Biltester och provkörningar

mercedes-gls-test-sennbrink

Biltest: Mercedes-Benz GLS 350d – Drömbil för 1 076 900 kr

Mercedes GLS 350d kom att bli den absolut dyraste bil jag någonsin kört. Testbilen var rejält extrautrustad och nybilspriset var 1 076 900, alltså knappt 1,1 miljon kronor. För mig var detta belöningen efter 2,5 års hårt arbete med SUV-sajten.

Första intrycket: En massiv SUV. Lite mindre än vad jag föreställt mig. Fast inte liten. Förvånansvärt lättkörd trots storleken. Härligt bottendrag i dieselsexan.

Jag började med att köra genom några bostadsområden i nordöstra Stockholm. Körde genom Djursholm och upp mot Täby, innan färden gick västerut mot Västerås.

Den här testet var lite kortare än tidigare biltester. Jag hade tidigare fått låna bilar i en vecka, nu hade jag fem dagar med GLS och bortom det väntade fem dagar med GLE 400 Coupé. Därför blev första dagen även en testdag och inte bara en transport från Stockholm till Örebro.

En stor SUV som GLS faktiskt är tyckte jag krävde vardagligt testande. Med det menar jag att jag körde bilen som att jag ägde den. Vi var till soptippen, vi körde till IKEA och vi åkte på långresa till Tranås (40 mil tur och retur).

Den sista dagen med Mercedes GLS 350d innebar en resa till Stockholm. Där lämnade jag in nycklarna och fick ett knippe tillbaka. För på parkeringen runt hörnet stod Mercedes GLE 400 Coupé och väntade på mig!

Mercedes GLC: SUV-testad

Min baby online de senaste två åren har varit SUVTEST, ett webbmagasin med fokus på SUV:ar och crossovers. Eftersom jag nyligen blev trebarnsfar har det mesta fått stå åt sidan förutom familjen och betalande kunder. Därav bristen på blogginlägg här på BjornSennbrink.se och på SUVTEST-sajten under hösten.

November bjöd dock på ett par veckors SUV-testande som varit planerat för en längre tid. Mercedes lanserade sin nya kompakt-SUV under sommaren och hösten. Jag fick möjlighet att låna en välutrustad GLC i en vecka. Det blev en hel del bilkörning och resultatet börjar gå att skönja nu.

Sist jag provkörde en SUV var i augusti 2014 så det var verkligen på tiden att utöka erfarenheterna. Så ett stort tack till Mercedes Sverige som gav mig tillgång till en pressbil. Jag körde drygt 100 mil mån-fre och hade jag en halv miljon kronor att spendera skulle jag slå till direkt!

Billånet gav mig möjlighet att få komma ut och se mig omkring. Det är annars något som inte förekommer alltför ofta när privatbil saknas och endast stadsbuss erbjuds.

Jag körde till Pålsboda, Kilsmo, Brevens bruk, Vingåker och Katrineholm, Läppe samt Arboga. Det blev med andra ord en riktig långtur.

Detta är helt nödvändigt för att kunna bilda mig en bra uppfattning om hur bilen är att köra. Att ratta runt några timmar med en bilhandlares snålt utrustade demobil är inte alls samma sak som ett riktigt SUV-test.

Den här gången fick jag dessutom nytta av min nya Sony actionkamera, kamerastativet och sugproppsfästet. Det är en sak att filma med en iPhone och något helt annat att kunna montera upp en kamera som filmar i 1080p.

Sant att det blir en kraftig fish eye-effekt med en actionkamera. Det kan dock redigeras bort i iMovie senare, bara att croppa videoklippet en aning. Det som syns i kanterna på videon saknar även den skärpa som finns i mitten så att säga.

2009 Toyota Yaris

Vi har under några års tid getts möjligheten att låna en Toyota Yaris 1,33 VVT-i 5d ibland. Här redogör jag för hur väl denna Yaris fungerat med våra behov som småbarnsfamilj.

tl;dr – Toyota Yaris räcker gott. Den är snål på bensin. Bilen har OK utrymmen om du inte vill ta med en stor barnvagn eller fler än två väskor.

2009-toyota-yaris

En Yaris köper du som vill ha en smidig citybil eller en bil att pendla med till jobbet. Står du ut med bullret kommer Yaris att skänka mycket lycka till ditt bilägande.

Läs mer

Test: Toyota Avensis 1,8 CVT -11

2011 års modell av Toyota Avensis är en lagom familjebil. Kan du stå du ut med dålig förarstol och svampig styrning är Avensis värd att kolla närmare på om du söker alternativ till Volkswagen Passat, Honda Accord, Volvo V70 eller (beg.) Saab 9-5.

Jag har kört den aktuella Toyotan vid flera tillfällen på landsväg, motorväg, grusväg och i stadstrafk. En längre resa Örebro-Kolmården-Örebro har också legat till grund för den här köpguiden av en begagnad Toyota Avensis (2011 års modell).

Testbilens motor och växellåda
1,8 liters cylindervolym och 147 hästkrafter (ca 180 Nm i vridmoment) ut ur motorn via en steglös automatiskt växellåda (Multidrive S/CVT) är inte en racerbil. Den teknikkombinationen inbjuder snarare till lugnare körning. CVT-växellådan är dessutom en sak som kräver tillvänjning.

Läs mer

Provkörd: BMW X4 20d

BMW:s kampanj tillsammans med Barncancerfonden lockade mig till den lokale handlaren igår. BMW skänker 100 kr per provkörning och eftersom jag ville prova X4 passade det bra med lite bilkörning innan jobbet.

BMW X4 är en mindre version av den svulstiga BMW X6. Precis som storebror så är karossen formad som en coupé, med ett sluttande tak efter B-stolparna. Karossen vilar på en SUV-grund (SAV på BMW-språk) vilket ger X4 ett säreget utseende olikt någon annan bil på marknaden idag.

Läs mer

Provkörning: BMW 428 (-14)

Låg och bred. Hungrig front och följsam akter. BMW:s nya 4-serie är mer harmonisk och mer aggressiv än förra generationens coupé-modeller från den tyska premiumbiltillverkaren. På väg till kontoret idag tog jag svängen förbi Carlsson Bil i Örebro och provkörde två modeller.

BMW kör, precis som förra året, en kampanj nu i höst där de ger 100 kr per provkörning till Barncancerfonden. Förra året rattade jag en BMW X1 i ett helt dygn, idag fick jag köra BMW X4 och BMW 428 i en halvtimma vardera. Mina tankar kring nya BMW X4 kan du läsa på SUVTEST.se och här på BjornSennbrink.se fortsätter jag med 428:an, en redigt snabb och kompetent kärra för såväl snabba som komfortabla transporter.

Läs mer