Case: SUVTEST – Innehåll

SUVTEST är namnet på min motorsajt där jag skriver om fordon i det populära SUV-segmentet. Jag startade sajten hösten 2013 och den är idag ett webbmagasin som rankar sinnessjukt bra på Google. Ofta före de större aktörerna.

SUVTEST är en produkt av biltestande jag gjorde våren och sommaren 2013 för en annan aktör. Bilarna kom till mig via andra, något som ändrades 2014 när jag själv tog kontakt med bilhandlare och generalagenter.

Det ska sägas att det har krävts många hundra timmars jobb för att komma dit jag är idag. Har du kontakter kan det gå snabbare, är du som jag en örebroare på långt avstånd från Stockholm och pressbilarna är det förenat med mer väntetid och högre kostnader att driva en motorsajt som inte bara skriver nyheter.

Besökare till min motorsajt kommer oftast till dessa sidor:
1) Gumball 2015-texten.
Att det finns en text om Gumball på SUV-sajten var ett strategiskt val. Jag ville nå ut till motorintresserade och berätta om min SUV-sajt. Texten fanns från början på BjornSennbrink.se och flyttades lagom till att Gumball skulle starta. Jag hade redan innan flytten flera toppositioner på Google och trafiken kom. Just nu finns drygt 19,000 sidvisningar kopplade till den texten.

2) Mercedes GLK-texten.
Jag hade den här bilen i några timmar en vårdag 2014 då jag fotade samt filmade bilen helt kort. Jag hade parkerat strax söder om Hallsberg efter att ha kört runt i Sydnärke på kurviga vägar. Videoklippet fick snabbt tusentals visningar och har i skrivande stund fler än 7,500 visningar.

Att GLK-texten fortsätter att få trafik beror som jag ser det på att SUV-texternas livslängd sträcker sig över flera år. Först är texten aktuell när bilen är ny eller bara funnits ett tag. Texten förbli senare aktuell eftersom bilarna blir begagnade. Köpare av begagnade bilar vill läsa om vad motorjournalisterna tyckte när bilen var ny. Med tanke på det är det värt att investera i produktion nu eftersom livslängden är så lång.

3) Bästa SUV:en-texten.
Den här artikeln listar de vanligaste SUV:arna som du kan köpa för 100K. Att jag adderade ett belopp berodde på att jag såg hur SUVTEST visades för sökningar (Search Console) där belopp ingick. Konkurrensen för den här texten är primärt en artikel hos Expressen som skriver på ett liknande vis. Expressen prioriterar dock sid- och annonsvisningar varför min långa text på en enda sida rankar bättre, kan jag tro.

4) Outlander-texten från 2013.
En av de första bilarna som jag testade har genom åren dragit till sig massor av trafik. Såg du skämtet där? Hur som helst, det här är en text som jag redigerat om och om igen. Jag märkte att jag rankade för Mitsubishi själva och det funderade som en morot att bibehålla positionen. Tyvärr stod sig inte texten i det långa loppet. Att testa och skriva om en enda bil när andra har mångdubbelt antal artiklar om samma fordon bidrog till att jag förlorade. Å andra sidan hade jag väldigt roligt med såväl bilen som med texten efteråt.

Att skriva om bilar på SUVTEST skiljer sig inte jättemycket mot hur jag arbetat på Zanzibar-sajten. Jag skrev där att Zanzibar har två regioner som ska finnas med i varje artikel. Läs på slutet i den bloggposten för en förklaring. På ett liknande vis är det att skriva om bilar. Först finns nyhetens behag, prestanda, siffror osv. Senare kommer det praktiska och även det känslomässiga.

Precis som med Zanzibar-resor så är bilköp en stor investering. Då vill du förmodligen känna att du köper rätt bil, du vill inte slanta tusenlappar för något som riskerar att göra dig besviken. Det är som mina texter kommer in i bilden. Det finns ett behov av att läsa vad oberoende recensenter anser och ansett. Det är därför du besöker TripAdvisor och kollar alla omdömen innan du bokar ditt hotell på Zanzibar.

OBS: Jag jobbar inte för bilindustrin, jag får inte betalt av bilindustrin för att testa bilar och det finns ingen som bestämmer vad jag ska publicera. Tycker jag att Chevrolet Captiva är dynga skriver jag det. Det finns tillräckligt med andra så kallade motorjournalister som skriver inställsamt. Det blir bara trist att läsa. Hos mig får du Zero Bullshit när det kommer till SUV-tester.