åren. Tusentals mil med E-klassen i början av 2000-talet som taxibil, hundratals mil med SUV:en ML (430) av samma årgång och många långa samt bekväma mil med mastodonten S-klass (W140-karossen, V12, 400 hk). I våras gavs jag möjlighet att köra en nästan ny Mercedes-Benz ML 350 CDI.

När jag äntrade förarplatsen på denna ML hade jag timmarna före rattat en GLK. Invändigt var mycket sig likt, med en mjukare ton vilandes över allt. Silkeslen gång och en väl isolerad V6-diesel med ett vridmoment i par med BMW X3 35d gjorde körningen innehållsrik.

Läs mer

Om du kan leva med plastig inredning, handtag som lossnar, knirrande och knarrande samt noll körglädje är en tio år gammal Citroën Xsara Picasso ett bra val för dig och din familj.

Motor – Tvålitersmotorn på 136 hk vid 6000 varv (190 Nm vid 4100 varv) i kombination med automatväxellådan kallades för ”skojigt” i Expressen för tio år sen. Sett till vad som fanns på marknaden då så kanske det var sant. Idag är teknikkombination patetisk i jämförelse med vad nyare bilar kan erbjuda. Växellådan anpassar sig efter körstilen men så rätt som det är vill den växla ner till trean i nedförsbackar eller så krävs rejält gas för att initiera en nedväxling t.ex. i en backe.

Läs mer