Test: Toyota Avensis 1,8 CVT -11

Knappar och reglage sitter som sig bör där du kan förvänta dig. Jag blev lite förvånad när jag såg hur flera knappar följt med över från den tidigare generationen. Här var kvalitén dessutom mer jämn och inte uppdelad som på Toyota RAV4, där den senare har ett modernt snitt upptill och det gamla dolt längre ner på panelerna. Det fungerar men det hade inte skadat med aningen mer känsla i knapparna. Fast å andra sidan marknadsförs inte Avensis som en så kallad premiumbil.

Utrymmen
Jag med mina 190 cm och 100 kg fick plats vilket även de övriga resande verkade göra. Med tonade rutor blir det lite småmysigt i det ganska så rymliga baksätet. Det är ingen Skoda Superb men du behöver inte lida om du inte är alltför långbent. Bagageutrymme i par med förra modellen, djupt och lättlastat.

Belysning
Halogenlampor, halvljusautomatik, dimljus. LED-DRL fram saknas. Bakljus i LED-utförande, skulle kunna vara skarpare.

Sammanfattning
Toyota Avensis är en bra bruksbil. Det är en bil som gör det den ska med japansk finess. Utseendemässigt är den inget monster och fronten är så där lagom snofsig utan att se riktigt elak ut. Minus för att förarstolen var i minsta laget och för att träsmaken infann sig redan efter 10 mil. CVT-lådan kräver tillvänjning och när du lär dig hantera den med rattpaddlarna samt köra med farthållaren blir långresan mer behaglig.

2011 Toyota Avensis

2011 Toyota Avensis

Den bil som Toyota säljer som ny Avensis 2015 bygger på en modell som kom 2009 och som ansiktslyfts ett par gånger sen dess. Avensis som du kan köpa ny idag är alltså den tredje generationens Avensis som kom ut på marknaden för mer än sex år sedan. Det är på gränsen till underkänt för Toyota och doftar Saab lång väg (sälja gammal skåpmat som nytt). Vill du köra en nyare Toyota i en liknande prisklass rekommenderas att du kollar på t.ex. RAV4.