Provkörning: BMW 428 (-14)

Låg och bred. Hungrig front och följsam akter. BMW:s nya 4-serie är mer harmonisk och mer aggressiv än förra generationens coupé-modeller från den tyska premiumbiltillverkaren. På väg till kontoret idag tog jag svängen förbi Carlsson Bil i Örebro och provkörde två modeller.

BMW kör, precis som förra året, en kampanj nu i höst där de ger 100 kr per provkörning till Barncancerfonden. Förra året rattade jag en BMW X1 i ett helt dygn, idag fick jag köra BMW X4 och BMW 428 i en halvtimma vardera. Mina tankar kring nya BMW X4 kan du läsa på SUVTEST.se och här på BjornSennbrink.se fortsätter jag med 428:an, en redigt snabb och kompetent kärra för såväl snabba som komfortabla transporter.

BMW 4-serien är snygg när den står stilla. Det är ett gott betyg. Frontens lyktor är lagom stora, inte så tjocka som på 1-serien utan mer i linje med vad du finner på t.ex. 5-serien. Ovanför dimljusen fram är ett liggande ”L” skulpterat. Frontspoilern består av till synes tre distinkta formationer och är tilltalande att vila ögonen på. Den vassa framtoningen längst ner i fronten förstärker även bilens karaktärsdrag som sportig och kompetent.

BMW 428

BMW 428

På framskärmen, mellan främre hjulhuset och dörren sitter ett prydligt M-emblem ovanför en urgröpning i skärmen. Strax ovanför M-emblemet löper ett karossveck bakåt, förbi dörrhandtaget och över i baklyktans glas. Rakt bakifrån påminner 435:an om BMW:s större 5- och 6-serier. Ett dubbelpipigt utblås bjuder på skönsång för både förare och andra trafikanter när gaspedalen pressas mot golvet.

Körmässigt är BMW 428 en dubbelnatur. Tack vare det ställbara chassit går det att välja mellan komfortabel gång och ett mycket mer sportigt (hårdare) uppförande på vägen. Jag uppskattade möjlighet att kunna växla mellan dessa inställningar. När det gick undan på 2+1-vägen var bilen hårt dämpad och på grusvägen valde jag Comfort-läget. Vid rödljusen valde jag Sport+ såklart, var ju tvungen att känna på även detta.

BMW 428 har en bensinmotor och en 8-stegad automatisk växellåda. Hästkraftantalet är 245 st vid 5000-6500 varv och vridmomentet ligger 350 mellan 1250 och 4800 varv. Den teknikkombination tillsammans med körställningen och vissa inredningsdetaljer förde mina tankar till gamla BMW 850.

Prestandamässigt är dagens modell helt i par med vad en 300 hästars V12:a levererade för 25 år sen. Utseendemässigt står BMW 8-serien fortfarande ut från alla modeller som BMW producerat, 4-serien är helt enkelt en modell som liknar de andra modellerna från BMW på gott och ont.

Noll till 100 km/h ska enligt broschyren klaras av på strax under sex sekunder och jag betvivlar inte detta. Bilen ger ifrån sig ett härligt ljud när varvtalen stiger och de snabba växlingarna sker klockrent. Det är inga som helst problem att ta upp bilen i höga hastigheter och vid körning i 70-110 km/h får du passa dig, bilen rullar på så smidigt att det är lätt att köra alldeles för fort. För extra schvung vid omkörningar kan du använda paddlarna och växla ner till femman eller fyran. Om du växlar ner och fortsätter med samma gaspådrag återgår växellådan automatiskt till en högre (automatisk) växel.

För alla fakta om bilen, besök http://biluppgifter.se/fordon/noc543