mercedes-gls-test-sennbrink

Mercedes GLS 350d kom att bli den absolut dyraste bil jag någonsin kört. Testbilen var rejält extrautrustad och nybilspriset var 1 076 900, alltså knappt 1,1 miljon kronor. För mig var detta belöningen efter 2,5 års hårt arbete med SUV-sajten.

Första intrycket: En massiv SUV. Lite mindre än vad jag föreställt mig. Fast inte liten. Förvånansvärt lättkörd trots storleken. Härligt bottendrag i dieselsexan.

Jag började med att köra genom några bostadsområden i nordöstra Stockholm. Körde genom Djursholm och upp mot Täby, innan färden gick västerut mot Västerås.

Den här testet var lite kortare än tidigare biltester. Jag hade tidigare fått låna bilar i en vecka, nu hade jag fem dagar med GLS och bortom det väntade fem dagar med GLE 400 Coupé. Därför blev första dagen även en testdag och inte bara en transport från Stockholm till Örebro.

En stor SUV som GLS faktiskt är tyckte jag krävde vardagligt testande. Med det menar jag att jag körde bilen som att jag ägde den. Vi var till soptippen, vi körde till IKEA och vi åkte på långresa till Tranås (40 mil tur och retur).

Den sista dagen med Mercedes GLS 350d innebar en resa till Stockholm. Där lämnade jag in nycklarna och fick ett knippe tillbaka. För på parkeringen runt hörnet stod Mercedes GLE 400 Coupé och väntade på mig!