Tankar har funnit genom åren…kring att sälja SUVTEST. Jag vet inte vem som skulle kunna vara köpare. Kanske en reklambyrå med generalagenter som kunder. Eller en större koncern i bilhandlarledet som ser chansen att bygga vidare på en inarbetad domän för t.ex. content marketing bortom reklammaterialet som generalagenterna levererar.

Ett stort aber är dock kopplingen mellan SUVTEST och Herr Sennbrink, den kopplingen är svår att ta bort och därför ser jag helst att jag följer med på köpet så att säga, vid en eventuell försäljning. 

Så..vad är SUVTEST?

Det är en motorsajt, ett webbmagasin, eller kanske rent bara en liten blogg. Den lilla bloggen konkurrerar dock på Googles-förstasida med traditionell motorpress och andra kanaler för distribution av tyckande om bilmodeller.

SUVTEST är en smal sajt nischad mot SUV-segmentet. Det är i skrivande stund bara Ferrari som inte har en SUV i sitt modellprogram. Det är ett segment som äter upp personbilarna så pass att Ford lagt ner vissa modeller för att satsa mer på SUV:ar och pickuper (som säljer som smör i solsken i USA).

Så..varför sälja SUVTEST?

Livet har sin vändningar. 2018 fanns det små möjligheter att fortsätta testa bilar. Planen fanns i början av året att testa fler än den enda Mercedes som provades i april 2018. Den i sig var väldigt speciell, sett till pris och prestanda. Lite av en avslutning för egen del. Jag slutade(?) med en SUV som är snabbare än Ferrari F40.

Trenden inom bilvärlden är dessutom att fler hybrider och elbilar kommer ut på marknaden. För att testa en elbil krävs en investering för att kunna ladda testbilarna. Att parkera testbilen på torget över natten känns sisådär och att ladda utan trefas bör man kanske undvika. 

Hur som helst. SUVTEST drar fortfarande relativt många besökare. Det är inte Aftonbladet men ca 10 000 besökare i månaden är långt mer än vad jag kunde tro när sajten startades hösten 2013. 

Det känns nästan lite vemodigt att sälja. Samtidigt finns det investeringar på önskelistan som jag skulle komma närmare med mer kapital på fickan. SUVTEST kan vara en bra investering för den köpare som har kontakterna och möjligheterna att utöka samt finna nya finansieringsmöjligheter. Ingen kommer att sluta tillverka SUV:ar inom en snar framtid och få kommer sluta söka online efter kunskap om nya eller begagnade SUV:ar.

Så..vad kostar SUVTEST?

Jag gjorde en analys på Domainstats nyligen som berättade att domänen är värd 40 000 kr och att domänen+innehållet har ett värde på 187 000 kr. Det för mig belopp som faller i nederkant för vad jag skulle sälja för.

Det här är alltså inte en sajt som kommer att gå för en liten slant. Jag är inte korkad, det finns potential att utöka och därmed locka till sig nya former av annonssamarbeten. SUVTEST är alltså till salu. Vill du komma med ett seriöst bud, börjar vi med mejlkontakt: konsult@sennbrink.se (Sennbrink Kommunikation).