2009 Toyota Yaris

Vi har under några års tid getts möjligheten att låna en Toyota Yaris 1,33 VVT-i 5d ibland. Här redogör jag för hur väl denna Yaris fungerat med våra behov som småbarnsfamilj.

tl;dr – Toyota Yaris räcker gott. Den är snål på bensin. Bilen har OK utrymmen om du inte vill ta med en stor barnvagn eller fler än två väskor.

2009-toyota-yaris

En Yaris köper du som vill ha en smidig citybil eller en bil att pendla med till jobbet. Står du ut med bullret kommer Yaris att skänka mycket lycka till ditt bilägande.

Teknik och prestanda
100 hästkrafter vid 6000 rpm och 132 Nm med 4200 varv är samma sak som ”lagom” eller på gränsen till undermotoriserad. Sex växlar framåt, manuellt eller automatiskt står till buds i Yaris.

Det hade inte skadat med ännu bättre kraft vid låga varv, en dieselspis med turbo hade suttit som en smäck. Omkörningar kan du glömma om det inte är en traktor eller ett fordon som kör märkbart långsammare än vad du gör.

Utrymmen
Jag (Björn) är ca 190 cm lång och väger duktiga 100 kg (tacka hemlevererad pizza för det). Jag har inga problem att äntra eller lämna bilen och sitter jag någorlunda upprätt så finns det plats kvar bakom förarstolen för min frus korta ben.

Benutrymmet för mig som förare är luftigt och även om pedalerna sitter tätt så kan jag med grova vinterkängor köra bekvämt i både stadstrafik och på landsväg.

2009-toyota-yaris-interior

Sittpositionen är högre än i t.ex. Toyota Avensis, mer minibusslikt. Vindrutan är stor men trots att jag sitter högt ser jag inte var bilen slutar. Fronten är t.ex. inte lika kort som på första generationens Mercedes A-klass.

Passagerarstolen fram har samma manuella inställningsmöjligheter som förarstolen och benutrymmet räcker gott, både på bredden och längden. Men har du ett babyskydd höger bak kan både sittställningen och benutrymmet höger fram bli lidande. Vi använde passagerarutrymmet fram för förvaring av barnstolen (IKEAs vita för köket).

Baksätet åtnjuter inte riktigt samma smidiga och luftiga insteg som förarplatsen. Tröskeln är hög och en 44:a (en sko) måste vinklas för att kunna passera urgröpningen mellan B-stolpen och baksätets dyna. Väl på plats är det dock samma hög sittposition som fram och jag som är 190 kan sånär sitta helt upprätt i baksätet.

Bak är sittpositionen som sagt väldigt upprätt med en lätt känsla av att sitta på en köksstol. Detta gör att även långa sitter ok, med benen liksom dinglandes ner mot golvet. Bredden är även den OK, med gott om plats för två vuxna. Tre stycken ställbara nackstöd höjer säkerheten på bekostnad av bakåtsikten.