Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

Alfa Romeo Stelvio

Jag har provkört nya Alfa Romeo Stelvio – Snygg SUV med ett tveksamt förflutet

Alfa Romeo Stelvio är en crossover-SUV från Italien och en Fiat Chrysler Automobiles-produkt. Redan här ringer varningsklockorna så att jag blir lomhörd. Fast jag ska inte låta förutfattade meningar ligga i vägen för en subjektiv tolkning av denna nya SUV. Nu kör vi!

Disclaimer: Bilen jag körde var en demobil. Jag hade lämnat in min svensktillverkade bil på verkstaden och slog ihjäl lite tid med att köra Stelvio. Det är alltså inte en pressbil jag fått låna, som så vanligt med andra bilar jag testat de senaste åren.

Alfa Romeo Stelvio: Körning

För att starta bilen trycker du på startknappen. Den sitter på ratten! Grå här, röd i mer motorstarka versioner.

Bilen har en fyra, diesel, ca 210 hk, automat, fyrhjulsdrift.

Läs mer

mercedes-gls-test-sennbrink

Biltest: Mercedes-Benz GLS 350d – Drömbil för 1 076 900 kr

Mercedes GLS 350d kom att bli den absolut dyraste bil jag någonsin kört. Testbilen var rejält extrautrustad och nybilspriset var 1 076 900, alltså knappt 1,1 miljon kronor. För mig var detta belöningen efter 2,5 års hårt arbete med SUV-sajten.

Första intrycket: En massiv SUV. Lite mindre än vad jag föreställt mig. Fast inte liten. Förvånansvärt lättkörd trots storleken. Härligt bottendrag i dieselsexan.

Jag började med att köra genom några bostadsområden i nordöstra Stockholm. Körde genom Djursholm och upp mot Täby, innan färden gick västerut mot Västerås.

Den här testet var lite kortare än tidigare biltester. Jag hade tidigare fått låna bilar i en vecka, nu hade jag fem dagar med GLS och bortom det väntade fem dagar med GLE 400 Coupé. Därför blev första dagen även en testdag och inte bara en transport från Stockholm till Örebro.

En stor SUV som GLS faktiskt är tyckte jag krävde vardagligt testande. Med det menar jag att jag körde bilen som att jag ägde den. Vi var till soptippen, vi körde till IKEA och vi åkte på långresa till Tranås (40 mil tur och retur).

Den sista dagen med Mercedes GLS 350d innebar en resa till Stockholm. Där lämnade jag in nycklarna och fick ett knippe tillbaka. För på parkeringen runt hörnet stod Mercedes GLE 400 Coupé och väntade på mig!