Mercedes-AMG GLC 63S

Våren 2017 hade jag Mercedes-AMG GLC 43 i en vecka. Det var och är en riktigt snabb SUV med plats för fem resande och lite bagage. Våren 2018 hade jag den värsta Mercedes GLC du kan köpa för pengar idag: 63S.

Mercedes-AMG GLC 63S lånades ut till mig av Mercedes-Benz Sverige. Det var en pressbil, en bil för motorjournalister och motorskribenter (jag) att låna, köra, testa och använda någorlunda fritt under en begränsad tidsperiod. För egen del hade jag bilen i 7 dygn.

Noll till 100 km/h på 3,8 sekunder är helt makalöst i en SUV. Det är några hundradelar långsammare än Ferrari F50! Och lika snabbt som en tidig Lamborghini Diablo. Och snabbare än Porsche Cayman GT4. Och snabbare är nya Ford Focus RS.

Race Mode aktiverat. Fritt på vägen framåt. Vänsterfoten på bromsen. Högerfoten på gaspedalen. Höger handen redo att växla upp med paddeln på ratten. Ready, set, go!

En kort fördröjning föregår explosionen. Bilen sätter sig på baken. Nosen pekar uppåt. Fyrhjulsdriften greppar tag om asfalten och slungar SUV:en mot evigheten. V8-motorn med biturbos vrålar som besatt. 510 hk och 700 Nm gör sitt jobb med bravur.

Om du inte släpper av på takten nås 200 km/h (ej testat) på under 20 sekunder. Det är makalöst. Helt sjukt snabbt!

Att få köra så här extremt snabba bilar är overkligt. Ja, jag har jobbat mig mot det här målet under fem år tid. Ja, en del generalagenter är mer generösa än andra. Ja, det känns speciellt. Fast nej, jag saknar inte bilen. Det senare kommer jag att utveckla i mina framtida texter om bilen.

Explosiv och massiv i upplevelse, samtidigt hopplöst omodern och sanslöst dyr samt inte helt övertygande kvalitet.

Men vad spelar det för roll egentligen när du kör ifrån allt förutom supersportbilar?!

SUVTEST.se och CarTestr-kanalen på YouTube kommer det under våren och försommaren 2018 att publiceras material från testet av Mercedes-AMG GLC 63S Coupé 4MATIC+. Du kan redan nu (april 2018) se flertalet bilder av bilen på https://www.instagram.com/suvtestr/