KLASSIKER: Mercedes-Benz 600 SEL från tidigt 1990-tal är en unik upplevelse

Mercedes 600 SEL

Nu är det bara några år kvar innan du kan köra runt i en skattebefriad Mercedes S-klass med potent V12:a under huven. Jag talar om W140-karossen, bjässen för sin tid som trots sin ålder fortfarande inger ett visst förtroende på vägen. Särskilt om du kör en 600 som du lär dig mer om idag:

En arbetsgivare till undertecknad var ett riktigt bilfreak. Han köpte t.ex. en BMW 850 för att köra som vinterbil i veckopendlingen mellan Örebro och Uppsala. Han hade en 600 SEL som pendlarbil på sommaren och den körde jag många hundra mil.

Idag är en S-klass från 1992 på gränsen till veteranbil och prestandamässigt har den inte en chans mot såväl mindre som större bilar. Men få når upp till samma känsla som en 600 SEL bjuder på vid körning.

Kassaskåpsdörrar öppnar upp till ett hav av benhård plast, glansig läderklädsel och träpaneler. På plats i förarstolen sitter du väldigt nära A-stolpen. Det är inte ett problem eftersom motorhuven framför dig nästan är i par med den hos en nyare Ford Mustang.

Bilen vrids igång med en susning. Du petar i drive som om du rörde med en kniv i smält smör. Den stora rattens servoassistans gör att du kan ändra riktning med bara ett par fingrar. Bilen är oerhört följsam och visst känns du att du rattar vad som närmast kan liknas vid en pråm. Men det gör inget.

Ut på vägen och högerfoten i botten. En sekunds tvekan innan V12 ryter till som ett lejon och kastar dig upp till 100 km/h på 6,5-7 sekunder. Inte illa pinkat för en gammal veteranbil.

Ja, bilen är ofantlig törstig när du använder dess fulla knippe av resurser och det är klurigt minst sagt att köra bilen på mindre än 1 liter per mil. Fast vad gör det, en veteranbil kör du inte varje dag.

Dina passagerare, särskilt de i baksätet, kan bortom fullgasaccelerationerna njuta av en behaglig färd. Gupp sväljs obemärkt och även om det inte gungar som i en jänkare är komforten mycket hög. Faktum är att bara dagens Mercedes GLS och dess jämlikar med luftfjädring kommer upp i samma komfortnivå.

SEL i modellbeteckningen avslöjar att bilen har ett något längre avstånd mellan hjulaxlarna. Det gör att benutrymmet i baksätet är på samma längd som det i en Skoda Superb.

Går du i tankarna om att köpa en ståndsmässig glidare inför sommaren är en W140 Mercedes S-klass mycket bil för pengarna. Så länge den inte körts sönder vill säga. Priser från strax under 100 000 kr till mer än det dubbla för riktigt fina lågmilade bilar.

Kaross
Det här är en kärra som har en kaross värd ett eget stycke. Bilen har en uppsyn i stil med en val och när den långa motorhuven är slut kommer kupén. Bakdelen är tämligen kort och designen är direkt ful i profil, det hade inte skadat med en halvmeter längre bakdel. Snett framifrån är bilen kaxig, särskilt med det flera decimeter långa avståndet från främre hjulhus bakkant till framdörren. Karossen har en markerad linje/list som löper runt hela bilen, ovanpå stötfångarna fram och bak. Baken är avhuggen och inte särskilt graciös. Där tycker jag att W220 är snyggare med sin diagonala skärning av bakljusen, framåt och ner mot stötfångaren.

Kupén
Ombonad och tyst. Det är tjocka och gedigna material överallt. Kassaskåpsdörrar och svulstiga skinnbeklädda stolar (fram). Ratten sitter tämligen nära vindrutan precis som i E-klassen som kom i slutet av 1990-talet och i W124 för den delen också.

Det är faktiskt ganska vilsamt och ger ingen känsla av att sitta i ena hörnet, som i en Land Rover eller Mitsubishi Pajero. Den långa motorhuven gör förmodligen sitt för att skapa den ombonade känslan.

Teknik
Bilen jag kört har en V12:a kopplad till en fyrstegs automatlåda. Effekten ur motorn är 408 hk (407.88) och ca 575 Nm i vridmoment. Det gör att denna bakhjulsdrivna pråm klarar en sprint från noll till 100 km/h på 6 sekunder, vilket inte är fy skam för en automatare som väger 2360 kg. Prestandan motsvarar ungefär vad första generationens S63 AMG av nyare årsmodeller mäktade med (enligt Wikipedia).

Utrymmen
Enorma för att vara en europeisk modell. Det närmaste idag är Skoda Superb men så skiljer det 20 år mellan konstruktionerna också. Mercan kan inte matcha vissa äldre amerikanska sedanmodeller (Cadillac m fl) men här sitter du som en kung både fram och bak. Fin läderklädsel och slösaktigt med plats. Framstolarna är elinställbara i alla ledder och även om det inte är några sportstolar gör det inget. Den här bilen är inte meningen att du ska använda för forcerad körning på kurviga vägar.

Baksäte för tre personer utan problem. Samma hala läderklädsel som på framstolarna och gått om benplats för alla. När bilen byggdes fanns det inte DVD-skärmar för bilmontering, istället sitter det två rejäla sminkspeglar i taket som fälls ner snyggt. Jag kan tänka mig att en bilbyggare idag skulle ersätta speglarna med skärmar.

Körglädje
Ett subjektivt mått som är olika för dig och mig. Har du kört motorstarka bilar tror jag dock att du kommer att förstå. En MB 600 är som en stor pråm men samtidigt lättkörd tack vare lätt servostyrning. Är du inte jättekort så har du bra överblick och är du jättelång kommer du att känna sig som en kapten på en båt. Den här båten har dock en stor motor med mycket kraft så när du trycker till får du se upp så att baken inte sticker iväg. Antispinn griper för det mesta in ganska hårt, men det kan du stänga av om jag inte minns helt galet.

Mercan trivs inte helt oväntat bäst på landsväg och stadstrafik fungerar om du tänkt ragga runt i sakta mak på helgen. Det är på de större vägarna som körglädjen infinner sig och det är inga som helst problem att förlora körkortet utan att svettas med ett krampktigt tag runt ratten. Bilen är stabil rakt fram och det finns kraft i överflöd mest hela tiden. Kanske att bilen är något seg på låga varv men tacka vikten för det. När du väl får upp farten blir jag förvånad om jag inte ser ett leende på dina läppar.

Ekonomi
Högt inköpspris och höga driftkostnader. Bra andrahandsvärde om du sköter bilen bra. Skatt och försäkring är dyrt, likaså att tanka. Bilen drar ca 1,3 liter per mil i lugn blandad körning med mycket landsväg. Inne i city ca 1,5 om du kör lugnt. Fast jag tror inte att någon med den här bilen kan dra sig från att gasa på mellan husen, det mullrar så härligt från V12:an. Räkna då med förbrukning på ca. 2 liter per mil. Det är det värt!

// Björn Sennbrink