8 månader som anställd digital marknadsförare, efter att ha varit leverantör/konsult

Digital marknadsförare Björn Sennbrink

Nu har det gått drygt åtta månader sen jag blev anställd som digital marknadsförare. Det har varit väldigt lärorikt att få praktisera mitt kunnande i rollen som anställd snarare än som företagare.

Här delar jag med mig av några saker som jag funnit intressanta och som jag tror du kan ha nytta av om du befinner dig i gränslandet mellan konsult och anställd.

  1. Det första som ”drabbade” mig var att jag slapp ansöka om jobbet. Det var en sömlös övergång från leverantör till anställd. Detta tack vare att jag och min arbetsgivare jobbat tillsammans i över ett år. Underskatta inte betydelsen av goda relationer till potentiella framtida arbetsgivare.
  2. Det andra som förändrades var att jag fick överge Mac för att arbeta med PC. Det tog säkert två-tre arbetspass innan jag hade vant mig vid ett trögare system.
  3. Det tredje som blev en ny upplevelse blev min nya arbetsplats. När jag var hyresgäst en trappa upp hade jag mitt eget rum. Nu fick jag dela med kollegor och kunder. Det var bra eftersom det var lätt att få svar på frågor. Samtidigt kände jag mig väldigt exponerad och saknade mitt krypin.
  4. Det fjärde som blev annorlunda när jag blev anställd var att jag begränsades. Innan kunde jag få veta en hel del och få jobba med flera områden. Med min anställning avgränsades jag.
  5. Den femte skillnaden mellan rollen som leverantör och att vara anställd blev min känsla för företaget. Ja visst, jag vårdade synen på företaget även som konsult. Skillnaden blev att ”jag” blev ”vi”, även om jag fortfarande säger ”ni” eller ”er” i samspråk med ägare/arbetsgivare.

Det innebar alltså en rad förändringar, att gå från konsult till anställd. En del av förändringarna lever inte kvar nu åtta månader senare. En del förändringar är fortfarande något som jag jobbar med. Dock inte PC eftersom jag började jobba på distans (jobba hemma) när tjänsten tillät det.