2009 Toyota Yaris

Barn i bilen
Vi hade vårt babyskydd Akta Graco Logico S HP monterad höger bak och jämte det fanns det gott om plats för min fru Josefin.

Det fanns även dugligt med plats på golvet och eftersom bilen är framhjulsdriven finns ingen hög kardantunnel att brottas med. Att vi dragit fram främre passagerarstolen bidrog säkert till den luftiga känslan även bak.

Vi har även kört bilen med babyskyddet fram, med airbagen avstängd såklart. Jag som är lång ser utan problem i den högra ytterbackspegeln. Kortare personer kommer förmodligen inte att se något alls. En extraspegel med sugpropp uppe i vindrutan eller utanpå bilen är ett måste för kortväxta.

Att ha babyskyddet fram och bilbarnstolen (bakåtvänd) höger bak fungerar riktigt bra. Babyskyddet som vi använder sitter dock fast på ett underrede med ett T-ben mot golvet. Det benet äter tyvärr upp en yta som lämpar sig för ett par ryggsäckar vid längre bilturer.

Komfort
Toyota Yaris är en stötig historia. Även om du har 15-tumsfälgar så lider bilen av en fjädringskomfort i par med en Volkswagen Golf av 1979 års modell.

2009-toyota-yaris-17-tum

Sommarhjulen på den lånade bilen är modiga 17 tum med 205/40-däck. Det ser jättetufft ut men komforten blir lidande. Vägbulor måste passeras med försiktighet och på gropig grusväg känns bilen stum. Fast det är coolt med stora fälgar på en liten bil, eller hur?

Inredning
Även om inredningen är väldigt plastig känns den någorlunda väl ihopskruvad. Det här är ingen lyxbil och det hade inte skadat med något mjukare material för armstödet på förardörren. Fördelen är att materialet är lätt att hålla rent.

Lastutrymmet
Bagageutrymmet är ett skämt som på sin höjd rymmer en normalstor kabinväska, två kassar och ett par filtar. Visst går det att fälla ryggstöden bak för mer lastutrymme men hur kul är det, med en snöig barnvagn alldeles inpå dottern i baksätet? Och var ska jag placera frugan då?

Sammanfattning
Den Yaris som vi körde anser vi vara lagom för personer utan barn och för personer som söker en smidig bil för stadstrafik. Den manuella sexväxlade lådan är lättjobbad även om lägena sitter lite tätt. En automatlåda tror vi skulle höja komforten ytterligare ett snäpp. Även om prestandan blir sämre med automat så kommer du ifrån det ständiga växlandet. Att prestandan ev. blir sämre spelar inte så stor roll eftersom motorn tillsammans med en manuell låda är tämligen sävlig ändå. Utrymmena är OK för ett par-tre fullvuxna resande men eftersom bagaget är så litet duger inte bilen till annat än kortare resor. Ekonomin är OK med snittförbrukning på strax över halvlitern och Stop & go-systemet hjälper säkert till, även om det inte fungerar när det är riktigt kallt utomhus.