Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

Där andra aktörer inom motorpressen valt att ha en bredd, att skriva om flera olika biltyper, valde jag att nischa mig mot SUV:ar och cross-overs, när jag nu för drygt fem år sen startade en liten motorblogg. Idag är SUVTEST fortfarande den enda (på svenska) till 100% mot SUV:ar nischade motorsajten.

Att nischa mig mot SUV:ar visade sig vara ett klokt beslut. Ford i USA har lagt ner personbilar för att satsa på SUV:ar. GM har också lagt ner tillverkningen av flera personbilsmodeller till förmån för SUV:ar och tyska VW har lyft fram SUV:en som biltyp i deras framtidsvisioner. SUVTEST har framtiden för sig. 

Read more
Mercedes-AMG GLC 63S

Våren 2017 hade jag Mercedes-AMG GLC 43 i en vecka. Det var och är en riktigt snabb SUV med plats för fem resande och lite bagage. Våren 2018 hade jag den värsta Mercedes GLC du kan köpa för pengar idag: 63S.

Mercedes-AMG GLC 63S lånades ut till mig av Mercedes-Benz Sverige. Det var en pressbil, en bil för motorjournalister och motorskribenter (jag) att låna, köra, testa och använda någorlunda fritt under en begränsad tidsperiod. För egen del hade jag bilen i 7 dygn.

Noll till 100 km/h på 3,8 sekunder är helt makalöst i en SUV. Det är några hundradelar långsammare än Ferrari F50! Och lika snabbt som en tidig Lamborghini Diablo. Och snabbare än Porsche Cayman GT4. Och snabbare är nya Ford Focus RS.

Read more

Mercedes-AMG GLC 43

Våren 2017 hade jag förmånen att få köra en riktig värsting till SUV: Mercedes-AMG GLC 43 Coupé!

V6 om tre liter. Biturbo. 367 hk. 520 Nm. 9-stegad automat med manuell växling. Noll till 100 km/h på 5 sekunder.

När jag våren 2016 fick möjlighet att testa Mercedes GLS för 1,1 miljon kronor tänkte jag: Det här är det värsta och det bästa. Vad gör en biltokig trebarnspappa i en lyxbil som kostar lika mycket som ett bra hus?!

Veckan efter det satt jag vid ratten i en Mercedes GLE 400 Coupé, som bara kostade 880-tusen, fast som bjöd på högre prestanda och riktigt bra offroad-kapacitet skulle det visa sig.

Och sen kom en lång tid när jag inte lånade pressbilar. Jag valde att trappa ner lite för att finna en bättre balans. Och så kom vintern och det började suga i biltest-tarmen.

Några månader senare tog jag en tidig buss till Stockholm, pendeltåg till Sollentuna och en taxi sista biten. Utanför anläggningen stod en tam, grå GLC 43 och bredvid den en riktigt tuff vit GLC 43. Jag fick den vita!

Jag hade läst och sett flera YouTube-klipp om hur det skulle råma gott ur piporna bak om kallstart skedde med sport plus aktiverat. Det valde jag såklart. Jag hade ingen videokamera redo just då så här kommer ett klipp från senare under testveckan. Notera skrotbilen intill i garaget:

Första kilometrarna med bilen var riktigt spännande. Adrenalinet flödade. Jag tog mig till slut ut ur Stockholm och körde en rejäl omväg hem den dagen.

Testveckan var fantastisk. Jag riktigt längtade efter den tidiga morgonen när jag kunde starta upp och skjutsa dottern till dagis. Det blev många onödiga turer och omvägar hem. Allt för att testa bilen så bra som möjligt såklart.

Varje gång mina barn ser en Mercedes idag och jag frågar vad det är för bilmärke, svarar de: Kör fortare pappa!

Jag tog såklart en sväng till Pålsboda. Jag visste att ytan bakom gamla Ekonomitryck skulle bli en bra inspelningsplats. Det kom förbi ett par med en hund men inga andra bilister som störde. En härlig vårkväll med solen i rätt position:

Bilen som sådan imponerade. Inte bara tack vare prestandan utan också för mångsidigheten. Trots det sluttande taket fick hela familjen plats. Och att de ville åka en omväg hem bara för att få höra fullgas-ljudet, det spelade ingen som helst roll.

mercedes-gls-test-sennbrink

Mercedes GLS 350d kom att bli den absolut dyraste bil jag någonsin kört. Testbilen var rejält extrautrustad och nybilspriset var 1 076 900, alltså knappt 1,1 miljon kronor. För mig var detta belöningen efter 2,5 års hårt arbete med SUV-sajten.

Första intrycket: En massiv SUV. Lite mindre än vad jag föreställt mig. Fast inte liten. Förvånansvärt lättkörd trots storleken. Härligt bottendrag i dieselsexan.

Jag började med att köra genom några bostadsområden i nordöstra Stockholm. Körde genom Djursholm och upp mot Täby, innan färden gick västerut mot Västerås.

Den här testet var lite kortare än tidigare biltester. Jag hade tidigare fått låna bilar i en vecka, nu hade jag fem dagar med GLS och bortom det väntade fem dagar med GLE 400 Coupé. Därför blev första dagen även en testdag och inte bara en transport från Stockholm till Örebro.

En stor SUV som GLS faktiskt är tyckte jag krävde vardagligt testande. Med det menar jag att jag körde bilen som att jag ägde den. Vi var till soptippen, vi körde till IKEA och vi åkte på långresa till Tranås (40 mil tur och retur).

Den sista dagen med Mercedes GLS 350d innebar en resa till Stockholm. Där lämnade jag in nycklarna och fick ett knippe tillbaka. För på parkeringen runt hörnet stod Mercedes GLE 400 Coupé och väntade på mig!

Mercedes-Benz GLC 220d

Min baby online de senaste två åren har varit SUVTEST, ett webbmagasin med fokus på SUV:ar och crossovers. Eftersom jag nyligen blev trebarnsfar har det mesta fått stå åt sidan förutom familjen och betalande kunder. Därav bristen på blogginlägg här på BjornSennbrink.se och på SUVTEST-sajten under hösten.

November 2015 bjöd dock på ett par veckors SUV-testande som varit planerat en längre tid. Mercedes lanserade sin nya kompakt-SUV under sommaren och hösten. Jag fick möjlighet att låna en GLC i en vecka. Det blev en hel del bilkörning och resultatet börjar gå att skönja nu och då syftar jag inte bara på leran längs karossidorna…

Read more