Björn köper kläder – Suverän kundservice på MQ

När jag en gång i tiden gick i gymnasiet skrev jag ett specialarbete om Hugo Boss. På den tiden var det inte alla förunnat att ha en bärbar dator, men si det hade jag. Mitt specialarbete blev grymt bra och tack vare mycket hjälp från Joakim P i Örebro lärde jag mig massvis om Hugo Boss-kollektionerna.

Precis som tusentals andra var jag som yngre helt såld på märkeskläder. Jag minns fortfarande hur Daniel (inte jag) en gång kom till skolan i nya kläder och hur han med ett leende vek undan sin nya jacka och blottade Peak Performance-loggan. Jag minns också hur de märkestrogna noterade att jag en dag hade Levi´s och Peak Performance på mig, visserligen andra-sorteringen men ändå. Jag köpte även en Ralph Lauren-pullover innan jag gav upp den fejkade märkesjakten på klädfronten.

De senaste tio åren har jag haft en usel garderob. När jag jobbade hade jag skjorta och finbyxor, hemma blev det jeans och t-shirt samt en pullover. På skofronten har det varit något av ett mellanting. Jag hade skyddsskor på sista jobbet och gavs möjlighet att bära andra skor om jag betalade dessa själv. Det blev ett par svarta Reebok som jag bar tills de var slut. Då köpte jag två par nya för en femhundring. Alltså inga stora utgifter när det kommer till kläder.

Att jag idag inte gärna betalar massor av pengar för kläder beror på flera saker. Dels så rör jag mig inte i kretsar där märkeskläder anses viktigt, jag lägger pengar på annat och jag är helt skadad efter att ha befunnit mig nära grossistleden i flera år. Två eller tre gånger inköpspriset är inte ett ovanligt prispåslag och sen tillkommer momsen när vi köper som privatpersoner. Mycket pengar blir det och med två barn hemma finns det inte på kartan att jag försakar något i deras liv bara för att jag ska kunna bära dyra kläder.

När jag handlar kläder är det viktigt att mixen av kvalitet och service blir rätt. Igår var jag i Marieberg-gallerian utanför Örebro med målet att införskaffa mig ett par svarta finbyxor och en svart skjorta. Min fru tipsade mig om att Klädjätten hade utförsäljning. Jag gick in där och provade åtta par byxor för att få grepp om storlekarna som passar mig. Jag blev mer och mer förvirrad vilket slutade med att jag istället försökte mig på ett säkert kort: Dressmann.

Lagom priser, bra med storlekar och okej service var tidigare min upplevelse av Dressmann. Jag var igår på förmiddagen den enda kunden i butiken men personalen hade inte tid att ta kontakt med mig. Att möta min blick och hälsa, är det svårt eller? Jag kikade på några plagg men utebliven service gjorde att jag gick in på MQ istället.

Jag gick fram till tjejen i kassan och bad om hjälp. Jag hade ingen lust att vänta på att kanske eller kanske inte få frågan om jag ville ha hjälp. Jag förklarade vad jag behövde, till vilka ändamål, pekade på min konsultmage och berättade om tyget på kavajen jag har hemma. Jag fick ett par grövre byxor som satt bra under magen och som satt bra över benen.

Under tiden som jag provade kom tjejen till provrummet med tre andra par byxor som jag provade. Suverän service, och att köpa skjortan på MQ kändes inte längre så avlägset. Jag betalade 1200 kr för byxorna och skjortan, tackade för bra service samt gick ut till bilen.

På vägen ut funderade jag på de inte-så-vidare-kontaktsökande ungtupparna på Dressmann och de fyra fnittrande kvinnorna på Klädjätten. Är det så att service inte ingår vid köp av lågt prissatta kläder? Har Dressmann förvandlats från det personliga i det stora, till det stora och anonyma? Är det viktigare att skoja med kollegorna än att söka kundkontakt när du jobbar på en klädjätte?

Om jag ser till mig själv och mitt erbjudande till mina kunder så befinner jag mig mellan MQ och Dressmann för det mesta. De produkter jag säljer säljs också av andra, större och likvärdiga i storlek som min egen konsultfirma. Av någon konstig anledning har jag väldigt många kunder i Stockholm. Borde inte utbudet vara bredare där? Vad är det som får företag i Stockholm att välja en Örebro-baserad leverantör?

De kunder som jag haft chansen att prata djupare med kring detta säger att de uppskattar mitt sätt att arbeta. Jag är rättfram, saklig och pedagogisk. Jag är inte billigast men jag är flexibel. Jag är inte allvetande men jag behöver samtidigt inte ta betalt för tjänster som mina kunder inte behöver. De som köper mina tjänster får personlig service, de slipper påstridiga säljare och de får vad det betalar för.

När jag handlade på MQ fick jag betala mer än om jag skulle ha köpa liknande plagg på Dressmann. Jämfört med Klädjätten så var MQ mer än fem gånger så dyrt. Min upplevelse är dock att MQ klarade av att leverera vad jag förväntade mig. De var dyrast men jag tror att kläderna jag köpte på MQ är kläder som jag kommer att ha glädje av i högre grad än kläder som jag (inte) köpt till ett lägre pris av någon annan.